• شنبه 27 مرداد 1403
  • السَّبْت 11 صفر 1446
  • 2024 Aug 17
پنج شنبه 25 مرداد 1403
کد مطلب : 232838
+
-

چند اثر لرستان با پرونده دره خرم‌آباد، جهانی می‌شوند

پرونده ثبت جهانی دره خرم‌آباد لرستان که به یونسکو ارسال شده‌است، با کارشناسی ارزیاب یونسکو مراحل پایانی برای طرح در شورای میراث جهانی این سازمان را پشت سر می‌گذارد و حالا عطا حسن‌پور، مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان لرستان اعلام کرده است که 17اثر لرستان با این پرونده به ثبت‌جهانی می‌رسند.  او در گفت‌وگو با ایسنا اعلام کرد: دره U شکل خرم‌آباد از غار کلدر در شمالی‌ترین نقطه شهر آغاز و به غار یافته در غربی‌ترین نقطه شهر ختم می‌شود.
وی افزود: 7غار و پناهگاه صخره‌ای، ۳پل، یک قلعه، یک باغ تاریخی، یک رودخانه و 4بنا، یعنی جمعا ۱۷اثر در این مجموعه وجود دارند. حسن‌پور گفت: کاروانسرای چمشک و راه‌آهن لرستان ۲اثر ثبت‌شده‌اند که به‌رغم ثبت زنجیره‌ای جهانی، به نام لرستان ثبت نشده‌اند؛ اگرچه در فهرست کاروانسراهای ایران و راه‌آهن سراسری کشور به ثبت رسیده‌اند.
مدیرکل میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری لرستان ادامه داد: با ثبت دره خرم‌آباد، ۱۷اثر در نقشه یونسکو قرار می‌گیرد و یونسکو مبلغ و مروج تبلیغات آثار لرستان می‌شود تا دره خرم‌آباد در مقابل چشمان توریست‌های خارجی قرار گیرد.
حسن‌پور گفت: با ثبت جهانی دره خرم‌آباد، مردم خرم‌آباد و استان با زبان مشترک جهانی با توریست‌ها صحبت می‌کنند و ارزش‌های جهانی خود را به رخ دنیا می‌کشند. وی افزود: پس از ثبت دره، شهر خرم‌آباد از حمایت‌های بین‌المللی برخوردار خواهد شد و برای حفظ و صیانت، آثار فرهنگی و تاریخی این شهر از حمایت‌های مالی ارزی برخوردار می‌شوند و یونسکو برای پایش ماهانه آثار هزینه می‌کند.

این خبر را به اشتراک بگذارید