• یکشنبه 24 تیر 1403
  • الأحَد 7 محرم 1446
  • 2024 Jul 14
شنبه 23 تیر 1403
کد مطلب : 229827
+
-

معاون امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران از توسعه زیرساخت‌ها و احیای اماکن تعطیل شده ورزشی در۳ سال گذشته خبر می‌دهد

بهره‌گیری از فضاهای ورزشی به نفع مردم

بهره‌گیری از فضاهای ورزشی به نفع مردم

با توسعه شهرنشینی و افزایش مشغله‌های کاری و فکری شهروندان، سهم سبد ورزش در زندگی مردم به حداقل رسیده است. بسیاری ازشهروندان به‌دلیل گرانی امکانات باشگاه‌های ورزشی و مراکز ارائه‌کننده خدمات در این حوزه امکان انجام فعالیت‌های ورزشی را ازدست داده‌اند. مدیریت شهری پایتخت در3 سال گذشته و با رویکرد تحول درعرصه‌های مختلف به موضوع ورزش خصوصا ورزش همگانی ورودی جدی داشته و کوشیده است امکانات ورزشی در اختیار خود و دیگر دستگاه‌ها را برای استفاده شهروندان از تجهیزات ورزشی در اختیار آنها بگذارد.«محمد امین توکلی‌زاده» معاون امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران در این گفت‌وگو از آنچه در3 سال گذشته در راستای توسعه ورزش همگانی و بسترسازی برای کشف استعدادهای ورزشی مغفول مانده در تهران انجام‌شده‌ گفته است.

بازسازی و احیای مجموعه‌های ورزشی
معاون اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران می‌گوید یکی از رویکردهایی که دردوره تحولی شهرداری تهران در۳ سال گذشته دنبال شده است احیای دارایی‌ها و سرمایه‌های ورزشی پایتخت به نفع شهروندان است:«در دوره اخیر مدیریت شهری در حوزه ورزش با چند موضوع مهم مواجه بودیم. نخست اینکه عرصه‌ای را تحویل  گرفتیم که براساس آن سرانه‌های ورزشی شهر تهران فاصله جدی با سرانه‌های استاندارد موردنیاز داشت. حدود ۷۰ مجموعه ورزشی تعطیل شده و خدمتی در آن ارائه نمی‌شد. بخش مهمی از تجهیزات موجود فرسوده شده و درآستانه تعطیلی قرار گرفته بود. براین اساس، با تدابیر اتخاذشده زیرساخت‌های تعطیل شده یا در آستانه تعطیلی به مدارخدمت به شهروندان بازگردانده شد.»

پویش امید و افتخار و افزایش سرانه‌های ورزشی شهر
توکلی‌زاده با بیان اینکه شهرداری علاوه بر احیای مجموعه‌های تعطیل شده یا در آستانه تعطیلی، توجه بسیاری به توسعه اماکن ورزشی وساخت مجموعه‌های جدید نیز داشته است به  اجرای پویش شنبه‌های امید و افتخار با حضور شهردار تهران در 3 سال گذشته اشاره می‌کند ودستاورد این پویش را افزایش سرانه‌های ورزشی درمناطق ۲۲ گانه پایتخت می‌داند:«۳۰ مجموعه ورزشی در پویش امید و افتخار به ظرفیت‌های شهر اضافه شد.برای سال آینده نیزدربحث توسعه مجموعه و زیرساخت‌های ورزشی برنامه‌هایی با حمایت شورای شهردرنظرگرفته شده است که امیدواریم بتوانیم آن را محقق کنیم.»
معاون شهردارتهران حرفش را اینطور ادامه می‌دهد:«درکنار توجه به زیرساخت‌ها، توجه به رویدادها و رخدادهای ورزشی موضوع حائز اهمیتی برای ما بود. قهرمان شهر گام‌های خوبی را درمحلات برداشت و با مخاطبان ارتباط خوبی گرفت. سال گذشته بیش از۶۰۰ هزار نفر در رویداد ورزشی قهرمان‌شهر ثبت نام کردند. اعلام کردیم این تعداد حداقل باید به ۱۰ درصد جمعیت تهران ارتقا پیدا کند و با همتی که شکل گرفت این عدد به یک میلیون شرکت‌کننده در این دوره ازمسابقات رسید.»

استفاده از ظرفیت مدارس و مساجد در حوزه ورزش
معاون امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران با بیان اینکه توسعه شهر و افزایش جمعیت سبب شده است شهرداری به تنهایی قادر نباشد همه نیازهای مردم را در حوزه ورزش تامین و برآورده کند ازابتکارشهرداری برای جلب مشارکت دستگاه‌های دیگردرترویج ورزش و فعالیت‌های ورزشی سخن به میان می‌آورد و می‌افزاید:«به‌دلیل عقب ماندگی درزیرساخت‌ها تدبیری دیده شد تا ازاماکن موجود در سایر نهادها و مجموعه‌های دولتی نیز استفاده کنیم. برهمین اساس با توافقی که با آموزش وپرورش انجام دادیم موفق شدیم از فضاهای ورزشی مدارس درزمان تعطیلی و ساعات غیرآموزشی استفاده و فضاهای ورزشی آنها را به فضاهای شهر اضافه کنیم. با برخی مساجد نیز توافقاتی انجام شد تا ازامکانات ورزشی آنها به نفع مردم استفاده شود.»

افزایش دسترسی به اماکن ورزشی
توکلی‌زاده یکی ازماموریت‌های مهم شهرداری در دوره تحولی را افزایش دسترسی مردم به امکانات و خدمات قابل ارائه شهرداری به شهروندان می‌داند ومعتقد است در سازمان ورزش به این اصل به شکل جدی توجه شده است:«بهای استفاده از خدمات ورزشی در باشگاه‌ها ومجموعه‌های خارج شهرداری سنگین است و شهروندان بسیاری قادر به استفاده از این خدمات حتی با تعرفه‌های دولتی نیستند. علاوه بر این، پراکندگی امکانات ورزشی دولتی درشهر متناسب نیست و شهروندان دسترسی کافی به این امکانات ندارند. با توجه به رویکرد شهرداری تلاش کردیم هزینه استفاده از خدمات ورزشی اماکن سازمان ورزش را پایین‌تر از نرخ مصوب دولتی ارائه کنیم. علاوه براین، درساخت مجموعه‌های جدید به پراکندگی و عدالت در دسترسی خدمات توجه و برخی مجموعه‌های ورزشی در مناطقی ایجاد شد که بتواند به نیازهای مردم در حوزه ورزش پاسخ دهد.»


گره‌گشایی از یک مشکل تاریخی

محمدامین توکلی‌زاده، معاون امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران با اشاره به اینکه برخی پروژه‌های کلان عمرانی شهر به‌دلیل برخی مشکلات مدت‌ها بود دچار رکود شده و مردم حلاوت و شیرینی استفاده از طرح‌های عمرانی را نچشیده بودند از گره‌گشایی یکی ازمعضلات عمرانی پایتخت خبر می‌دهد و می‌گوید:«پروژه شهید شوشتری درمحدوده ورزشگاه تختی یکی از پروژه‌های بزرگ تهران است و ساخت آن در ادوار مختلف در دستور کار مدیریت شهری بوده است. با درخواست سازمان ورزش و مجوز شورای شهر، با تهاتر املاک با وزارت ورزش و جوانان گره ایجاد شده در ادامه اجرای پروژه شهید شوشتری باز شد. با این اتفاق بخشی از زیرساخت‌های ورزشی شهرداری در اختیار وزارت ورزش قرار گرفت و در این مسیر ارائه خدمات ورزشی به مردم در کنار بازگشایی گره ترافیکی ادامه خواهد یافت.»





 

این خبر را به اشتراک بگذارید