عبور آسان از روی پل فولادی باغراه حضرت فاطمه زهرا س
فرخنده رفائی: روزنامه نگار
باغراه حضرت فاطمه(س) بهعنوان بزرگترین پروژه بازآفرینی شهری تهران در حال تبدیلشدن به محور گردشگری 2منطقه جنوبی پایتخت است؛ اما برای این مجموعه کاراییهای دیگری هم تعریف شدهاست؛ تا جایی که بهگفته مهدی هدایت، مدیرعامل سازمان نوسازی شهر تهران با نصب پل فولادی روی بزرگراه آیتالله سعیدی، مناطق١٧ و ١٨ تهران از طریق باغراه به هم متصل میشوند تا تردد آسان شود.
گامهایی برای تبدیل خطآهن به باغراه
با احداث تونل و انتقال خطآهن تهران-تبریز به زیر زمین در سالهای گذشته، فاصلهای بین 2منطقه17 و 18 ایجاد و این فاصله به عرصه رهاشدهای در این نقطه تبدیل شد.
براساس تفاهمنامهای، حق بهرهبرداری دائمی از اراضی همسطح و روباز تونل واقع در مناطق۱۷ و ۱۸ به طول 9.5کیلومتر و عرض حدود ۳۰ تا ۳۵متر از سوی شرکت راهآهن به شهرداری تهران واگذار شد؛ اما این عرصه حدود 15سال رها شده بود.
طرح باغراه برای بازآفرینی شهری این نقطه کلید خورد؛ اما در دورههای گذشته تنها 200 تا 300متر از این پروژه 9.5کیلومتری در منطقه18 آماده بهرهبرداری شده بود.
طرحی برای آینده
مهدی هدایت، مدیرعامل سازمان نوسازی شهر تهران: برای تهران کلانساختار گردشگری تعریف شده که از باغهای کن شروع و شامل بوستان جوانمردان، فرودگاه مهرآباد و درنهایت باغراه حضرت زهرا میشود. درواقع این مسیر از باغراه که حدود ۱۰کیلومتر است، به شنچالهها ختم میشود. براساس برنامهریزیها پروژه باغراه حضرت زهرا به شنچالهها میرسد و درنهایت این 2مجموعه به بوستان ولایت متصل میشوند. تغییر بوستان ولایت با رویکرد فناورانه نیز در دستور کار قرار گرفتهاست.