• پنج شنبه 7 تیر 1403
  • الْخَمِيس 20 ذی الحجه 1445
  • 2024 Jun 27
دو شنبه 4 تیر 1403
کد مطلب : 228223
+
-

تفاوت پیش‌بینی و پیشگویی در چیست؟

پیش‌بینی و پیشگویی 2مفهوم مرتبط در تجزیه و تحلیل داده و یادگیری ماشینی هستند اما معانی متفاوتی دارند

پیش‌بینی، فرایند تخمین آینده براساس داده‌های پیشین است. در پیش‌بینی، از مدل‌ها و تکنیک‌های آماری برای تحلیل روندها، الگوها و روابط در داده‌ها استفاده‌ و مقدار جدید تولید می‌کنیم. پیش‌بینی‌ها معمولا به‌صورت احتمالی هستند و شامل برآورد عدم‌قطعیت مانند بازه‌های اطمینان یا بازه‌های پیش‌بینی می‌شوند.
به نقل از بستیفای، به‌عنوان مثال، یک کسب‌وکار ممکن است با استفاده از پیش‌بینی به پیش‌بینی فروش یا تقاضای یک محصول در آینده براساس داده‌های فروش گذشته، شاخص‌های اقتصادی و سایر عوامل مرتبط دست یابد. یک هواشناس ممکن است با استفاده از داده‌های هواشناسی گذشته و شرایط جوی فعلی به پیش‌بینی احتمال بارش یا برف در روزهای آینده بپردازد. از سوی دیگر، فرایند پیشگویی یک نتیجه خاص یا مقداری برای یک متغیر براساس یک مجموعه از متغیرهای ورودی یا ویژگی‌ها‌ست. در پیشگویی، ما به‌طور عمومی از الگوریتم‌ها و مدل‌های یادگیری ماشینی برای یادگیری الگوها و روابط در داده‌ها و پیشگویی نقاط داده جدید یا نامرئی استفاده می‌کنیم. پیشگویی‌ها به‌طور عمومی به‌صورت قطعی هستند، یعنی یک مقدار یا نتیجه واحد فراهم می‌کنند.
به‌عنوان مثال، یک شرکت کارت‌های اعتباری ممکن است با استفاده از یادگیری ماشینی به پیشگویی بپردازد که آیا یک مشتری براساس امتیاز اعتباری، درآمد و سایر عوامل به‌احتمال زیاد پرداخت خود را انجام می‌دهد یا نه. یک محقق پزشکی ممکن است با استفاده از یادگیری ماشینی به پیشگویی خطر بروز یک بیماری خاص براساس تاریخچه پزشکی، داده‌های ژنتیک و عوامل سبک زندگی بپردازد. به‌طور خلاصه، پیش‌بینی مقدارهای آینده یک متغیر براساس داده‌های تاریخی و مدل‌های آماری مدنظر قرار می‌گیرد، درحالی‌که پیشگویی در مورد پیش‌بینی یک نتیجه خاص یا مقدار براساس یک مجموعه از متغیرهای ورودی و مدل‌های یادگیری ماشینی است.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید