• شنبه 27 مرداد 1403
  • السَّبْت 11 صفر 1446
  • 2024 Aug 17
چهار شنبه 17 مرداد 1403
کد مطلب : 232172
+
-

صید برنز، رزرو طلا

امين ميرزازاده ديشب اولين مدال كاروان ايران در پاريس و اولين مدال المپيكي سنگين‌وزن كشتي فرنگي را گرفت. هادي ساروي امشب اولين طلاي كاروان را به دست مي‌آورد؟

تیتر یک
صید برنز، رزرو طلا

بالاخره طلسم شكست و شادي به كاروان ورزش ايران در پاريس رسيد. بعد از 10روز بي‌مدالي در بازي‌هاي المپيك 2024، بار ديگر اين كشتي بود كه جور بقيه را كشيد؛‌ ديشب يك برنز به دست آمد و امشب هم اميد همه به طلايي‌شدن مدال دوم است. امين ميرزازاده ديشب اولين‌ها را رقم زد، او اولين مدال كاروان ايران در پاريس را گرفت و اولین مدال سنگين‌وزن كشتي فرنگي ايران در تاريخ بازي‌هاي المپيك را صاحب شد. رنگ مدال او برنز بود. امشب هم هادي ساروي در فينال كشتي مي‌گيرد و نقره ‌حداقل مدالي است كه نصيب او، كشتي و كاروان ايران مي‌شود.

   اولين طلا؟
ساروي كه در وزن 97كيلوگرم كشتي‌ مي‌گيرد، براي دومين‌بار بازي‌هاي المپيك را تجربه مي‌كند. او كه در بازي‌هاي توكيو مدال برنز گرفته بود، حالا در پاريس با قرعه مناسبي كه داشته مي‌تواند مدال خوش‌رنگ‌تري بگيرد. ساروي براي رسيدن به فينال كشتي‌گيراني از آمريكا، قرقيزستان و مصر را شكست داد. او در دور اول جوزف رائو از آمريكا را با نتيجه 10 بر يك برد و در كشتي دوم جوزوپيكوف قرقيزستاني را با يك نمايش عالي و با حساب 8 بر صفر از پيش رو برداشت و به نيمه‌نهايي رسيد. آخرين كشتي‌گيري كه ساروي ديشب با او روبه‌رو شد، محمد السايد از مصر بود. ساروي براي شكست دادن اين كشتي‌گير هم كار خيلي سختي نداشت و 6برصفر به پيروزي رسيد و فيناليست شد. كشتي‌گير ايران ولي امشب در فينال كار راحتي ندارد. او بايد با آرتور الكسانيان كه 10مدال جهان و المپيك دارد، رقابت كند. الكسانيان در 3المپيك گذشته مدال‌هاي طلا، نقره و برنز گرفته و حضور در فينال بازي‌هاي پاريس براي او به منزله رسيدن به چهارمين مدال المپيك است. الكسانيان 32ساله است و گرفتن طلا براي ساروي كه 6سال از او كوچك‌تر است، دور از دسترس نيست.

   برنز؛ كمترين حق تانك بختياري
امين ميرزازاده در  در دسته فوق‌سنگين بالاخره طلسم بي‌مدالي ايران در پاريس را شكست و با كسب مدال برنز او، ايران وارد جدول مدال‌آوران بازي‌هاي المپيك2024 شد. ميرزازاده كه روز اول در دور نخست اين رقابت‌ها كشتي گير آمريكايي را با نتيجه 3 بر يك شكست داده بود، در كشتي دوم خود يك فينال زودرس را تجربه كرد و مقابل ميخاين لوپز كوبايي دارنده 4مدال طلاي المپيك قرار گرفت. او در اين ديدار با نتيجه 3 بريك شكست خورد و با توجه به حضور حريفش در فينال، به جدول بازنده‌ها رفت. قهرمان جهان در سال2023 در ديدار شانس مجدد، لی از کره جنوبی را با نتیجه 9 بر صفر شكست داد و به ديدار رده بندي رسيد. ميرزازاده ديشب در كشتي آخرش با حريف آشنايي روبه‌رو شد؛ با صباح شريعتي، كشتي‌گير ايراني‌الاصل جمهوري آذربايجان. امين 4 بر صفر اين كشتي را برد و به مدال برنز رسيد. مدال ميرزازاده از اين حيث كه اولين مدال المپيكي كشتي فرنگي ايران در وزن 130كيلوگرم محسوب مي‌شود، بسيار ارزشمند است. ميرزازاده كه با سخت‌ترين قرعه ممكن روبه‌رو شده بود، برنز كمترين حقش بود.

   محسن نژاد در رده پنجم
مهدي محسن نژاد، ملي‌پوش ايران در وزن 60كيلوگرم ديروز تا يك‌قدمي مدال پيش رفت ولي نتوانست مدال برنز را كسب كند. او در كشتي نخست عبدالکریم فرگات از الجزایر را 9 بر صفر شكست داد ولي در كشتي دوم با نتيجه 9بر صفر مقابل فوميتاي ژاپني باخت ولي با حضور كشتي‌گير ژاپني در فينال، محسن نژاد هم به گروه بازنده‌ها رفت. او در جدول بازنده‌ها کوین رودریگز از کوبا را 10 بر صفر شكست داد و به ديدار رده بندي رسيد. فرنگي‌كار ايران در ديدار رده بندي با نتيجه 3 بر يك مقابل ژولامان شارشنبکوف از قزقيزستان شكست خورد و مدال برنز را از دست داد.

   حذف كاوياني نژاد
امين كاوياني نژاد در وزن 77كيلوگرم وداع زود‌هنگامي با بازي‌هاي پاريس داشت. او در دور نخست در يك كشتي سخت و نفسگير با نتيجه يك - يك، فلورست پنا از كوبا را شكست داد و راهي مرحله بعد شد. كاوياني نژاد در كشتي دوم
3 بريك مقابل مالخاس امویان ارمنستانی بازنده شد و با توجه به شكست اين كشتي‌گير ارمني مقابل نائو کوزاکا از ژاپن، او هم از دور مسابقات كنار رفت.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید