• شنبه 6 مرداد 1403
  • السَّبْت 20 محرم 1446
  • 2024 Jul 27
شنبه 6 مرداد 1403
کد مطلب : 230985
+
-

انقلاب در صنعت هوایی با هواپیمای مافوق صوت جدید

انقلاب در صنعت هوایی با هواپیمای مافوق صوت جدید

پس از دهه‌ها انتظار رویای سفر تجاری مافوق صوت به واقعیت نزدیک‌تر شده است. به گزارش   سما تی وی، یک شرکت هوافضای آمریکایی به نام Boom Supersonic، هواپیمای آزمایشی خود با عنوان XB1 را در نمایشگاه بین‌المللی هوایی فارنبرو به نمایش گذاشت. این رونمایی یک گام مهم به سمت معرفی نخستین هواپیمای تجاری مافوق صوت است. پروژه XB1 که سال 2014 آغاز شد، به مرحله حساسی رسیده است و بلیک شول، مؤسس و مدیرعامل بوم‌ سوپرسونیک، برنامه‌های بلندپروازانه‌ای را برای آینده ترسیم کرده است. شول بر نوآوری راکد در توسعه هواپیما توسط سازندگان بزرگ مانند بوئینگ و ایرباس و همچنین نیاز به پیشرفت در سرعت، به‌ویژه سرعت‌های مافوق صوت تأکید کرد. شول فاش کرد که XB1 برای دومین پرواز آزمایشی خود در روزهای آینده آماده است و طی آن قصد دارد دیوار صوتی را بشکند. تا پایان سال‌جاری انتظار می‌رود این هواپیما به سرعت مافوق صوت دست یابد و تقریباً با سرعت 1220کیلومتر در ساعت پرواز کند. از نظر تاریخی، تنها 2 هواپیمای مسافربری مافوق صوت توسعه یافته است؛ توپولوف Tu-144 شوروی و کنکورد بریتانیایی-فرانسوی که اکتبر سال 2003فعالیت خود را متوقف کرد. از آن زمان با وجود پیشرفت‌های مداوم در این زمینه هیچ هواپیمای مافوق صوت تجاری جدیدی معرفی نشده است.
بوم‌ ‌سوپرسونیک آینده‌ای را پیش‌بینی می‌کند که در آن هواپیماهایش می‌تواند مسافران را تنها در 3.5ساعت از لندن به نیویورک منتقل و با سرعت بیش از 2080کیلومتر در ساعت حرکت کنند.
XB1 مجهز به دماغه بلند و 2دوربین برای ناوبری پیشرفته، برای کارکردن با سوخت %100 سازگار با محیط‌زیست طراحی شده است. این شرکت قصد دارد تا پایان این دهه پروازهای تجاری مافوق صوت را راه‌اندازی کند.

این خبر را به اشتراک بگذارید