یکی از ترفندهای صنایع دخانی معرفی محصولات دخانی جدید ازجمله سیگار و قلیان الکترونیکی، ویپ و محصولات گرمکننده سیگار بدون دود، بهعنوان محصولات بیخطر است. جوانانی که با گمراهی و ترفندهای صنایع دخانی برای نخستینبار مواد دخانی را تجربه میکنند، بهراحتی وابسته به نیکوتین شده و به یک مصرفکننده دائمی مواد دخانی تبدیل میشوند. یکی از مهمترین راهکارهای حفاظت جوانان از آسیبها و صدمات ناشی از مصرف دخانیات «ممنوعیت کامل تبلیغات» است؛ چون صنایع دخانی از طرق مختلف ازجمله تولید محصولات جدید با طعمهای متفاوت و متنوع و تبلیغات گسترده در سریالها باعث فریب جوانان و نوجوانان میشوند. مدتهاست که بازار فروش محصولات دخانی، جوانان و نوجوانان را به دام انداخته و نیمی از مصرفکنندگان این محصولات در نهایت به کام مرگ میروند. آنها هرساله، دهها میلیارد دلار در سراسر دنیا برای تبلیغ و بازار فروش محصولات مرگبارشان هزینه میکنند و فعالیتها و اقدامات بازاریابی آنها با هدف جذب جوانان و مصرفکنندگان جدید است. شرکتهای تولیدکننده محصولات جدید دخانی ترفندهای متفاوتی دارند؛ ازجمله استفاده از طعمدهندههای جذاب و اسانسهای خاص که عاملی برای ترغیب جوانان به شروع مصرف این محصولات است. ترفند دیگرشان هم تبلیغ محصولات جایگزین بهعنوان کمخطر، کمآسیب یا تمیزتر به جای سیگارهای معمولی است؛ این در حالی است که بهدلیل وجود گلیسیرین در محلول سیگار الکترونیکی و آسیب به کیسههای هوایی ریه، خطر ابتلا به سرطان ریه افزایش مییابد. مردم بهویژه جوانها باید بدانند که هیچ نوع تنباکوی بدون دودی جایگزین ایمنی برای سیگار نیست و استفاده از محصولات دخانی نوپدید نظیر سیگار و قلیان الکترونیکی، ویپ و محصولات سرگرمکننده سیگار بدون دود خطر ابتلا به بیماریهای قلبی-عروقی و ریوی را افزایش میدهد. همچنین موجب سرطانهای دهان، زبان، لثه، مری و لوزالمعده خواهد شد.
یکشنبه 28 مرداد 1403
کد مطلب :
233050
لینک کوتاه :
newspaper.hamshahrionline.ir/oY5nB
+
-
کلیه حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به روزنامه همشهری می باشد . ذکر مطالب با درج منبع مجاز است .
Copyright 2021 . All Rights Reserved