• شنبه 16 تیر 1403
  • السَّبْت 29 ذی الحجه 1445
  • 2024 Jul 06
پنج شنبه 14 تیر 1403
کد مطلب : 229072
+
-

شفق قطبی برای زمین دردسرساز خواهد بود

فضا
شفق قطبی برای زمین دردسرساز خواهد بود

خورشید در حال حاضر بسیار فعال است و یک دوره 11ساله فعالیت شدید را پشت سر می‌گذراند. این موضوع، کره زمین را با بزرگ‌ترین توفان‌های خورشیدی در 20سال گذشته تهدید می‌کند. خورشید چنین کاری را هم با بقیه سیارات منظومه شمسی انجام می‌دهد. به گزارش سایت بی‌بی‌سی، در شب‌هایی از اردیبهشت در آسمان، چیزهای دیدنی وجود داشت. برای کسانی که در عرض‌های جغرافیایی نسبتا پایین قرار داشتند، شانس نادری برای دیدن درخشش قرمز، صورتی و سبز چشمک‌زن شفق‌های قطبی وجود داشت. این شفق قطبی حاصل یک توفان قدرتمند خورشیدی بود که فوران‌هایی از ذرات باردار را به سمت زمین فرستاده بود و درحالی‌که در جو سیاره ما می‌چرخیدند، نمایش‌های خیره‌کننده‌ای از شفق شمالی و جنوبی را به نمایش گذاشتند.
درحالی‌که این افزایش فعالیت از سوی خورشید باعث شد که بسیاری از روی زمین شاهد آسمان رنگارنگ باشند، اما از طرف دیگر تأثیر عمیقی در سایر نقاط منظومه شمسی نیز داشته است. اخترشناسان بسیار فراتر از آن نگاه می‌کردند تا راه‌های عجیبی را که چنین انفجارهای شدید ذرات روی سیارات دیگر و فضای بین آنها تأثیر می‌گذارند، ببینند. جیم وایلد، استاد فیزیک فضایی در دانشگاه لنکستر می‌گوید: «خورشید می‌تواند مواد را به هر جهتی مانند آبپاش به بیرون پرتاب کند و اثرات آن در سراسر منظومه شمسی احساس می‌شود.»
خورشید در حال حاضر به سمت حداکثر توان خود می‌رود؛ نقطه‌ای در یک چرخه 11ساله که در آن بیشترین فعالیت را دارد. این بدان معناست که خورشید انفجارهای تابشی و ذرات بیشتری را از شعله‌های خورشیدی و رویدادهایی که به‌عنوان پرتاب جرم تاجی شناخته می‌شوند، تولید می‌کند. اگر اینها به سمت زمین پاشیده شوند، می‌توانند میدان مغناطیسی زمین را سوپرشارژ کنند و باعث ایجاد شفق‌های قطبی باشکوهی شوند؛ اما همچنین مشکلاتی را برای ماهواره‌ها و شبکه‌های برق ایجاد کنند.


 

این خبر را به اشتراک بگذارید