• یکشنبه 29 مهر 1403
  • الأحَد 16 ربیع الثانی 1446
  • 2024 Oct 20
دو شنبه 15 مرداد 1403
کد مطلب : 231932
لینک کوتاه : newspaper.hamshahrionline.ir/Y683M
+
-

رکورد جهانی «میل نادر» در تولید برق از باد

ریل‌گذاری دولت سیزدهم برای افزایش سهم انرژی پاک به 15درصد در 2سال آینده

گزارش
رکورد جهانی «میل نادر» در تولید برق از باد

رضا کربلایی- روزنامه‌نگار

نیروگاه بادی تمام‌ایرانی میل‌نادر واقع در شمال سیستان‌وبلوچستان با تولید ۳۱میلیون کیلووات‌ساعت برق به ضریب ظرفیت ماهانه ۴۹/85درصد رسید و رکورد جهانی این شاخص در بین همه نیروگاه‌های بادی سرزمینی جهان را شکست.
تولید برق از منابع انرژی تجدید‌پذیر به‌ویژه ساخت نیروگاه‌های خورشیدی و بادی در دولت سیزدهم سرعت گرفت، تا جایی که انرژی برق تولیدشده در این نیروگاه‌ها در تیرماه امسال نسبت به خردادماه سال‌جاری 9درصد افزایش یافت و باعث شد میزان برق تولیدی پاک در سال‌جاری به 923میلیون کیلووات برسد.
به گزارش همشهری، وزارت نیرو در دولت شهید رئیسی سیاست راهبردی تولید برق پاک را سرعت بخشید، تا جایی که در حال حاضر حدود 600نیروگاه تجدید‌پذیر با ظرفیت بیش از 13هزار مگاوات در سراسر ایران در حال ساخت است و انتظار می‌رود با بهره‌برداری از این ظرفیت در 2سال آینده سهم انرژی‌های تجدید‌پذیر از تولید برق کشور به بیش از 15درصد برسد.
این در شرایطی است که براساس داده‌های آماری وزارت نیرو، سهم انرژی تجدید‌پذیر از کل ظرفیت نصب‌شده نیروگاه‌ها تا پایان خرداد امسال 1.2درصد برآورد شده است.
کارشناسان می‌گویند: سرمایه‌گذاری در تولید برق از انرژی‌های تجدید‌پذیر نه‌تنها جلوی مصرف انرژی‌های فسیلی را می‌گیرد و باعث کاهش میزان کربن می‌شود، بلکه فشار بر نیروگاه‌های حرارتی و برقابی را به‌ویژه در روزهای گرم سال کم می‌کند و افزون بر آن در طول سال هم امکان صادرات برق را افزایش می‌دهد. وزارت نیرو می‌گوید: ظرفیت کل نیروگاه‌های تجدیدپذیر و پاک تا پایان خرداد امسال نسبت به تیرماه امسال 61صدم درصد بیشتر شده است.



 

این خبر را به اشتراک بگذارید