• یکشنبه 15 مهر 1403
  • الأحَد 2 ربیع الثانی 1446
  • 2024 Oct 06
دو شنبه 1 مرداد 1403
کد مطلب : 230586
لینک کوتاه : newspaper.hamshahrionline.ir/98W1z
+
-

حضرت‌مسیح ع به روایت اسکورسیزی

سینماگر۸۰ ساله پس از ملاقات با پاپ تصمیم گرفت درباره عیسی‌ ع مستند بسازد

گزارش
حضرت‌مسیح ع به روایت اسکورسیزی

شهاب مهدوی-روزنامه‌نگار

این‌طور که به‌نظر می‌رسد فیلم «زندگی عیسی» پروژه جدید مارتین اسکورسیزی، قطعا ساخته می‌شود. تولید فیلم در پاییز و به‌احتمال زیاد در اکتبر آغاز می‌شود. اندرو گارفیلد که قبلا در فیلم «سکوت» (6102) جلوی دوربین اسکورسیزی رفته بود، در فیلم جدید این کارگردان هم حضور خواهد داشت.  شایعاتی درباره حضور میلز تِلِر هم در فیلم وجود دارد که فعلا در حد حدس و گمان است. فیلم در زمان حال می‌گذرد و در ایتالیا و مصر و سرزمین‌های اشغالی فیلمبرداری خواهد شد.

1 اسکورسیزی شخصا در حال تامین مالی این فیلم براساس کتاب 1973شوساکو اِندو بود که قبلا بر مبنای کتاب «سکوت» این نویسنده فیلمی به همین نام ساخته است. این فیلم قرار است بعد از مدت‌ها یکی از پروژه‌های ارزان اسکورسیزی باشد که در 25سال اخیر فیلم‌های استودیویی بزرگ ساخته و اینطور که پیداست این فیلم بسیار شخصی‌تر است. به‌گفته اسکورسیزی، این فیلم ‌زمانی حول‌وحوش 80دقیقه دارد و به جوهر تعالیم مسیح می‌پردازد، به‌طوری که کاوشی در اصول بدون تبلیغ دینی است. همچنین اسکورسیزی گفته این فیلم نه یک فیلم روایی سرراست و نه یک مستند، بلکه ترکیبی از موضوعات مختلف است.

2 اسکورسیزی فیلمنامه را با همکاری کنت جونز، منتقد سینما، تکمیل کرده که قبلا با او در مستند «سفر من به ایتالیا» به‌عنوان فیلمنامه‌نویس و مستندهای «نامه‌ای به الیا» و «هیچکاک/ تروفو» به‌عنوان فیلمنامه‌نویس و کارگردانِ همکار کار کرده بود.فیلم در زمان حال می‌گذرد، چراکه اسکورسیزی اذعان کرده که نمی‌خواهد در دوره زمانی خاصی گیر بیفتد و می‌خواهد فیلمش حس و حال بی‌زمانی را القا کند.

3 اسکورسیزی گفته تلاشش بر این است که آن را به طریقی دسترس‌پذیرتر کند و تداعی‌های منفی‌ای را که با مذهب سازمان‌یافته توأم است، کنار بگذارد. جولای پیش، اسکورسیزی اشاره کرده بود که سال‌ها به‌دنبال ساخت فیلمی درباره زندگی مسیح بوده است. او می‌خواست اوایل دهه 1970فیلم 16میلی‌متری سیاه‌وسفیدی با این موضوع بسازد. اما با تماشای «انجیل به روایت متی» به کارگردانی پیر پائولو پازولینی از این کار منصرف شد.

4 اسکورسیزی سال 1988فیلم «آخرین وسوسه مسیح» را با بازی ویلم دفو در نقش عیسی‌مسیح(ع) ساخته بود که خط روایی بحث‌برانگیزی داشت. نمایش فیلم در آمریکا و چند کشور دیگر تنها پس از حذف چند صحنه امکان‌پذیر شد. در فرانسه یک گروه کاتولیک، سینمایی را که این فیلم را نمایش می‌داد با انفجار بمب به آتش کشیدند. برخی کشورها نمایش فیلم را ممنوع کردند و اسکورسیزی در داخل آمریکا از سوی کاتولیک‌های تندرو به مرگ تهدید شد. او تا مدت‌ها بابت همین تهدیدات با محافظ در محافل عمومی ظاهر می‌شد. آیا فیلم جدید او درباره مسیح باز هم تهدید مرگ برایش به‌دنبال دارد؟‌

تصمیم به ساخت فیلم درباره حضرت مسیح‌ع‌ پس از ملاقات با پاپ

چندی پیش مارتین اسکورسیزی پس از ملاقات با پاپ فرانسیس از ساخت فیلمی درباره حضرت مسیح(ع) خبر داد. این سینماگر ۸۰ ساله که در کنفرانسی در واتیکان صحبت می‌کرد، گفت: «من به درخواست پاپ از هنرمندان، تنها به روشی که می‌دانم پاسخ داده‌ام؛ با تصور و نوشتن فیلمنامه‌ای درباره عیسی مسیح که در شرف ساختن آن هستم.» اسکورسیزی و همسرش هلن موریس برای شرکت در کنفرانسی تحت عنوان زیبایی‌شناسی جهانی تخیل کاتولیک در رم بودند و برای مدت کوتاهی با پاپ فرانسیس ملاقات کردند. اسکورسیزی در طول این کنفرانس از علاقه خود به فیلم «انجیل به روایت متی» اثر پیر پائولو پازولینی گفت و همچنین درباره آثار خود ازجمله فیلم «آخرین وسوسه مسیح» در سال‌۱۹۸۸ و همچنین فیلم «سکوت» درباره آزار و اذیت مسیحیان یسوعی در قرن هفدهم در ژاپن به نکاتی اشاره کرد.



 

این خبر را به اشتراک بگذارید