• چهار شنبه 27 تیر 1403
  • الأرْبِعَاء 10 محرم 1446
  • 2024 Jul 17
سه شنبه 19 تیر 1403
کد مطلب : 229507
+
-

برو فینال

امشب از بين اسپانيا و فرانسه يکي راهي ديدار نهايي يورو مي‌شود

برو فینال

امشب دیدار نخست دور نیمه‌نهایی یورو2024 را که بین فرانسه و اسپانیا برگزار می‌شود، از دست ندهید؛ 2تیم با 2کیفیت متفاوت. اسپانیا تنها تیمی است که در همه 5بازی این دوره پیروز شده است اما هیچ تیمی تاکنون 6بار در یک تورنمنت قهرمانی اروپا یا در 6بازی متوالی یورو به پیروزی نرسیده است. فرانسه در آن سوی میدان تیمی است که معمولا تا مراحل پایانی یورو و جام‌جهانی پیش می‌رود؛ چه باکیفیت، چه مثل امسال بدون داشتن کیفیت همیشگی. فرانسه تا قبل از این بازی، 2بار گل‌به‌خودی به ‌دست آورده و یک‌بار توسط امباپه از روی نقطه پنالتی به گل رسیده‌ و هنوز در جریان بازی گلی نزده‌ است اما خط دفاعی این تیم عالی است. خروس‌ها در ۹بازی اخیر در جام‌جهانی۲۰۲۲ و یورو۲۰۲۴ فقط ۳گل خورده مقابل آرژانتین داشتند و ۳گل خورده از روی نقطه پنالتی (لواندوفسکی ۲بار و هری کین). در 2تورنمنت بین‌المللی اخیر، هیچ تیمی غیر از آرژانتین، نتوانسته در جریان بازی، دروازه فرانسه را باز کند. اما تا‌به‌حال هیچ‌تیمی هم غیر از فرانسه نتوانسته بدون گلزنی در جریان بازی به نیمه‌نهایی یورو برسد؛ آن هم با 86ضربه غیرپنالتی (7.25امید گل).
دیدیه دشان، سرمربی فرانسه به‌خوبی می‌داند که مردان دلا فوئنته روی دور هستند و از ابتدای سال2023 در 15بازی از 19بازی خود پیروز شده‌اند. در این بازه زمانی، نرخ برد 79درصدی اسپانیا آنها را به بهترین تیم اروپا تبدیل کرده است. لاروخا در 7بازی متوالی اخیر خود پیروز شده که هنوز با بهترین روند پیروزی پیاپی آنها بین ژوئن 2009 تا ژوئن 2010(12برد) فاصله زیادی دارد.
    اسپانیا به‌دنبال رسیدن به پنجمین فینال قهرمانی اروپاست و تنها آلمان‌(6) بیش از این تعداد در فینال‌ها حاضر بوده (3قهرمانی و 3نایب‌قهرمانی). اسپانیایی‌ها 4بار از 5حضور خود در این مرحله را با موفقیت طی کرده و به فینال رسیده‌اند. تنها مرتبه‌ای که آنها موفق نشدند به فینال برسند، در همین دوره قبلی بود که مقابل ایتالیای قهرمان متوقف شدند.
    فرانسه به‌دنبال رسیدن به چهارمین فینال یوروست. آنها سال‌های‌1984، 2000 و 2016 این کار را انجام داده‌اند اما تنها یکی از این فینال‌ها خارج فرانسه بوده؛ در یورو2000‌ که این تیم برای دومین و آخرین‌بار قهرمان اروپا شد.
    اسپانیا در 2بازی از 5بازی خود در یورو2024، مجموع مالکیت توپ کمتری نسبت به حریف خود ثبت کرده است (48درصد مقابل آلمان و 47درصد در مقابل کرواسی). آنها در 44بازی قبلی در مسابقات بزرگ بین جام‌جهانی 2006 و 2022، رکورد کمتری را ثبت کردند و فقط یک‌بار در فینال یورو2008 مقابل آلمان با 46درصد مالکیت توپ به پیروزی رسیدند و قهرمان جام شدند.
    یامال 14موقعیت برای هم‌تیمی‌هایش خلق کرده که بعد از ژاوی در یورو2012 با 25موقعیت، بهترین رکورد یک اسپانیایی در این رقابت‌هاست. وینگر بارسلونا 3پاس‌گل هم ثبت کرده که بهترین رکورد یک بازیکن اسپانیایی در یک دوره است.
    در 5بازی فرانسه در یورو2024 فقط 4گل رد و بدل شده است؛ فرانسه یک گل خورده (پنالتی مقابل لهستان)، 2گل به‌خودی به‌دست آورده و یک گل هم از روی نقطه پنالتی به لهستان زده. در این 5مسابقه 128شوت زده شده (86ضربه برای فرانسه و 42ضربه برای حریفان) که هیچ‌کدام غیر از پنالتی‌ها به گل تبدیل نشده است.
    فرانسه تنها تیمی است که از سال1980(آغاز ثبت رکوردها) بیش از 50شوت را در یورو داشته ولی در جریان بازی موفق به گلزنی نشده.
    مایک مانیان یکی از ارکان موفقیت دفاعی فرانسه است. او توانسته 94درصد توپ‌هایی را که به سمت دروازه‌اش آمده، مهار کند. رکورد او با بهترین رکورد جام که در اختیار کاسیاس در سال 2012 است، برابری می‌کند.
    این ششمین رویارویی 2تیم در یورو و جام‌جهانی است. فرانسه 3بازی از 4بازی اول را برده؛ در فینال1984 با نتیجه 2بر صفر در زمین خانگی به پیروزی رسیده، 2بر یک در یک‌چهارم نهایی همان رقابت‌ها و در مرحله یک‌هشتم نهایی جام‌جهانی2006 هم با نتیجه 3بر یک تیم برنده بوده است.
    اسپانیا در آخرین رویارویی برنده شد؛ پیروزی 2بر صفر در مرحله یک‌چهارم نهایی در راه کسب جام یورو2012. دیگر دیدار بین آنها در مرحله گروهی جام‌ملت‌های سال1996بود که یک – یک به پایان رسید.
    فرانسه بدون هیچ مصدوم و محرومی به مصاف اسپانیا می‌رود اما اسپانیا یک مصدوم و 3محروم دارد؛ پدری مصدوم است و لو نورمان و موراتای دو‌کارته و کارواخال اخراجی.
    تیم ملی فرانسه ۱.۲۳میلیارد یورو می‌ارزد، درحالی‌که بهای کل تیم اسپانیا ۹۶۵میلیون یورو است. امباپه با ۱۸۰میلیون یورو باارزش‌ترین بازیکن خروس‌ها و رودری با ۱۲۰میلیون یورو باارزش‌ترین ستاره اسپانیا هستند.
    فرانسه در 4دوره از 5تورنمنت مهم گذشته (جام‌جهانی و یورو) به مرحله نیمه‌نهایی رسیده و تنها در یورو2020(دور یک‌هشتم) شکست خورده است. این حداقل دو برابر تیم‌های دیگری است که از یورو‌2016(کرواسی، انگلیس و اسپانیا هر کدام 2دوره به این مرحله رسیده‌اند) تا این دوره در این مرحله حضور داشته‌اند.
    فرانسه هم مثل اسپانیا برای ششمین‌بار در نیمه‌نهایی یورو یا جام‌ملت‌های اروپا بازی خواهد کرد و تنها آلمان‌(8) بیشتر از بقیه رنگ این مرحله را دیده است.
    اسپانیا- فرانسه سومین دیداری است که در یورو یا جام‌جهانی در مراحل مختلف برگزار می‌شود (شامل مراحل گروهی، یک‌هشتم، یک‌چهارم، نیمه‌نهایی و فینال). 2دیدار دیگر ایتالیا- اسپانیا و انگلیس- آلمان بوده است.


کیلیان امباپه مهاجم فرانسوی در یورو2024 از 20شوت خود تنها یک گل به ثمر رسانده است. گل او به لهستان نخستین گل او در ادوار یورو بود.

امباپه تنها یک‌بار از 34تلاش در مسابقات قهرمانی اروپا به گل رسیده؛ یعنی 3درصد از شوت‌هایش به گل تبدیل شده است. این نرخ برای او در جام‌جهانی 31درصد است؛ 12گل از 39ضربه به سمت دروازه حریفان.

دلیل افت این مهاجم فرانسوی که بعد از یورو باید در مراسم معارفه‌اش در رئال‌مادرید شرکت کند، این است که غیر از شکستگی بینی، مشکل کمردرد هم دارد. او در دیدار دوستانه مقابل کانادا فقط 15دقیقه بازی کرده بود. دیدیه دشان درباره آمادگی امباپه گفت: «امباپه می‌خواهد تاریخ بیشتری بسازد. ما و کادر پزشکی هر کاری از دستمان بر‌می‌آمد، انجام دادیم تا او را آماده کنیم. کمر امباپه هم کمی مشکل داشت اما کیلیان اینجاست، حتی اگر صددرصد آماده نباشد. من به‌خوبی می‌دانم که حریف می‌داند او با این وضعیت همچنان خطرناک است.»

مهاجم فرانسوی همچنان با مارین لوپن که پس از سال‌ها چپ‌ها را در فرانسه به قدرت رساند، مشکل دارد. او پیش از دور اول انتخابات زودهنگام پارلمانی در فرانسه از جوانان خواسته بود رأی بدهند. دو طرف به اظهارنظر علیه همدیگر ادامه می‌دهند.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید