• شنبه 27 مرداد 1403
  • السَّبْت 11 صفر 1446
  • 2024 Aug 17
سه شنبه 5 دی 1396
کد مطلب : 2365
+
-

خوزستان دوباره خاک‌آلود شد

روز گذشته غلظت گرد و غبار در هوای خوزستان به 6 برابر حد مجاز رسید

خوزستان
خوزستان دوباره خاک‌آلود شد

رسول عوده‌زاده / اهواز - خبرنگار :

 خوزستان دوباره خاک‌آلود شد، موج تعطیلی‌ها به راه افتاد و اطلاعیه‌ها پی  در پی از گوشی‌های همراه سر در آوردند. بعد از چند روز بهبود نسبی وضع جوی در استان، دوشنبه دوباره خاک همه را غافلگیر کرد. آخرین گرد و غبار در خوزستان با حجم 5/7 برابر حد مجاز 24 آذر در ماهشهر، جنوب خوزستان، رخ داد و این بار میزان غلظت‌ها در هوای اهواز 932، در هندیجان 136، در آبادان 80، در شوش 60، در شادگان 72، در دزفول 105، در ماهشهر 45، در شوشتر 46، در بهبهان 61 و در امیدیه 48 میکروگرم در مترمکعب اندازه‌گیری شد.

طبق اطلاعیه اداره کل مدیریت بحران خوزستان، روز دوشنبه مدارس نوبت بعد از ظهر در همه مقاطع تحصیلی در شهرستان‌های اهواز، باوی، حمیدیه، کارون ماهشهر، رامشیر، شادگان و دشت آزادگان به دلیل گرد و غبار تعطیل شد. از سوی دیگر اداره‌های شهرهای شادگان، کارون، اهواز، باوی و ماهشهر و دانشگاه‌های اهواز هم به دلیل وقوع ریزگرد و بدی هوا در نوبت بعد از ظهر تعطیل اعلام شدند.

یکی از شهروندان که از تعطیلی‌های مکرر به دلیل گردو غبار شاکی است به همشهری می‌گوید: انگار طوفان خاک، بخش جدایی‌ناپذیر زندگی ما شده. واقعا کلافه‌کننده است. تصورش را بکنید ماهی دست‌ کم یک یا دو بار این اتفاق می‌افتد و زندگی ما را فلج می‌کند.

او که 45 ساله به نظر می‌رسد، می‌پرسد: چرا هشدارهایی را که باید از روز گذشته به مردم می‌دادند، ندادند؟ چرا وعده‌هایی که برای جلوگیری از ریزگردها و مهار کانون‌های ریزگرد در اطراف اهواز می‌دهند، عملی نمی‌شود؟ 

یکی دیگر از شهروندان که معلم مدرسه‌ای در عین 2 در حاشیه شهر اهواز است در حالی که ماسک به صورت زده، می‌گوید: شیفت من بعد از ظهر است. ساعت 12:30 به مدرسه رسیدم که اعلام کردند تعطیل است. با این شرایط درس‌ بچه‌ها عقب می‌افتد و مسئولان آخر سال می‌پرسند چرا افت تحصیلی داریم؟ تکرار این مساله بدون اطلاع قبلی واقعا خسته‌کننده شده است.

میزان گرد و غبار در آسمان اهواز به گفته اداره کل حفاظت محیط زیست خوزستان، در ساعت 13 دوشنبه به بیش از 46 برابر حد مجاز رسید؛ یعنی در حدود 6 هزار و 915 میکروگرم بر مترمکعب.

مسئولان هواشناسی خوزستان وقوع پدیده گرد و غبار را به دلیل فعال شدن کانون‌های گرد و خاک در شرق اهواز عنوان کردند. آنها همچنین از وقوع بارش در بخش‌های شمالی و شرقی استان تا روز سه‌شنبه خبر دادند و گفتند: پیش‌بینی می‌شود بارش‌ها آغاز شود و در ارتفاعات به صورت برف باشد. پیش‌بینی نمی‌شود بارندگی‌ در اهواز شدید باشد و حداکثر شاهد بارش 1 تا 2 میلی‌متر باران خواهیم بود.

مسئولان شبکه بهداشت استان هم توصیه می‌کنند بیماران قلبی و ریوی فعلا در این شرایط ضمن مصرف به موقع داروهای خود، به هیچ وجه در معرض هوای بیرون قرار نگیرند و تا رفع کامل آلودگی هوا از منزل بیرون نیایند. همچنین افرداد عادی در صورت نیاز به خروج از منزل، حتما از ماسک استاندارد استفاده کنند.

این خبر را به اشتراک بگذارید