• شنبه 30 تیر 1403
  • السَّبْت 13 محرم 1446
  • 2024 Jul 20
شنبه 30 تیر 1403
کد مطلب : 230405
+
-

گذران تاریخ در تماشاگه زمان

40هنرمند ماهر و زبردست خانه‌ای ساخته‌اند که اکنون به موزه‌ای خاص بدل شده است

گذران تاریخ در تماشاگه زمان

سردری بزرگ که از پشت شیشه‌های ارسی رنگا‌رنگش باغی زیبا و سرسبز دیده می‌شود زمانی زمین‌های کشاورزی و باغ‌های معیرالممالک، داماد ناصرالدین‌‌شاه بود که در نهایت به پسرش دوست‌علی‌‌خان قاجار می‌رسد. حدود 90سال پیش، مهدی منصور شمیراناتی، از رجال آن دوره، قسمتی از این اراضی را خریداری می‌کند و در همین‌جا در میان درختان چنار چندصدساله‌اش خانه‌ای خشت و گلی با تیرهای چوبی می‌سازد تا برای تفریح و استراحت همراه خانواده‌اش از آن استفاده کند و بعد هم در سال1342 خانه ییلاقی‌اش را که در محوطه‌ای 5هزار متری قرار داشت، به حسین خداداد از تجار و سرمایه‌داران دوران پهلوی می‌فروشد.
حسین خداداد در سال۱۳۰۸ در تهران متولد شد. او فرزند ارشد حاجی خدادادخان خداداد، مالک میدان بار مرکزی تهران در دوران امین‌سلطان بود. حسین خداداد نخستین کسی بود که در ایران کارخانه تولید برق به نام ادیسون را دایر کرد و در کارهایی چون صنف میوه و تره‌بار، تولید یخ‌های بهداشتی و کارخانه ریسندگی و بافندگی هم فعالیت داشت. او تصمیم می‌گیرد خانه‌ای منحصربه‌فرد و خاص را با بازسازی همان خانه خشت و گلی حاج منصور بسازد.
40نفر از استادان هنر و معماری به این باغ زیبا دعوت می‌شوند تا بنایی خلق کنند که گچبری‌های خاصش آن را به یکی از زیبا‌ترین خانه‌های تهران امروزی بدل کرده است.
مقابل خانه حوضی زیبا با سنگ‌های یک‌تکه و 2مجسمه شیر سنگی که سرریز آبش در جویبار‌های سراسر باغ جریان می‌یابد، بهشتی کوچک ساخته است که از قدم زدن در آن خسته نمی‌شوید. بازسازی خانه قدیمی 2سال طول می‌کشد و 12سال بعد گچبری‌هایش به پایان می‌رسد. کارشناسان موزه می‌گویند آنقدر گچبری‌های این خانه زیبا و بی‌بدیل است که گردشگران خارجی را متحیر می‌کند.
 در سال1356 با پایان یافتن کار ساخت خانه، حسین خداداد همراه خانواده‌اش به این خانه زیبا و منحصربه‌فرد نقل مکان می‌کند و کمی قبل از شروع انقلاب اسلامی در سال57 برای عروسی دخترش به آمریکا سفر می‌کند و دیگر هرگز به ایران بازنمی‌گردد. منزل خداداد تا 1378 کاربری خاصی نداشت و صرفا یکی از اموال رهاشده دوران پهلوی بود.
در همان سال بنیاد مستضعفان پس از انتقال اموال و وسایل خانه به خزانه، آن را مرمت می‌کند و نخستین موزه‌ ساعت و ابزارهای زمان‌سنجی را به نام تماشاگه زمان افتتاح می‌کند؛ موزه‌ای که از ماکت ساعت‌های شنی، آفتابی و سوختی در 3500سال پیش شروع می‌شود و به ساعت هنرمندانی چون جمشید مشایخی و پروفسور حسابی می‌رسد. شما در این خانه‌ دل‌انگیز اصلا متوجه گذر زمان نمی‌شوید. اینجا زمان به شیوه‌ای خاص متوقف شده است.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید