• یکشنبه 14 مرداد 1403
  • الأحَد 28 محرم 1446
  • 2024 Aug 04
یکشنبه 14 مرداد 1403
کد مطلب : 231736
+
-

افسانه‌ دمنوش برای از بین بردن درد

افسانه‌ دمنوش برای از بین بردن درد

آیا آنطور که برخی می‌گویند، برای هر دردی دمنوشی می‌تواند مفید باشد؟ در این‌باره، با مریم مظاهریون دکتری تخصصی تغذیه بالینی و رژیم درمانی گفت‌وگويي انجام داده‌ا‌یم که به‌صورت نکته‌وار پیش رو دارید.

اول باید منشا درد توسط یک پزشک متخصص معاینه و با روش‌های سونوگرافی و سی تی اسکن و شیوه‌های تشخیص دقیق مشخص شود.
دمنوش‌ها اگر خاصیت درمانی داشتند، در زمینه عارضه‌ها و بيماری‌های مختلف نیاز به این همه پزشک، دانشگاه،‌پژوهشگر و... نداشتیم و طب نوین جایگاه خودش را از دست می‌داد.
مصرف زیاد و خودسرانه دمنوش، می‌تواند برای بدن آسیب‌زا باشد و مصرف بیش از اندازه داروهای گیاهی و دمنوش برای درمان هر عارضه‌ای که فرد دارد توصیه نمی‌شود.
هر دمنوش و داروی گیاهی برای هر فردی نیست. در ابتدا باید منشا درد مشخص شود و برای هر دردی نباید دمنوش خورد. اگر سردرد خفیفی داشتید امکان دارد مصرف دمنوش بادرنجبویه تا حدی مفید باشد. البته اگر فرد دچار فشار خون باشد مصرف دمنوش بادرنجبویه احتمال دارد فشار خون وی را بالا ببرد.
هر دمنوشی برای هر فردی با توجه به شرایط سلامتی‌اش مفید نیست. به‌عنوان مثال همین دمنوش بادرنجبویه را برای کسی که فشار خون دارد توصیه نمی‌کنیم. اما برای افرادی که مشکلی با این دمنوش ندارند بادرنجبویه می‌تواند تا حدی خاصیت آرام‌بخشی یا خواب‌آوری داشته باشد ولی مصرف آن به‌صورت مداوم و هر روز توصیه نمی‌شود.
ما هیچ وقت منکر اثرات دارویی نیستیم و همیشه می‌گوییم داروهای گیاهی و کلا همیوپاتی و طب سوزنی، اینها طب‌های مکمل هستند، یعنی در کنار طب علمی و آکادمیک می‌شود از اینها هم استفاده کرد و بعضی از این داروهای گیاهی به‌صورت قرص و استاندارد شده در داروخانه‌ها فروخته می‌شوند که این داروها را هم بنا بر تجویز پزشک می‌توانیم استفاده کنیم.
دقت کنید که زنجبیل درواقع با دمنوش فرق دارد. زنجبیل کلا خواص ضد‌التهابی دارد. به همین دلیل زمانی که در بدن التهابی وجود دارد زنجبیل می‌تواند موثر باشد. مصرف زیاد زنجبیل می‌تواند باعث ایجاد حساسیت و خارش در افرادی که حساسیت دارند، شود.
   برای یبوست نیز خیلی از افراد از گیاه سنا یا دمنوش و جوشانده‌های سنا استفاده می‌کنند. اگر این داروی گیاهی به‌مدت طولانی مصرف شود، باعث تنبلی روده می‌شود و مشکلاتی را برای دستگاه گوارش ایجاد خواهد کرد.

این خبر را به اشتراک بگذارید