• پنج شنبه 28 تیر 1403
  • الْخَمِيس 11 محرم 1446
  • 2024 Jul 18
پنج شنبه 28 تیر 1403
کد مطلب : 230225
+
-

علل ریزش مو در خانم‌ها و آقایان

آرش نهاوندی؛ روزنامه‌نگار

درباره انواع ریزش مو و انواع مختلف درمان‌های آن با دکتر محمد رضوانی، متخصص پوست و مو گفت‌وگویی انجام داده‌ایم که خلاصه‌ای از نکات مطرح شده را در زیر می‌خوانید.

انواع ریزش مو
1ریزش به‌صورت سکه‌ای
در هر سنی می‌تواند رخ دهد و جزء بیماری‌های خودایمنی مرتبط با استرس است. افراد درگیر باید به پزشک متخصص، جهت پیدا کردن علت ریزش و درمان آن مراجعه کنند.

2 ریزش مو  به ‌دنبال بیماری‌های التهابی
از انواع ریزش موی مرتبط با این بیماری می‌توان به لوپوس که یکی از انواع بیمارهای خودایمنی است و لیکن پلان که یک بیماری خودایمنی دیگر است، اشاره کرد. این ریزش‌های مو نیاز به بررسی‌های جامع‌تر و تکه‌برداری دارند. در صورت تأیید بیماری، درمان حاد و سنگینی خواهند داشت.

3 ریزش موی عمومی
در آقایان ریزش مو به‌دلیل هورمون مردانه و وجود گیرنده در بالای سر (طاق سر) رخ می‌دهد. این ریزش‌ها عمدتا در ناحیه جلوی سر، دو طرف پیشانی و طاق سر، به‌تدریج آغاز می‌شوند.

نکته
نکته ای درباره ریزش موی مردانه این است که درمان 100درصد جواب نمی‌دهد و همچنین درمان تا رسیدن به نتیجه حداقل 6‌ماه باید ادامه پیدا کند و دیگر اینکه تا زمانی که درمان را همچنان ادامه دهند جواب می‌گیرند.

دلایل ریزش مو در خانم‌ها:
 کمبود روی، آهن و ویتامین D  بیماری تیروئید
 اختلالات هورمون مردانه  هورمون شیر

ریزش موی بی‌دلیل
در برخی از موارد هم به‌رغم تمام بررسی‌هایی که ما انجام می‌دهیم، دلیلی پیدا نمی‌کنیم؛ در این موارد، داروهای محرک رشد مو تجویز می‌شود که در یک عده جواب می‌دهد و در عده‌ای دیگر هم جواب نمی‌دهد. قدر مسلم این است که باید بررسی شود و درصورت یافتن جواب، ما بسیار امیدوار به درمان می‌شویم.


 

این خبر را به اشتراک بگذارید