• شنبه 27 مرداد 1403
  • السَّبْت 11 صفر 1446
  • 2024 Aug 17
چهار شنبه 27 تیر 1403
کد مطلب : 230185
+
-

فداکاری در دمای 70 درجه سانتی‌گراد

‌رضا خسروی‌ درگفت‌وگو با همشهری از تعمیرات نیروگاه رامین در یکی از گرم ترین روزهای سال می‌گوید

۱۸ساعت عملیات نجات برای خارج‌نشدن شبکه و ازدست نرفتن برق و خاموشی کشور، فداکاری 7نفر از مهندسان و اپراتورهای نیروگاه رامین در اهواز بود. عملیات نشت‌یابی این مهندسان و اپراتورها در شرایطی انجام شد که نیروگاه خاموش نشد. نیروگاه رامین تا خرابی و توقف فعالیت به‌دلیل نشتی کندانسور فاصله چندانی نداشت اما مهندسان و اپراتورها با تعمیر توربین در حالت آماده به کار، مانع از توقف تولید برق نیروگاه شدند.
تصاویر منتشرشده از این عملیات و 2 تن از مهندسان نیروگاه برق در روزهای اخیر دست به‌دست شد. رضا خسروی یکی از این دو نفر است که به همشهری می‌گوید: «اینکه عکس یک نفر را می‌بینید، در واقع یک نفر نیست، زیرا 6تا 7نفر به‌صورت مستقیم در این عملیات حضور داشتند. محسن رئیسی‌پور، مصطفی کرمی فرار، مرتضی خزائی‌نیا، محمد امیری، علی منصوری، عبدالله عطایی و بنده در آن روز که 18ساعت عملیات طول کشید، حضور داشتیم. حالا یک نفر 4ساعت فعال بود، یک نفر 6ساعت و یک نفر هم تمام 18ساعت در این عملیات فعالیت کرد. در واقع هر کسی به فراخور شیفت و توانش انجام وظیفه کرد.»

تغییر ناگهانی
خسروی معتقد است از روزی که عکس او و محمد امیری منتشر شده، زندگی شان دچار دردسر شده است. او می‌گوید: «خودم شخصا یک فرد درون‌گرا هستم و برای من خیلی سخت بود که عکسم در فضای مجازی منتشر شود و از همسایه‌ها گرفته تا دیگران درباره‌ام صحبت کنند. راستش خیلی علاقه‌مند نبودم که اینطور شود؛ ولی ماجرای ما به صدا وسیما کشیده شد و آقای مخبر از من و بقیه بچه‌ها تقدیر کردند.»
خسروی ادامه می‌دهد: «حالا قرار است به تهران سفر کنیم تا صبح روز شنبه در یک برنامه تلویزیونی حاضر شویم و عصر در یک برنامه دیگر. برای من این چیزها قشنگ نیست؛ چون هیچ‌چیزی دست خودم نیست. من هنرپیشه یا فوتبالیست نیستم که بابت وقت شخصی‌ام مبلغی را دریافت کنم یا به‌طور کلی کارم این باشد.»

اسیدشویی
رضا خسروی توضیح می‌دهد: «معمولا سالی یک یا دو بار عملیات اسیدشویی انجام می‌شود که آن ماده اسیدی سبب سیاه‌شدن صورت و دست‌هایمان می‌شود. وقتی عملیات اسیدشویی شروع می‌شود، لاجرم باید سیاه شوید و آن لباسی که بر تن ماست، بعد اتمام کار دور انداخته می‌شود. بعد از اسیدشویی نیز عملیات نشت‌یابی صورت می‌گیرد.» او عنوان می‌کند: «کندانسور 20هزار لوله‌ای 9متری به قطر 2.5تا 3سانتی متر دارد که به‌دلیل قطر کم آن، برخی از لوله‌ها سوراخ می‌شود. سوراخ شدن لوله کار ما را خراب می‌کند و شرایط برای کار کردن به‌شدت سخت می‌شود. در بخش نشت‌یابی ما به شناسایی لوله‌های سوراخ شده می‌پردازیم.» خسروی تأکید می‌کند: «الان هم هوا گرم است و به‌ویژه در آن چند روز، مدام هشدار صرفه‌جویی در مصرف برق صادر می‌شد.»

گاهی 2ساعت و گاهی 18ساعت
«گاهی وقت‌ها کار 2ساعته تمام می‌شود گاهی 6ساعته. وقت‌هایی هم هست که کار 18ساعت زمان می‌برد.» رضا خسروی با گفتن این جملات ادامه می‌دهد: «از ساعت 7صبح وارد نیروگاه شدیم، مقدمات کار فراهم شد تا ساعت 9فرایند کار آغاز شد. راستش فکر می‌کردیم ساعت 12ظهر کار تمام است، اما این عملیات به قدری زمان برد که یکدفعه دیدیم که ساعت 3بامداد است.» او عنوان می‌کند: «گرما البته بیرون کندانسور است و از آنجایی که فلز است، گرمای آن به بیرون منتقل می‌شود و حرارت آن را به 70تا 80درجه سانتی‌گراد می‌رساند. این کار ما را سخت می‌کند و علاوه بر آن رطوبت هم 90درصد است.»  خسروی توضیح می‌دهد: «کسی نمی‌تواند تصور کند که فضایی که ما در آن فعالیت می‌کنیم،
چه شکلی است، اما شما در یک اتاق فلزی قرار دارید که ارتفاع آن 6متر با عرض 1.5الی 2متر است به‌طوری که فقط 2 دریچه دارد که آدم به سختی به آن داخل و خارج می‌شود.»
او اضافه می‌کند: «در حین فعالیت، سوزش چشم‌ها را داریم. همچنین موهای سرمان، دست‌ها و پوست بدن‌مان می‌سوزد. خوشبختانه برق نیروگاه‌های خوزستان را خود‌ مردم استان استفاده می‌کنند و به همین دلیل، ما با عشق کارمان را انجام می‌دهیم.» ‌‌



 

این خبر را به اشتراک بگذارید