• یکشنبه 29 مهر 1403
  • الأحَد 16 ربیع الثانی 1446
  • 2024 Oct 20
سه شنبه 23 مرداد 1403
کد مطلب : 232639
لینک کوتاه : newspaper.hamshahrionline.ir/66E9z
+
-

آخرین طلا

آخرین طلا سیفان حسن، طلای ماراتن خود را در آخرین مراسم اهدای مدال در اختتامیه المپیک پاریس گرفت

آخرین طلا

جواد نصرتی

آخرین مدال طلای المپیک پاریس، بعد از 2هفته هیاهو و رکوردشکنی، هیجان و رقابت، به ورزشکاری رسید که نماد جان‌سختی، سختکوشی و تمرکز ذهنی است؛ سیفان حسن هلندی که یکی از فراموش‌نشدنی‌ترین عملکردهای تاریخ المپیک را داشت. او به‌عنوان قهرمان ماراتن زنان، آخرین قهرمانی بود که در پاریس روی سکو رفت و آخرین طلا را در مراسم اختتامیه از آن خود کرد.
دونده هلندی که اصالتی اتیوپیایی دارد، در ماراتن زنان، عملکردی استثنایی از خود نشان داد و با ثبت رکورد 2ساعت و 22دقیقه و 55ثانیه، رکورد المپیک را شکست. او یک هفته دیوانه‌وار در پاریس داشت. حسن که تازه در یکی دو سال اخیر به ماراتن روی آورده، نخستین زنی شد که بعد از 40‌سال در 3ماده 5هزار، 10هزار و ماراتن المپیک دوید. رقابت 47کیلومتری با بهترین دوندگان دنیا، خودش به‌تنهایی یک چالش عظیم است اما حسن توانست رویایی را که پیش از بازی‌ها درباره آن صحبت کرده بود، محقق کند و در هر 3ماده به مدال برسد. او پیش از طلای ماراتن، در 5هزار و 10هزار متر مدال برنز گرفته بود. سیفان حسن حالا تنها دونده بعد از امیل زاتوپک، دونده افسانه‌ای چک است که به چنین دستاوردی رسیده. البته زاتوپک در بازی‌های هلسینکی 1952، در هر 3ماده به طلا رسیده بود.
حسن در چند متر آخر ماراتن به تیگست آصفه، دونده پیشتاز که رکورددار جهان است رسید، از او سبقت گرفت و با 3ثانیه اختلاف قهرمان شد. پس از این دو، هلن اوبیری از کنیا سوم شد. به‌صورت سنتی، آخرین مراسم اهدای مدال مربوط به ماراتن است که امسال، قهرمانان بخش زنان در اختتامیه مدالشان را دریافت کردند. حسن که مسلمان است، با حجاب کامل روی سکو رفت که مورد توجه زیادی قرار گرفت؛ به‌خصوص اینکه کشور میزبان، داشتن حجاب را برای ورزشکاران زن خود ممنوع کرده.




 

این خبر را به اشتراک بگذارید