• جمعه 6 مهر 1403
  • الْجُمْعَة 23 ربیع الاول 1446
  • 2024 Sep 27
یکشنبه 14 مرداد 1403
کد مطلب : 231747
لینک کوتاه : newspaper.hamshahrionline.ir/lO1wj
+
-

طلسم را بشکن

مهدی الفتی می‌تواند امروز هم نخستین مدال ژیمناستیک و هم نخستین مدال کاروان در پاریس را بگیرد

امروز روز مدال است؟ کاروان ایران تا ‌امروز روی هیچ‌یک از سکوهای بازی‌های پاریس نرفته و هیچ مدالی نگرفته، اما امروز شاید یک اتفاق تاریخی و یک مدال باارزش به افتخارات ورزش کشور اضافه شود. امروز، روز فینال ژیمناستیک و روز مسابقه مهدی الفتی است. الفتی که سال پیش با گرفتن مدال نقره بازی‌های آسیایی، چشم‌ها را خیره کرد، با گرفتن نخستین سهمیه المپیک برای ژیمناستیک، شگفتی‌سازی‌اش را کامل کرد. هر‌چند توقع بالایی بود ولی عملکرد او در چند ‌ماه گذشته این امید را داده بود که او در بازی‌های پاریس هم کار ویژه‌ای انجام می‌دهد. الفتی که در پرش خرک سهمیه دارد، شنبه هفته پیش در مرحله مقدماتی مسابقه داد و بعد از 2پرش و میانگین امتیاز14.583 به‌عنوان نفر هشتم راهی فینال شد. حضور در جمع 8نفر اول رشته، در نخستین دوره‌ای که ژیمناستیک به المپیک رسیده، اتفاق مهمی است اما مهدی این فرصت را دارد که با رسیدن به مدال، نام خودش را به جمع مدال‌آوران المپیکی ایران اضافه کند. بیشتر مدال‌هایی که ورزش ایران در دوره‌های قبل المپیک گرفته ‌‌در کشتی، وزنه‌برداری و تکواندوست و فقط چند تک‌مدال ‌در رشته‌های دیگر به‌دست آمده؛ مدال نقره احسان حدادی در دوومیدانی و پرتاب دیسک و مدال طلای جواد فروغی در تیراندازی. سجاد‌ گنج‌زاده هم در دوره قبلی که ژاپنی‌های میزبان کاراته را به جمع رشته‌ها اضافه کردند، در این رشته به مدال طلا رسید. الفتی برای رسیدن به مدال باید با ژیمناست‌هایی از اوکراین و بریتانیا(هر کدام با ٢نماینده)، کرواسی، چک و ارمنستان رقابت کند.

   تیراندازی بدون مدال
یکی از اتفاقات مهمی که در پاریس برای ورزش ایران افتاد، صعود هانیه رستمیان به فینال تیراندازی و تپانچه‌ 25متر بود. دوره قبل جواد فروغی مدال طلای غیرمنتظره‌ای را برای تیراندازی به‌دست آورده بود ولی این‌بار با صعود رستمیان به فینال که با سومی او در مرحله مقدماتی همراه بود، انتظار می‌رفت یکی از سکوها نصیب ایران شود اما این اتفاق نیفتاد. رستمیان ظهر دیروز با تیراندازانی از مجارستان، هند، ویتنام، چین، کره‌جنوبی، فرانسه و آمریکا رقابت کرد و ششم شد. در این اسلحه نمایندگان کره‌جنوبی، فرانسه و مجارستان روی سکوهای اول تا سوم رفتند. رستمیان در حالی ششم شد که رنک 5 جهانی را دارد و حتی خودش هم توقع مدال داشت: «انتظار داشتم مدال بگیرم اما المپیک شرایط متفاوتی با دیگر مسابقه‌ها دارد. مسابقه سختی بود. همه فینالیست‌ها، 10رنک اول جهان را داشتند و من قبلا در فینال مسابقات جهانی با آنها تیر زده بودم. من تلاش خودم را کردم اما ناراحتم چون از خودم توقع مدال داشتم.» رستمیان امیدوار است که در 4سال بعد در لس‌آنجلس، ناکامی پاریس را جبران کند. رستمیان که در بازی‌های توکیو حضور داشت و با اختلاف کم فینال را از دست داد، نخستین ایرانی‌ای بود که برای پاریس سهمیه گرفت. او حالا می‌خواهد قبل از همه برای بازی‌های 2028 سهمیه بگیرد و خودش را برای مدال آماده کند.
محسن نصراصفهانی، سرمربی تیم ملی هم از عملکرد رستمیان در المپیک‌2024 راضی است، چرا‌که او معتقد است او با اختلاف فقط یک امتیاز مدال را از دست داد: «عملکرد هانیه بی‌نظیر بود. رکوردهایی که در پاریس زده شد، خیلی بالا بود. حتی رکورد 584 به فینال راه پیدا نکرد. در فینال هم فاصله نفر اول تا هشتم یک امتیاز بود.»
تیراندازی 4سهمیه برای پاریس داشت که هیچ‌یک به مدال نرسیدند. غیر از رستمیان، فاطمه امینی، شرمینه چهل‌امیرانی و محمد بیرانوند هم در این رشته رقابت کردند. بهترین نتیجه به نام رستمیان در تپانچه 25متر ثبت شد و چهل‌امیرانی هم در تفنگ بادی روی پله یازدهم ایستاد.

   مرگ در گروه مرگ
حسن تفتیان دیروز در دوی 100متر المپیک دوید ولی نتوانست از مرحله مقدماتی صعود کند. او که برای سومین‌بار المپیک را تجربه می‌کرد، بین 9‌نفر، با رکورد 10:18 به خط پایان رسید و پنجم شد و نتوانست به مرحله نیمه‌نهایی برسد. در گروه او دونده‌هایی از نیجریه، ایتالیا، جزایر کیمن، غنا، آفریقای جنوبی، برزیل، سنگاپور و سوئد حضور داشتند؛ گروهی که تفتیان مدعی است گروه مرگ بود: «بهترین رکورد فصل خودم را زدم اما با این رکورد هم نتوانستم صعود کنم. می‌دانم دوی 100متر المپیک سخت‌ترین ماده المپیک است اما به صعود امیدوار بودم. همیشه در مقدماتی با این رکوردها صعود می‌کنند اما این دوره سطح رقابت‌ها بالاتر بود. البته که من همه همیشه در گروه مرگ قرار می‌‌گیرم.» تفتیان در بازی‌های 2016ریو با زمان 10:17 به نیمه‌نهایی رفته بود ولی در بازی‌های 2020 توکیو با رکورد 10:19 در گروهش چهارم شد و نتوانست به مرحله بعد برود. او بین 69دونده در رده سی‌وسوم قرار گرفت. در دوچرخه‌سواری هم علی لبیب در ماده استقامت جاده از خط پایان رد شد و در رده 76 قرار گرفت.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید