• شنبه 27 مرداد 1403
  • السَّبْت 11 صفر 1446
  • 2024 Aug 17
پنج شنبه 18 مرداد 1403
کد مطلب : 232283
+
-

طلوع طلا

كاروان ايران ديشب به اولين مدال طلاي خود در بازي‌هاي المپيك پاريس 2024رسيد محمدهادي ساروي طلسم طلا را شكست و امشب هم 2فرنگي‌كار ديگر فرصت گرفتن طلا را دارند

تیتر یک
طلوع طلا

بالاخره طلا؛ اولين مدال طلاي كاروان ايران در بازي‌هاي المپيك2024 پاريس به نام محمدهادي ساروي نوشته شد؛ كشتي‌گير 97كيلوگرم تيم ملي فرنگي. ساروي ديشب در فينال موفق شد با نتيجه 4 بر يك آرتور الكسانيان را شكست بدهد؛ كشتي‌گيري كه 3مدال المپيكي دارد. براي اولين‌بار بود كه ساروي مقابل الكسانيان به پيروزي مي‌رسيد. پيش از اين نتايج ديدارهاي 2كشتي‌گير به نفع الكسانيان تمام شده بود اما ديشب ساروي انتقام همه شكست‌هاي قبلي را گرفت. ساروي در المپيك توكيو مدال برنز گرفت و اتفاقا در آن بازي‌ها مقابل الكسانيان شكست خورده بود. ساروي حالا با يك مدال طلا و يك مدال برنز المپيك در كنار قاسم رضايي پرافتخارترين فرنگي‌كار ايران در تاريخ بازي‌هاي المپيك است.
ساروي در پاريس و در اولين گام جوزف رائو از آمریکا را با امتياز عالي 10 بر يك شكست داد، در كشتي دوم اوزور جوزوپبکوف از قرقیزستان را 8 بر صفر از پيش رو برداشت و به نيمه‌نهايي رسيد. او در نیمه‌نهایی محمد الساید از مصر را 6 برصفر برد و فيناليست شد. ساروي در ديدار پاياني با يك كشتي حساب شده آرتور الكسانيان دارنده 3مدال المپيك و 5مدال جهاني را برد و اولين مدال طلاي كاروان ايران را به دست آورد. تيم فرنگي ايران امشب 2فيناليست دارد و با توجه به مدال برنز امين ميرزازاده در دسته فوق‌سنگين و طلای ساروي منتظر يك نتيجه تاريخي است. کشتی فرنگي در بازي‌هاي لندن 3مدال طلا گرفته بود و اگر امشب در 2‌فينال، 2طلا به دست بيايد، ركورد لندن در پاريس شكسته خواهد شد.

   شب رويايی
 عليرضا مهمدي و سعيد اسماعيلي يك شب بي‌نظير را در پاريس رقم زدند. هر دوي آنها به فاصله چند دقيقه از يكديگر به فينال رسيدند و مدالشان را قطعي كردند. امشب در بدترين حالت كاروان ايران به 2‌مدال نقره مي‌رسد و در بهترين حالت بايد منتظر 2طلا بود.  
سعيد اسماعيلي به فينال وزن 67كيلوگرم رسيد. انگار او عادت كرده كه در كشتي‌هايش جان همه را به لب برساند. ديشب هم او همه را جان به لب كرد تا فيناليست شود. سعيد همان كشتي‌گيري است كه در تورنمنت مجارستان درحالي كه مسابقه را برده بود، پشت به حريف كرد تا جشن پيروزي بگيرد ولي رقيب كوبايي‌ از 2‌ثانيه‌ آخر استفاده كرد و با فن سالتو 4امتياز گرفت تا جاي برنده و بازنده عوض شود. اسماعيلي ديروز روي تشك المپيك پاريس اين شكست را جبران كرد و 9برصفر سانچز كوبايي، قهرمان جهان و المپيك را برد تا نشان دهد چه قابليت فني بالايي دارد. او در دور نخست هم اسحاق قايو از الجزاير را با نتيجه 10 برصفر شكست داده بود. اسماعيلي در كشتي ماقبل فينال مقابل اسلاویک گالستیان از ارمنستان قرار گرفت و در حالي كه تصور مي‌شد خيلي راحت به پيروزي مي‌رسد، روي بارانداز نصف و نيمه خودش گير كرد و داوران ضربه فني اعلام كردند. در حالي كه به نظر مي‌رسيد همه چيز تمام شده، حسن رنگرز، سرمربي تيم ملي اعتراض کرد. بازبيني چندباره فيلم كشتي براي چند ثانيه نفس همه را گرفت اما بالاخره  داوران به ابطال ضربه فني رأي دادند. در ادامه اين كشتي، سعيد 21ساله با نتيجه 10 بر 4 پيروز شد و به فينال رسيد. فينال وزن 67كيلوگرم المپيك توكيو بين كشتي‌گيران ايران و اوكراين در پاريس هم تكرار مي‌شود، با اين تفاوت كه اين‌بار به جاي محمدرضا گرايي، سعيد اسماعيلي است كه مقابل پرويز نصيب‌اف قرار مي‌گيرد. در فينال توكيو گرايي اين كشتي گير را با نتيجه 9 بر يك شكست داد و به مدال طلا رسيد.
 عليرضا مهمدي، كشتي‌گير وزن 87كيلوگرم دومين ايراني بود كه ديروز فيناليست شد. او در ديدار نخست کارلوس مونوز از کلمبیا را برد و در كشتي دوم نمايش مقتدرانه‌اي مقابل کولینیچ لهستاني داشت. مهمدي اين كشتي‌گير كه مدال برنز جهان را دارد، 10 بر يك از پيش رو برداشت و به نيمه‌نهايي رسيد. مهمدي در ديدار ماقبل فينال با ژان بلنیوک اوكرايني روبه‌رو شد؛ با كشتي‌گيري كه   طلا و نقره المپیک و 2طلای جهاني دارد. مهمدي در يك كشتي سخت و نفسگير و با نتيجه 3-3 به پيروزي رسيد و راهي فينال شد. مهمدي امشب در فينال بايد با سمن نوويكوف از بلغارستان مبارزه كند.

برنز  زرين
مبينا نعمت‌زاده تنها با 19‌سال سن روي پله سوم سكوي المپيك ايستاد و به شگفتي‌ساز كاروان ايران تبديل شد

مبينا نعمت‌زاده دومين زن ايراني شد كه در تاريخ بازي‌هاي المپيك روي سكو رفت. مدال او هم مثل اولين مدال زنان در تاريخ بازي‌ها برنز بود و در تكواندو به دست آمد. نعمت‌زاده ديروز در ديدار اول ميشل تاو از لسوتو را برد. در دور بعدي آدريانا ایگلسیز اسپانيايي را در 2راند شكست داد؛ تكواندوكاري كه مدال نقره بازي‌هاي 2020 توكيو را داشت. مبينا با اين پيروزي همه را به حضور در فينال و مدال طلا اميدوار كرد اما او مقابل چين شكست خورد و راهي ديدار رده‌بندي شد. نعمت‌زاده در مسابقه آخر هم دنيا ابوطالب را كه برنز جهان دارد، در 2راند شكست داد. او بعد از مسابقه مدالش را به مردم ايران و امام زمان (عج) تقديم كرد. نعمت‌زاده در حالي اين مدال را گرفت كه 19سال سن دارد. 2كشتي‌گير فرنگي‌كار ايران هم كه ديشب به فينال رسيدند متولد دهه 80 هستند؛ سعيد اسماعيلي 21ساله است و عليرضا مهمدي 22ساله.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید