• سه شنبه 12 تیر 1403
  • الثُّلاثَاء 25 ذی الحجه 1445
  • 2024 Jul 02
سه شنبه 12 تیر 1403
کد مطلب : 228914
+
-

دوئل برنامه‌ها

جدال اصلی مناظره، بر سر داشتن یا نداشتن برنامه اداره کشور بود

گزارش
دوئل برنامه‌ها

علیرضا احمدی - محسن تولایی-روزنامه‌نگار

شمارش ‌معکوس برای برگزاری مرحله دوم چهاردهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری درحالی آغاز شده‌است که دوشنبه ‌شب سعید جلیلی و مسعود پزشکیان در نخستین مناظره رو در روی کاندیداها حاضر شدند؛ مناظره‌ای که با محوریت موضوع‌های فرهنگی – سیاسی برگزار شد.
در شرایطی که طی 2روز گذشته برنامه‌های تبلیغاتی 2کاندیدای دور دوم به‌صورت فشرده در جریان بوده‌است، جلیلی و پزشکیان از ساعت 21:30 دوشنبه شب رو در روی یکدیگر نشستند تا در مناظره‌ای که متفاوت از دور نخست مناظره‌ها طراحی شده بود، پاسخگوی سؤالات باشند. این نخستین دور از مناظره‌های 2نفره کاندیداهای ریاست‌جمهوری بود که پس از 15سال برگزار می‌شد. آخرین مناظره 2نفره در انتخابات ریاست‌جمهوری سال 88 برگزار شده بود.
دراین مناظره که به‌مدت 2ساعت برنامه‌ریزی شده بود، هریک از کاندیداها در چارچوب محورهای فرهنگی – سیاسی، به سؤالات طراحی‌شده درباره دیدگاه‌هایشان پاسخ دادند؛ سؤال‌هایی که اگرچه محورهای آن پیش از مناظره با ستادها هماهنگ شده بود، اما متن سؤالات در اختیار کاندیداها قرار نگرفته بود. این درحالی است که دومین مناظره نیز امروز (سه‌شنبه) از ساعت 21:30 و با محوریت موضوع‌های اقتصادی برگزار خواهد شد.






جدال بر سر بود و نبود برنامه
مناظره اول پزشکیان و جلیلی برگزار شد. امتیاز مناظره این بود که در اکثر موارد در شناخت صورت مسائل هر دو مشابه بودند، اما اصل اختلاف بر سر دو گزاره بود:
گزاره اول دقت تشخیص مسائل و گزاره دوم راه‌حل اجرایی.
درباره دقت شناخت، پزشکیان تلاش کرد مسائل اصلی کشور را که دغدغه مردم است، فهرست کند؛ از فیلترینگ تا برجام؛ از برخورد با اعتصابات تا گرانی و غیره. از آن‌سو جلیلی معتقد بود مسائل و چالش‌هایی که از سوی پزشکیان مطرح می‌شود، همه درست است اما عمیق و جامع نیست و لذا نمی‌تواند منجر به راه‌حل اجرایی شود.
به‌عنوان مثال، می‌گفت شما همه مسائل مردم را نمی‌بینید. مثلا وضعیت قراردادهای کارگری یا زنان بدسرپرست و غیره. از سوی دیگر مسائل را جامع قضاوت نمی‌کنید.
اما گزاره دوم بر سر راه‌حل‌ها بود. پزشکیان به‌جد معتقد بود ما نیازی به برنامه جدید نداریم. همه برنامه‌ها به کفایت وجود دارد و تنها باید اجرا شود. اما جلیلی معتقد بود ما تنها برنامه‌های بالادستی و هدف‌های نهایی را داریم و لازم است این اهداف کمی و تبدیل به طرح‌های جزئی‌تر و اجرایی شود.
به‌عنوان نمونه، پزشکیان اعتقاد داشت اگر شما می‌خواهید دولت رئیسی را ادامه دهید، این دولت برنامه هفتم را نوشته است و نیاز به ایده جدیدی نیست، اما جلیلی در پاسخ می‌گفت به‌عنوان مثال در همین برنامه چیزی درباره اف‌ای‌تی‌اف وجود ندارد و باید برای آن برنامه اجرایی نوشت.
در ادامه این تقابل پزشکیان معتقد بود برنامه را باید با رجوع به‌نظر کارشناسان تعیین کرد و جلیلی اعتقاد داشت برای ورود به رقابت انتخابات ریاست‌جمهوری لازم است درباره ایده‌ها و طرح‌ها پیش‌تر جمع‌بندی لازم وجود داشته باشد.
خلاصه امر اینکه در این مناظره جدال اصلی بر سر این بود که آیا مسائل دقیق شناسایی می‌شود یا نه و دیگر اینکه برای حل مسئله راه‌حل جدیدی وجود دارد ‌یا تنها لازم است به برنامه‌های پیشین رجوع و آنها را اجرایی کرد.



 

این خبر را به اشتراک بگذارید