• شنبه 28 مهر 1403
  • السَّبْت 15 ربیع الثانی 1446
  • 2024 Oct 19
شنبه 23 تیر 1403
کد مطلب : 229846
لینک کوتاه : newspaper.hamshahrionline.ir/k5v1E
+
-

تضمین سلامت مردم در شهرداری

آرش صادقی-و فیزیولوژیست ورزشی

توسعه ورزش‌های همگانی در شرایطی که بی‌تحرکی و مشکلات ناشی اززندگی شهری، سلامتی بسیاری از شهروندان را تهدید می‌کند، می‌تواند راه‌حلی برای کاهش مشکلات امروز شهرنشینان باشد. سازمان بهداشت جهانی، ورزش‌های شهروندی وهمگانی را ورزش‌هایی می‌داند که با کمترین هزینه برای همه افراد جامعه در دسترس باشد و هدف از پرداختن به چنین ورزش‌هایی ارتقای بهداشت سلامت جسمی و روحی جامعه است.
سازمان ورزش شهرداری تهران در 2سال اخیرنقش اساسی در همگانی یا عمومی کردن ورزش در پایتخت «با حفظ سلامت جسمی و روحی و ایجاد نشاط و شادابی و استفاده مطلوب از اوقات فراغت و نیز ایجاد زمینه تفریحات سالم برای آحاد مردم» را ایفا کرده است. نگاهی به تأثیر ورزش برسلامت جسمانی، روانی، اجتماعی و معنوی و میزان مشارکت مردم در دیگر کشورها نشان از اهمیت آن در زندگی روزمره دارد. سازمان بهداشت جهانی اعلام کرده است بیماری‌های قلبی عامل یک‌سوم مرگ‌ومیر در جهان است و فعالیت بدنی منظم و مستمر را عامل کاهش خطر مرگ ناشی از بیماری‌های قلبی و در کنار آن کاهش فشار خون و خطر ابتلا به دیابت و نیز سرطان سینه در زنان عنوان می‌کند.
امروزه ورزش و به‌ویژه ورزش‌های همگانی از آنجا که موجب افزایش امید به زندگی از طریق ارتقای سلامت افراد جامعه می‌شود، یکی از شاخص‌های توسعه انسانی در جوامع به شمار می‌رود. همچنین با افزایش سلامت و نشاط جامعه سبب کاهش هزینه‌های درمانی و بهداشتی می‌شود و بهره‌وری نیروی کار جامعه را بالا برده و از این راه به توسعه همه‌جانبه آن در جامعه کمک می‌کند. علاوه بر این، ورزش همگانی در یک جامعه کارکردهای مطلوبی چون افزایش همدلی، تقویت همبستگی، مشارکت اجتماعی و تحکیم روابط و پیوندهای اجتماعی و کمک به فرایند جامعه‌پذیری افراد دارد.
سازمان ورزش شهرداری تهران با کارکردهای متنوع خود توانسته است علاوه بر تضمین سلامت جسمی و روحی افراد جامعه در کسب مهارت‌های اجتماعی، شکل‌گیری هویت فردی، کاهش تضادها و تنش‌ها و پر‌کردن اوقات فراغت نقش انکارناپذیری داشته باشد.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید