• شنبه 27 مرداد 1403
  • السَّبْت 11 صفر 1446
  • 2024 Aug 17
دو شنبه 1 مرداد 1403
کد مطلب : 230529
+
-

نوشیدنی‌های گیاهی هم خطرناکند

آرش نهاوندی ؛ روزنامه‌نگار

جایگزینی نوشیدنی‌های گیاهی (شیر سویا، شیر جوی دوسر یا شیر بادام) به جای شیر گاو طبق اعلام سازمان جهانی بهداشت (WHO) می‌تواند عوارضی را برای مصرف‌کنندگان داشته باشد. نکته‌ای که مجید حسن قمی، نایب‌رئیس انجمن تغذیه هم آن را تأیید می‌کند و می‌گوید: «به‌طور کلی جایگزینی نوشیدنی‌های گیاهی و مصرف بی‌رویه آن ، می‌تواند منجر به بروز عوارضی برای بدن شود.»   

حذف ید
حسن قمی درباره عوارض حذف شیر از برنامه غذایی بیان می‌کند: اینکه برخی عنوان می‌کنند شیر سویا، شیر جوی دو سر یا شیر بادام جایگزین شیر گاو شود، توصیه مناسبی نیست چون شیر سویا یا جوی دو سر، ید ندارند و زمانی که ید بدن تامین نشود، مشکلات تیروئیدی بروز می‌کند.

حذف محدودیت مصرف
این متخصص تغذیه به تصورات اشتباهی درباره مفید بودن محصولات گیاهی هم اشاره می‌کند و می‌گوید: بسیاری از مردم تصور می‌کنند که محصول گیاهی عارضه‌ای ندارد، به همین دلیل می‌توانند بدون محدودیت آن را مصرف ‌کنند. اما یکی از عوارض مصرف زیاد آنها مشکلات گوارشی است که احتمال بروز آنها وجود دارد.

عوارض نوشیدنی‌های گیاهی
حسن قمی درباره مصرف برخی نوشیدنی‌های گیاهی هم هشدار می‌دهد و می‌گوید: «کسانی که دچار ریفلاکس معده هستند نباید دمنوش نعناع استفاده کنند. یا برخی دمنوش خارمریم را برای رفع کبد چرب تجویز می‌کنند اما هیچ مطالعه علمی وجود ندارد که چه میزان استفاده از این محصول برای رفع این عارضه مناسب است. مصرف بیش از اندازه این گیاه، حالت تهوع، خشکی دهان و سرگیجه ایجاد می‌کند. چای جینسینگ هم برای کسی که وارفارین مصرف می‌کند باعث دردسر و خونریزی شدید و سکته مغزی می‌شود. »

 آسیب به کبد و قلب
به تأکید این متخصص تغذیه، نکته مهم درباره نوشیدنی‌های گیاهی این است که می‌تواند به کبد آسیب بزند. برخی از این گیاهان هم، زمانی که زیاد استفاده شوند مانند سنبل الطیب یا بادرنجبویه، منجر به اختلالات قلبی و عروقی و آسیب به قلب می‌شوند.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید