• پنج شنبه 7 تیر 1403
  • الْخَمِيس 20 ذی الحجه 1445
  • 2024 Jun 27
یکشنبه 3 تیر 1403
کد مطلب : 228117
+
-

۴پیشنهاد محیط‌زیستی به دولت چهاردهم

معاون محیط‌زیست طبیعی سازمان حفاظت محیط‌زیست به دولت چهاردهم پیشنهاد داد مدیریت یکپارچه منابع زیستی کشور، توجه به محیط‌زیست به‌عنوان یک مسئله مهم و کلان، فرهنگسازی در این زمینه و جلب مشارکت مردم برای حفاظت از آن را در دستورکار قرار دهد.
حسن اکبری به ایسنا گفت: یک‌سری مشکلات انباشته در حوزه طبیعت کشور داریم. در طول چند دهه اخیر، روند توسعه مثل همه دنیا اثرات خود را بر زیرساخت‌های طبیعت گذاشته است. در چنین شرایطی مسئله محیط‌زیست بسیار مهم است و باید با توجه و حساسیت ویژه‌ای دنبال شود. در اغلب دولت‌ها در سطح حرف و شعار به مسئله محیط‌زیست پرداخته می‌شود و انتظار می‌رود که در سیاستگذاری و اجرا نیز به پایداری منابع دقت شود.
 او با تأکید بر ضرورت مدیریت یکپارچه منابع زیستی کشور افزود: وقتی آب، خاک، پوشش گیاهی و درنهایت تنوع زیستی و ذخایر ژنی در دستگاه‌های مختلفی مدیریت می‌شوند، هیچ وقت به نتیجه مطلوبی نمی‌رسیم. هر قدر این مدیریت‌ها یکپارچه‌تر باشند، نتیجه بهتری می‌گیریم، چراکه این عناصر تأثیرات متقابلی بر هم می‌گذارند.
اکبری اضافه کرد: یکی از مشکلاتی که عمدتاً کشور در طول ۵۰سال گذشته با آنها مواجه بوده این است که معمولا در شرایط حساس اقتصادی، سیاسی، امنیتی و... توجه به محیط‌زیست کمرنگ‌تر می‌شود، در حالی که اگر به پایداری بلندمدت سرزمین می‌اندیشیم، باید محیط‌زیست را هم‌ردیف مسائل اساسی و کلان‌ کشور بدانیم. باید به محیط‌زیست به‌عنوان یکی از مسائل کلان و مهم کشور در همه سیاستگذاری‌ها و برنامه‌ریزی‌ها توجه شود.
اکبری با تأکید بر ضرورت فرهنگسازی محیط‌زیستی گفت: براساس اصل۵۰ قانون اساسی و فرمایش‌های مقام معظم رهبری و سیاست‌های ابلاغی ایشان در محیط‌زیست و بسیاری اسناد و همچنین تجربه دنیا، مشارکت و همراهی مردم می‌تواند منجر به حفاظت بهتر از محیط‌زیست شود. پیش‌زمینه حضور و مشارکت مردم فرهنگسازی است. ما در حوزه محیط‌زیست به یک نهضت فرهنگسازی نیاز داریم. توجه به فرهنگسازی و تأمین زیرساخت‌ها و فراهم کردن مقدمات آن بسیار می‌تواند در حفظ محیط‌زیست مؤثر باشد.

این خبر را به اشتراک بگذارید