• یکشنبه 14 مرداد 1403
  • الأحَد 28 محرم 1446
  • 2024 Aug 04
پنج شنبه 11 مرداد 1403
کد مطلب : 231568
+
-

انتحاری که ظرفیت‌ها را علیه اسرائیل بسیج کرد

جعفر قنادباشی، تحلیلگر مسائل منطقه

برنامه جنگی رژیم غاصب صهیونیستی بنا به تحلیل صحیح و درست کارشناسان نظامی در غزه به بن‌بست رسیده بود. همچنین اسرائیل در گستراندن جنگ در جبهه لبنان در تقابل با حزب‌الله نیز موفق نبود و بن‌بست دیگری را سر راه خودش دید. در مسائل داخلی هم با بحران شدید اقتصادی و عجز در حل آن مواجه شدند که خشم شهرک‌نشین‌ها را برانگیخته و در نتیجه با یک بن‌بست دیگر برخورد داشتند. مضاف بر آن سیاست‌های اسرائیلی‌ها در کنترل مهاجرت معکوس شهرک‌نشینان هم ناکام ماند و شکست دیگری عایدشان شد.
در چنین وضعیتی رژیم صهیونیستی خود را در برابر یک دوراهی ترسیم کرد که یک‌طرف آن ادامه طبیعی این روند است که در آخر نابودی رژیم اسرائیل را در پی خواهد داشت، و آن‌سوی این دوراهی امتحان کردن شانس دیگرشان به وسیله ارتکاب یک جنایت جدید است. در چنین وضعیتی بود که اسرائیل تصمیم به این اقدام علیه شهید اسماعیل هنیه گرفت که بازتاب آن به تعبیر کارشناسان می‌تواند به نوعی یک انتحار باشد.
اشتباه بزرگ صهیونیست‌ها ترور شهید اسماعیل هنیه در ایران بود. این اقدام موجب شد تا ظرفیت‌های انتقام از رژیم اشغالگر در حداکثری‌ترین وضعیت خود قرار بگیرد. اگر این اتفاق در کشور دیگری مثل قطر می‌افتاد شاید این ظرفیت فعال نمی‌شد، حتی اگر این اقدام قبل از تحلیف و تنفیذ آقای پزشکیان هم صورت می‌گرفت، نمی‌توانست قوای نظامی و آن رویکرد تقابل با اسرائیل را تا این حد تقویت کند؛ لذا اقدام به ترور اسماعیل هنیه در ایران از بزرگ‌ترین خطاهای اسرائیل بود که می‌تواند برای پاسخ به صهیونیست‌ها یک اجماع‌سازی منطقه‌ای و جهانی را به‌وجود بیاورد.

این خبر را به اشتراک بگذارید