• چهار شنبه 27 تیر 1403
  • الأرْبِعَاء 10 محرم 1446
  • 2024 Jul 17
یکشنبه 3 تیر 1403
کد مطلب : 228068
+
-

تبانی؟

آلمانی‌ها ترجیح می‌دهند اول شوند یا به‌عنوان تیم دوم صعود کنند؟

تبانی؟

با 3مسابقه‌ای که دیشب برگزار شد، هفته دوم مسابقات یورو2024هم به پایان رسید و از امروز بازی‌های سوم مرحله گروهی به‌صورت همزمان انجام می‌شود. امشب در گروه A بازی‌های آلمان- سوئیس و اسکاتلند- مجارستان را در پیش داریم که هر دو بازی ساعت 22:30آغاز می‌شوند. از فردا هم هر روز 4بازی برگزار می‌شود.
جنگ بر سر صدرنشینی است اما شاید میزبان علاقه‌ای به صدرنشین بودن نداشته باشد. اگر آلمان در گروهش اول شود، احتمالا در مرحله یک‌چهارم به تور اسپانیا می‌خورد. این چیزی است که فعلا هیچ تیمی دوست ندارد به این زودی برایش اتفاق بیفتد. آلمان‌ها در گذشته نشان داده‌اند برای اینکه به مسیر بهتری بروند، حتی حاضرند ببازند. آنها در جام‌جهانی1982هم با اتریش تبانی کردند و این کارشان به رسوایی خیخون (شهر محل برگزاری مسابقه) مشهور شد. در آن جام آلمان‌غربی روز 25ژوئن در حالی مقابل اتریش قرار گرفت که 2بر یک به الجزایر باخته بود. اگر آنها با اختلاف یک یا 2‌گل اتریش را می‌بردند، هر دو تیم به دور بعد صعود می‌کردند. بازیکنان آلمان پس از زدن گل اول با وقت‌کشی بازی را به پایان بردند تا الجزایر صعود نکند.
در جام‌جهانی1986هم آنها در بازی آخر به دانمارک باختند تا دوم شوند و به اسپانیا نخورند. در مرحله‌حذفی دانمارک 5بر یک از اسپانیای آماده آن سال شکست خورد ولی آلمان‌غربی با خیال راحت به مصاف مراکش و سپس مکزیک رفت و به نیمه‌نهایی رسید. آنها در جام‌جهانی1974با آلمان‌شرقی هم‌گروه بودند و یک بر صفر به این تیم باختند تا به‌عنوان تیم دوم صعود کنند. در مرحله بعد که باز هم گروهی بود، آلمان‌شرقی بین برزیل، هلند و آرژانتین گیر افتاد و آلمان‌غربی از هم‌گروهی با سوئد، یوگسلاوی و لهستان لذت برد و به فینال رسید.
شاید اگر تیم فعلی آلمان در گروه آخر قرار داشت و نتایج دیگر گروه‌ها را می‌دانست، باز هم با سیاست بازی می‌کرد و بهترین مسیر را برای ادامه راه برمی‌گزید. مشکلی که وجود دارد این است که مسیر دوم هم آسان نیست. درصورت دوم شدن در گروه، آلمان در دور بعدی باید به مصاف تیم دوم گروه A برود که احتمالا ایتالیا یا کرواسی خواهند بود. مرحله بعدی رویارویی با تیم اول گروه A است که احتمالا انگلستان است.

میزبان سربلند؟
   آلمان قصد دارد پس از هلند در سال2000و فرانسه در سال1984به سومین میزبانی تبدیل شود که هر 3 بازی مرحله گروهی خود را با پیروزی پشت سر می‌گذارد.
   سوئیس در 12بازی اخیر خود در یورو فقط یک‌بار شکست خورده است.
   سوئیس در هیچ‌یک از 8بازی اخیر خود در جام‌جهانی یا یورو در آخرین بازی گروهی شکست نخورده است (5برد و 3تساوی). آخرین بار در یورو 2004بود که آنها 3بر یک مقابل فرانسه باختند.
   سوئیس در 3بازی آخر خود مقابل آلمان شکست نخورده است (یک برد و 2تساوی). در این 3 بازی 16گل رد و بدل شده، با میانگین 5.3گل در هر بازی. این در حالی است که سوئیس در 16بازی از 18بازی قبلی خود مقابل آلمان باخته بود (2مساوی).
   آخرین رویارویی 2تیم با تساوی 3-3در لیگ ملت‌های اروپای سال2020همراه بود. سوئیسی‌ها بعد از 26دقیقه 2بر صفر پیش بودند اما از تیمو ورنر، سرژ گنابری و کای هاورتس گل خوردند که فقط این آخری در ترکیب فعلی آلمان حضور دارد.
   این نخستین رویارویی سوئیس و آلمان در یک تورنمنت بزرگ بعد از جام‌جهانی1966خواهد بود. در آن سال، آلمان‌غربی در مرحله گروهی با نتیجه 5بر صفر سوئیس را شکست داد. سال1938هم سوئیس در مرحله یک‌هشتم نهایی با نتیجه 4بر 2به پیروزی‌ رسیده بود، در جام‌جهانی1962هم آلمان‌غربی در مرحله گروهی 2بر یک سوئیس را برد.
   آلمان در 52بازی از 53بازی خود مقابل سوئیس در تمامی رقابت‌ها گل زده است. تنها استثنا تساوی بدون گل در بازی دوستانه آوریل1968بود.

بازی رسمی شد
   مجارستان 2شکست با اختلاف 2گل مقابل سوئیس و آلمان متحمل شده ولی اسکاتلند یک تساوی دارد و شانس بیشتری برای صعود.
   اسکاتلند در 2دیدار از 3دیدار بین‌المللی اخیر خود با مجارستان پیروز شده و یک‌بار باخته.
   مجارستان در 8بازی متوالی قهرمانی اروپا بدون برد بوده؛ 4شکست و 4تساوی.
   از آغاز سال2023، مک‌تومینای 8گل در 10بازی ملی به ثمر رسانده و او تنها یک گل کمتر از مجموع گل‌های سایر بازیکنان اسکاتلندی در این دوره (9گل) دارد. این هافبک دفاعی همچنین 4شوت از 13شوت اسکاتلند در یورو2024را به تنهایی زده و 8ضربه از 27ضربه او داخل محوطه جریمه بوده است.
   اسکاتلند به‌دنبال نخستین صعود تاریخ خود به مرحله‌حذفی یورو یا جام ملت‌های اروپاست. این تیم در تاریخ این رقابت‌ها فقط 2برد در بازی سوم مراحل گروهی به‌دست آورده‌ است؛ سال 1992شوروی (با نام کشورهای مشترک‌المنافع در آن سال) را 3بر صفر برد و سال 2002هم یک بر صفر سوئیس را شکست داد.
   مجارستان زیرنظر مارکو روسی بعد از پیروزی 2بر صفر مقابل اتریش در بازی افتتاحیه خود در یورو2016، تا‌کنون در 8بازی متوالی قهرمانی اروپا، بدون برد (4تساوی و 4شکست) بوده.
   این نخستین دیدار رقابتی اسکاتلند و مجارستان است. تمام 9دیدار قبلی آنها بازی‌های دوستانه بود (3برد برای اسکاتلند، 4برد برای مجارستان و 2تساوی).

 

این خبر را به اشتراک بگذارید