فرمول ورود به باشگاه ۱۰۰میلیاردیهای سینما کشف شد
رازگشایی از شیوههای شکستن رکوردهای فروش سینما
زمانی فیلمها با سیمرغها و دیپلمهای افتخار یا موفقیتهای انتقادیشان در میان سینماروها، دستاندرکاران سینما و مسئولان و سیاستگذاران فرهنگی- هنری کشور واجد اعتبار و اهمیت میشدند اما حالا چند سالی میشود که فتح گیشه تنها معیار موفقیت نزد مسئولان و اغلب دستاندرکاران سینماست. سینماروها هم به خوراکی که برایشان میپزند و پیشرویشان میگذارند خو میکنند و کمکم ذائقهشان فقط به همان چیزی که موجود است عادت میکند. همین هم میشود که هر فیلمی که در گیشه بیشتر بفروشد، عامه مردم، به اشتباه، فروشاش را به نشانه کیفیتش میگیرند و مسئولان هم، عامدانه، فروش بالا را بهحساب درستی سیاستهایشان میگذارند. در ظاهر همهچیز خوب است، اما این همه واقعیت نیست. سینمایی که تنوع نداشته باشد، بالاخره جایی به تکرار میرسد و فروشها از سقف به کف میرسد و تماشاگرش از دست میرود. دیر و زود دارد، اما سوخت و سوز ندارد. فعلا تا زمانی که این اتفاق بیفتد، دل همه برای پرفروشها غنج میرود. همین امسال 3فیلم به فروشی بیشتر از 100میلیارد تومان رسیدهاند که سایر صاحبان آثار و تهیهکنندگان را وسوسه میکند فیلمشان را بهترتیبی اکران کنند که وارد باشگاه 100میلیاردیها شود. اما مگر چند فیلم چنین قابلیتی دارند؟ وارد باشگاه 100میلیاردیهاشدن چه فرمولی دارد؟ در تاریخ سینمای ایران تنها 5 فیلم وارد این باشگاه شدهاند؛ «فسیل»، «هتل»، «تگزاس 3»، «تمساح خونی» و «مست عشق». شاید با نگاه به این فیلمها بشود این فرمول را کشف کرد.
اطیابیساز باشد
دومین و سومین فیلمهای 100میلیاردی سینمای ایران را گیشهپسندترین کارگردان تاریخ سینمای ایران ساخته: مسعود اطیابی. «هتل» حدود 276میلیارد تومان فروخت و «تگزاس 3» فعلا حدود 172میلیارد تومان فروخته. کمدیهای اطیابی مملو از شوخیهای خط قرمزی است و پژمان جمشیدی. جز اینها، تولید سریع و شناخت ذائقه مخاطب این نوع کمدیها از دیگر عوامل مهم موفقیت تولیدات اطیابی است.
کمدی باشد
از 5فیلم باشگاه 100میلیاردیها، 4فیلم کمدی است و یک فیلم درام تاریخی. «مست عشق» اگر بازیگران ترکش را نداشت، با وجود شهاب حسینی و پارسا پیروزفر محال بود، اینقدر بفروشد. پس اگر کسی میخواهد فیلم غیرکمدی برای عضویت در باشگاه 100میلیاردیها بسازد، باید بداند که تقریبا این کار غیرممکن است. کمدیها هم برای رسیدن به رقم لازم برای ورود به باشگاه باید بیش از هر چیز روی محبوبیت بازیگر نقش اصلی حساب کنند و البته داستانی ساده. تماشاگر با این حجم از رخدادهای اجتماعی، تمایلی به چیزهای پیچیده ندارد.
خیلی روی پرده باشد
«فسیل» تقریبا یک سال، «هتل» تقریبا 6ماه و «تمساح خونی» تقریبا 4ماه روی پرده بودند. «مست عشق» و «تگزاس 3» در زمان کوتاهتری به فروش بالای 100میلیارد تومان رسیدند. اما به هر حال مسلم است که اکران طولانیمدت نقش پررنگی در ردشدن از مرز 100میلیارد تومان فروش دارد. البته از ابتدای امسال قرار شد فیلمی بیش از 14هفته روی اکران نباشد و اگر این قانون واقعا اجرا شود، فیلمها کار سختی برای 100میلیاردیشدن دارند. زمانی که قرار شد اکران «تمساح خونی» به واسطه این قانون از اکران پایین بیاید، تهیهکنندهاش معترض شد و اعلام کرد: «تمساح خونی نخستین فیلمی است که شامل قانون جدید شورای صنفی و آییننامه اکران سال ۱۴۰۳ میشود؛ آنهم در شرایطی که فیلم تا پیش از تعطیلات تاسوعا و عاشورا سومین فیلم پرفروش هفته بود. برای من جای سؤال است که تکلیف فیلمهایی که همچنان مخاطب دارند و به واسطه پتانسیل خود در هفته چهاردهم هم از فروش خوبی بهرهمند هستند، چرا باید با پایان یا محدودیت در اکران مواجه شوند؟»