• چهار شنبه 27 تیر 1403
  • الأرْبِعَاء 10 محرم 1446
  • 2024 Jul 17
شنبه 23 تیر 1403
کد مطلب : 229829
+
-

طلایی‌ترین تعویض

واتکینز و کول پالمر می‌دانستند چه اتفاقی قرار است بیفتد

طلایی‌ترین تعویض

اواخر دیدار نیمه‌نهایی یورو بین انگلیس و هلند وقتی بازی یک - یک مساوی بود، ساوث‌گیت اقدام به تعویض هری کین کرد. این تعویض باعث تعجب همگان شد چون تقریبا هه مطمئن بودند که بازی به وقت اضافه و پنالتی کشیده می‌شود و کین می‌تواند گزینه اول پنالتی‌زنی باشد. اولی واتکینز که به جای او به زمین رفت، ثابت کرد برای تأثیرگذاری و گلزنی نیازی نیست خیلی در جریان بازی باشی و توپ به تو برسد. او تا پیش از این بازی، زدن گل برتری و صعود انگلیس به فینال فقط 20دقیقه در این رقابت‌ها به میدان رفته بود. اگر قرار به تعویض بود، همه انتظار داشتند ایوان تونی به جای کین وارد زمین شود. واینز در این بازی فقط 4بار لمس توپ داشت که ارزش یکی از آنها فینال یورو2024بود.
واینز که با کول پالمر با هم وارد زمین شدند، پس از مسابقه گفت که به او الهام شده بود روی پاس کول گل می‌زند و این را به‌ خود این بازیکن هم گفته بود: «به جان بچه‌هایم قسم، می‌دانستم با پاس پالمر به هلند گل می‌زنم. به کول گفتم من و تو وارد زمین می‌شویم و تو به من پاس گل می‌دهی. وقتی توپ به گوشه دروازه رفت، بهترین حس زندگی‌ام را تجربه کردم.» او جایزه بهترین بازیکن مسابقه را هم دریافت کرد؛ آن هم فقط با حدود 30دقیقه تجربه بازی در یورو.
    گل پیروزی‌بخش اولی واتکینز در دقیقه 89:59 دیرترین گل پیروزی در نیمه‌نهایی جام‌جهانی و یورو (به استثنای وقت اضافه یا تلف‌شده) بود. همچنین این گل، تنها شوت انگلیس به سمت دروازه در نیمه‌دوم این دیدار بود.
    واتکینز پس از دیوید پلات که 3بار در جام‌جهانی1990 گل زده بود، دومین بازیکن استون‌ویلا شد که در یک تورنمنت بزرگ (جام‌جهانی یا یورو) برای انگلیس گل می‌زد. خود ساوث‌گیت هم زمانی بازیکن استون‌ویلا بود.

ساوث‌گیت با وجود همه انتقادها توانست انگلیس را به 2فینال پیاپی اروپایی ببرد. عملکرد تیم ملی انگلیس زیرنظر او؛ حضور در نیمه‌نهایی جام‌جهانی2018، حضور در نیمه‌نهایی لیگ ملت‌های 2019، صعود به فینال یورو2020، حضور در یک‌چهارم نهایی جام‌جهانی 2022 و صعود به فینال یورو2024.

انگلیس در 2دوره از 4تورنمنت مهم خود تحت هدایت گرت ساوث‌گیت (همچنین یورو 2020) به فینال رسیده است. آنها فقط در یکی از 23حضور قبلی خود در جام‌جهانی و یورو (جام‌جهانی 1966) به فینال رسیده بودند.

کوبی ماینو با 19سال و 82روز سن، جوان‌ترین بازیکنی شد که در نیمه‌نهایی یک تورنمنت بزرگ برای انگلیس بازی کرد. هیچ بازیکن انگلیسی به اندازه ماینو مقابل هلند تکل‌(2) یا قطع توپ‌(2) نداشت.

گل تساوی هری کین برای انگلیس ششمین گل او در مرحله‌حذفی قهرمانی اروپا بود؛ بیش از هر بازیکن دیگری در تاریخ این رقابت‌ها. همچنین این نهمین بازی او در مرحله‌حذفی تورنمنت‌های مهم (جام جهانی و یورو) بود که بهترین رکورد است.

سیمونز با 21سال و 80روز جوان‌ترین بازیکنی بود که در مرحله‌حذفی یک تورنمنت بزرگ (جام‌جهانی و یورو) برای هلند گل زد.

انگلیس 5بازی از 6بازی اخیر خود در یورو را پس از دریافت گل اول برده که البته یکی از آنها در ضربات پنالتی مقابل سوئیس بود. در این رقابت‌ها هیچ تیم دیگری غیر از انگلیس، فرانسه و اسپانیا (هر کدام 5بار) پس از خوردن گل اول مسابقه به پیروزی نرسیده‌اند.

گلی که ژاوی سیمونز به انگلیس زد، پس از 32سال نخستین گل یک بازیکن هلندی در نیمه‌نهایی رقابت‌های یورو بود. آخرین‌بار فرانک رایکارد در یورو۱۹۹۲ دروازه دانمارک را باز کرده بود.

هلند از 7بازی در نیمه‌نهایی تورنمنت‌های مهم (جام‌جهانی و یورو) حذف شده و از رسیدن به فینال باز مانده است که بعد از آلمان‌(8) یک رکورد بین کشورهای اروپایی است.

این نخستین مرحله نیمه‌نهایی قهرمانی اروپا بود که 4بازیکن زیر 21سال(بارت فربروخن و ژاوی سیمونز برای هلند، کوبی ماینو و جود بلینگام برای انگلیس) در آن حضور داشتند.

ضربه دقیقه7 ژاوی سیمونز سریع‌ترین گلی بود که در نیمه‌نهایی قهرمانی اروپا بعد از گل آلن شیرر در سال1996(دقیقه سوم) به ثمر رسید.

انگلیس نخستین تیم در تاریخ قهرمانی اروپا‌ست که با وجود عقب‌افتادن در یک‌چهارم نهایی و نیمه‌نهایی به فینال می‌رسد.

فقط 3سرمربی در تاریخ یوور، تیم خود را به 2فینال پیاپی رسانده‌اند که 2نفر قبلی آلمانی بودند؛ هلموت شون (1972 و 1976)، برتی فوگتس (1992 و 1996)، گرت ساوث‌گیت (2021 و 2024). شون و فوکس هر دو در یک فینال شکست خوردند و فینال دیگر را بردند. ساوث‌گیت فینال قبلی را باخته بود. آیا نوبت برد او رسیده؟


 

این خبر را به اشتراک بگذارید