• یکشنبه 17 تیر 1403
  • الأحَد 30 ذی الحجه 1445
  • 2024 Jul 07
شنبه 16 تیر 1403
کد مطلب : 229192
+
-

نرگس معدنی پور، رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای اسلامی شهرتهران:

شهرداری در حوزه آسیب‌های اجتماعی به تعهدات خود عمل کرده است



«شهرداری تهران در حوزه آسیب‌های اجتماعی متولی نیسـت». این جمله بارها و بارها در تمامی جلسات کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهرتهران مطرح شده، اما بر کسی پوشیده نیست که اقدامات صورت گرفته کنونی، در راستای مسئولیت‌های اجتماعی است که سبب شده شهرداری به این حوزه و موضوعات آسیب‌های اجتماعی ورود کند. در واقع شهرداری تاکنون با احداث یاورشهرها، مددسراها، همراه سراها و... گام‌های خوبی در زمینه کاهش معضلات کلانشهر تهران برداشته و گاهی چندین گام جلوتر از تعهدات خود برداشته است. بنابراین ضرورت دارد تا سایر دستگاه‌های متولی نیز کنار شهرداری تهران قرار گیرند تا شاهد کاهش چشمگیر آسیب‌های اجتماعی پایتخت در تمام بخش‌ها باشیم.
موضوعات آسیب‌های اجتماعی متعدد اسـت و از ابعاد مختلف می توان به ایــن مقوله پرداخت، اما یکی از چالش‌هایی که امروزه شهروندان به ویژه خانواده ها با آن مواجه هستند، وجود آسیب‌های اجتماعی و بالطبع حضور معتادان متجاهر در بوستان‌های کلانشهر تهران است. فضاهایی عمومی که متعلق به شهروندان است و خانواده‌ها تمایل دارند اوقات فراغت خود را در آن بگذرانند و از امکانات رفاهی، تفریحی و... استفاده کنند، اما وجود آسیب‌هایی همچون حضور معتادان و غیره در این فضاها، خاطر خانواده‌ها را مکدر می‌کند. به نظر بهترین راهکار بـــرای برون رفت از این چالش اجرای برنامه‌های فرهنگی و هنری در بوستان‌ها و فضاهای عمومی است، چرا که با این کار پای خانواده‌ها به این فضاها باز و این بار ماجرا معکوس می‌شود. بی‌شک حضور خانواده‌ها این فضاها و این معضلات را به حداقل می‌رساند. همچنین در یک طراحی خلاقانه می‌توان با ایجاد مراکز فرهنگی، هنری و اجتماعی در بوستان‌ها و اجرای برنامه های متنوع، تا حدود زیادی از بروز و ظهور آسیب‌های اجتماعی پیشگیری کرد، زیرا تمام تلاش مدیریت شهری در این دوره جلب مشارکت شهروندان و سایر دستگاه‌ها برای پیشگیری، کنترل و کاهش آسیب‌های اجتماعی است و همواره نسبت به موضوعات آسیب‌های اجتماعی باید رویکرد پیشگیرانه داشـت و در این خصوص باید اقدامات فرهنگی، هنری، اجتماعی و ورزشی انجام شود.
به یقین با انتخاب شهردار تهران به عنوان نماینده ویژه رئیس‌جمهوری در حوزه آســــیب‌های اجتماعی بـه افزایش هم افزایی دستگاه‌ها و نهادها امیدواریم و به نظر اقدامات خوبی در راستای پیشگیری، مقابله و کنترل آسیب اجتماعی در پایتخت صورت گرفته و تداوم خواهد داشت.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید