• یکشنبه 24 تیر 1403
  • الأحَد 7 محرم 1446
  • 2024 Jul 14
شنبه 23 تیر 1403
کد مطلب : 229881
+
-

محکومیت آمریکا در پرونده کودکان پروانه‌ای

دادگاه
محکومیت آمریکا در پرونده کودکان پروانه‌ای

 دادگاه حقوقی روابط بین‌الملل تهران، دولت و مقامات آمریکایی را در پرونده کودکان پروانه‌ای به پرداخت ‌۶ میلیارد و ۷۸۵ میلیون دلار خسارت مادی، معنوی و تنبیهی در حق خواهان‌های پرونده محکوم کرد.
به گزارش همشهری، به‌دنبال خروج دولت وقت آمریکا از برجام در سال ۱۳۹۷‎، برخی از شرکت‌های وابسته به آمریکا و کشور‌های اروپایی مبادلات تجاری با جمهوری اسلامی ایران را قطع کردند که یکی از این شرکت‌ها، شرکت سوئدی مونلیکه بود. این شرکت تنها تولیدکننده پانسمان‌های التیام‌بخش و بهبودکننده زخم‌های بیماران پروانه‌ای در دنیا محسوب می‌شود که به محض اعمال تحریم‌های مجدد توسط دونالد ترامپ، همه تبادلات با ایران را قطع کرد. در فاصله حدود ۸‌ماه بعد از این تصمیم، بیماران پروانه‌ای فاقد هر نوع دارو و پمادی برای التیام و بهبود زخم‌های وخیم و عمیق پوستی شدند و به همین دلیل حدود ۲۰ نفر از این بیماران جان خودشان را از دست دادند و سایر بیماران که زنده ماندند علاوه بر درد و رنج فراوان، آسیب‌های جسمی غیرقابل جبرانی را تحمل می‌کنند. در این شرایط بود که خانواده شماری از این کودکان اقدام به طرح شکایت حقوقی از آمریکا کردند.
پس از طرح دعوای حقوقی ۲۹۵ نفر از بازماندگان و همچنین بیماران پروانه‌ای به طرفیت ۳۰ نفر از اشخاص حقیقی و حقوقی دولت آمریکا که در وضع و اعمال تحریم‌ها علیه این کودکان بیمار نقش داشتند، شعبه ۵۵ دادگاه حقوقی روابط بین‌الملل تهران، پس از برگزاری چندین جلسه رسیدگی، اخذ اسناد مربوط به تحریم این کودکان و بیماران و ارجاع به کارشناسان مختلف و تخصصی‎، تحریم‌های غیرقانونی را که منجر به جنایت و ایراد درد و رنج بی‌دلیل به این بیماران شده است احراز کرد و رأی به محکومیت ‌۶ میلیارد و ۷۸۵ میلیون دلاری دولت و مقامات آمریکایی و پرداخت خسارت مادی، معنوی و تنبیهی درحق خواهان‌های این پرونده را صادر کرد.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید