الهام کارگردان فلسطینی از اسکورسیزی
مهدی فلیفل با فیلم مهیجی که با الهام از فیلمهای نیویورکی اسکورسیزی ساخته به طرح مشکلات آوارگان فلسطینی پرداخته است.
بهگزارش مهر به نقل از ورایتی، مهدی فلیفل با نخستین فیلم بلندش مستندی با عنوان «دنیایی که مال ما نیست» حضوری غیرمنتظره در جشنواره کن سال۲۰۱۲ داشت، وی با این مستند، به مطالعهای صمیمانه، اغلب طنزآمیز و عمیقا دلسوزانه درباره اردوگاه آوارگان فلسطینی عینالحلوه در جنوب لبنان که والدین فلیفل آنجا به دنیا آمده بودند، پرداخته بود و از ناامیدی نسلی از مردان جوان بدون تابعیت و بدون وطن گفته بود که برخی از آنها برنامهای جز پیوستن به پناهندگانی که تلاش میکردند وارد اروپا
شوند نداشتند.
وی با این فیلم جوایز متعددی در سراسر جهان دریافت کرد.
فلیفل پس از «دنیایی که مال ما نیست» چندین فیلم کوتاه ساخت و امسال ۱۲سال بعد از سال۲۰۱۲ با فیلم بلند دیگری به جشنواره کن بازگشت. این فیلم با عنوان «بهسوی سرزمینی ناشناخته» نخستین نمایش خود را در جشنواره کن تجربه کرد، تنها فیلم فلسطینی بخش نوعی نگاه بود و پس از آن حدود ۲هفته پیش، بهعنوان فیلم اختتامیه جشنواره فیلم گالوی که امسال فلسطین را بهعنوان کشور در مرکز توجه خود انتخاب کرده بود،
به نمایش درآمد.
داستان «بهسوی سرزمینی ناشناخته» که نخستین فیلم بلند داستانی فلیفل است، تقریبا ادامهدهنده داستان مستند برنده جایزه او و درباره ۲پناهجوی فلسطینی جوان است که در آتن سرگردان هستند و ناامیدانه در انتظار رسیدن به آلمان روزها را سر میکنند.
وی درباره این فیلم گفت: در اصل ایده این فیلم حدود سال۲۰۱۱ و زمانی شکل گرفت که برای نخستین بار به آتن رفتم تا دوستی را که در «دنیایی که مال ما نیست» حضور داشت، ببینم و وقتی به آنجا رسیدم انگار نسخه کاملا جدیدی از «دنیایی که مال ما نیست» را در برابر چشمانم میدیدم؛ با پناهندگان فلسطینی که بیشترشان مردان جوانی بودند که تلاش داشتند اردوگاههای لبنان و سوریه را ترک کنند و به اروپا برسند.