• شنبه 9 تیر 1403
  • السَّبْت 22 ذی الحجه 1445
  • 2024 Jun 29
چهار شنبه 6 تیر 1403
کد مطلب : 228300
+
-

گفت‌وگو با رضا ساجدین، کارشناس و تحلیلگر بازار مسکن

باربری‌ها موظفند اثاث را بیمه کنند

باربری‌ها موظفند اثاث را بیمه کنند

امروزه، اسباب‌کشی به‌عنوان یک فرایند چالش‌برانگیز و پرمشغله شناخته می‌شود که نیازمند صرف زمان، انرژی و هزینه قابل‌توجهی است. در این میان، انتخاب روش مناسب برای جابه‌جایی لوازم منزل، نقشی اساسی در کاهش دغدغه‌ها و افزایش کیفیت تجربه اسباب‌کشی ایفا می‌کند.
رضا ساجدین، تحلیلگر بازار مسکن در این گفت‌وگو، به بررسی این موضوع می‌پردازد که آیا اسباب‌کشی یک کار تخصصی محسوب می‌شود یا خیر.

  اسباب‌کشی یک کار تخصصی است؟
در حالی که اکثر موضوعات در جامعه به‌صورت تخصصی انجام می‌شود و افراد سعی می‌کنند برای کارهای متفاوت از متخصص استفاده کنند تا نتیجه بهتری بگیرند؛ اما در مورد اسباب‌کشی به هیچ وجه افراد از متخصصان بهره نمی‌برند و هنوز به همان روش 50سال پیش این کار را انجام می‌دهند.
بیشتر وسایل و لوازم خانگی نسبت به قبل خیلی بزرگ‌تر و حجیم‌تر شده‌اند و برعکس آن فضاهای مشاع در آپارتمان‌ها هر روز کوچک‌تر و ساختمان‌ها در تعداد طبقات بیشتری ساخته می‌شوند و به این دلایل حمل وسایل به طبقات بالاتر مشکل‌تر شده است.
در گذشته بیشتر ساختمان‌ها بین 2تا نهایتا 4طبقه ساخته می‌شدند، اما الان خیلی از ساختمان‌ها طبقات بیشتری دارند و گاهی از 10طبقه نیز بیشتر هستند. جابه‌جایی وسایل در این ساختمان‌ها شرایط و قیمت متفاوتی دارد. خیلی از ساختمان‌ها تنها آسانسور نفربر دارند و فاقد آسانسور حمل بار هستند. هنگام اسباب‌کشی نیز اجازه استفاده از آسانسور نفربر برای حمل بار داده نمی‌شود چرا که ممکن است دچار خرابی شده و از کار بیفتد، به همین دلیل هنگام اسباب‌کشی اکثرا مدیران ساختمان برق آسانسور را قطع می‌کنند.

  باربری‌ها از شیوه‌های تخصصی استفاده می‌کنند؟
در بیشتر کشورها برای جابه‌جایی لوازم منزل هنگام اسباب‌کشی از فضای بیرونی ساختمان استفاده می‌شود، به این صورت که در طبقات بالاتر یک بالابر مخصوص اسباب‌کشی کار گذاشته می‌شود و لوازم خانه توسط بالابر و از سمت نمای ساختمان به واحد موردنظر منتقل می‌شود. در این روش سرعت کار بسیار بیشتر است و همچنین کمترین تخریب هنگام اسباب‌کشی رخ می‌دهد. در این روش استفاده از کارگر و نیروی انسانی به حداقل می‌رسد و جابه‌جایی لوازم خانه به‌صورت مکانیزه و با وسایل مدرن انجام می‌شود.
استفاده از این روش در کشور ما در اکثر ساختمان‌ها امکان‌پذیر نیست، زیرا ساختمان‌ها در بیشتر کشورها دارای پنجره‌های بزرگ هستند که وسایل به راحتی از آنها قابل عبور دادن هستند، اما در کشور ما ساختمان‌ها با پنجره‌های کوچک ساخته می‌شوند که خیلی از وسایل را نمی‌توان از آنها رد کرد.
اگر سازندگان ما نیز از همین امروز قضیه ساختن پنجره‌های بزرگ را هنگام ساخت لحاظ کنند، باربری‌های ما نیز می‌توانند به سمت مکانیزه‌شدن بروند و لوازم خانه را با کمترین آسیب درکوتاه‌ترین زمان جابه‌جا کنند.

  در روش سنتی اسباب‌کشی، اثاث منزل آسیب می‌بینند؟
طبق اصولی که در کار باربری اثاث منزل وجود دارد، همه باربری‌ها موظف هستند اثاث را قبل از اقدام به جابه‌جایی بیمه کنند. افرادی که قصد اسباب‌کشی دارند حتما با باربری‌هایی کار کنند که اثاث منزل آنها را قبل از اقدام به جابه‌جایی بیمه کنند. اما این موضوع به‌خاطر فرار از هزینه بیمه که رقم زیادی هم نیست در بیشتر باربری‌ها رعایت نمی‌شود و بعد از اسباب‌کشی اگر وسیله‌ای دچار مشکل شود، ضررش قابل جبران نیست.
اسباب‌کشی هزینه‌ای ا‌ست که به مستأجران تحمیل شده است؛ در این هنگام اگر وسیله‌ای نیز شکسته یا دچار خرابی شود، این هزینه چندبرابر خواهد شد، پس بهتر است مسئله بیمه وسایل را هنگام اسباب‌کشی جدی بگیریم.
توصیه می‌کنیم اگر یک باربری از بیمه کردن وسایل شما خودداری کرد حتما به یک باربری دیگر مراجعه کنید.

  اپلیکیشنی در زمینه باربری وجود دارد؟
بله اپلیکیشن‌های متفاوتی در زمینه باربری وجود دارد. حتی اسنپ نیز به تازگی بخشی مربوط به باربری و اسباب‌کشی راه‌اندازی کرده و این خدمت را به خدمات خود اضافه کرده است.

توصیه می‌کنم حتما با باربری‌هایی که تعهد کاری دارند اسباب‌کشی انجام شود. حتی باربری‌هایی وجود دارند که شبانه‌روزی هستند، چرا که بعضی محله‌ها طی روز امکان عبور و مرور ندارند و اسباب‌کشی حتما باید هنگام شب انجام شود. افراد می‌توانند برای اسباب‌کشی در ساعات شب با این باربری‌ها کار خود را انجام دهند.
همچنین توصیه اکید می‌کنم که قبل از انجام اسباب‌کشی با شرکت باربری قرارداد بسته شود و حتما مسئله بیمه لوازم خانه در قراردادقید  شود.


بهترین روش اسباب‌کشی
برخی شرکت‌های تخصصی با شماره‌های 3 یا 4 رقمی وجود دارند که در سطح شهر نیز شناخته‌شده‌ هستند. خیلی از این شرکت‌ها قبل از اینکه کار باربری را شروع کنند توسط یک تیم متخصص برای جمع‌آوری و بسته‌بندی وسایل خانه اقدام می‌کنند. این کارشناسان وسایل خاص و حساسی مانند شکستنی‌ها، لوسترها و... را با دقت بسیار بالا بسته‌بندی می‌کنند، طوری که  هنگام جابه‌جایی به هیچ وجه دچار شکستگی و مشکل نمی‌شوند.این باربری‌ها یک‌سری کارشناس نیز برای بعد از اسباب‌کشی و پهن کردن و چیدمان وسایل در خانه جدید دارند که این کار را به‌صورت دقیق و تخصصی انجام می‌دهند. همچنین تیم سومی وجود دارد که اثاث منزل را جابه‌جا می‌کنند.در نتیجه بهترین روش برای اسباب‌کشی استفاده از شرکت‌های باربری و نیروهای متخصص آنهاست.



 

این خبر را به اشتراک بگذارید