• یکشنبه 3 تیر 1403
  • الأحَد 16 ذی الحجه 1445
  • 2024 Jun 23
پنج شنبه 31 خرداد 1403
کد مطلب : 227857
+
-

یک روز 25ساعت می‌شود

یک روز 25ساعت می‌شود

طول یک روز روی زمین درنهایت به 25ساعت می‌رسد و دانشمندان می‌گویند که این نباید تعجب آور باشد. درحالی‌که در فضا میلیون‌ها سال طول می‌کشد تا یک ساعت به پایان برسد؛ روزهای زمین طی سال‌ها طولانی‌تر شده است. به گزارش سان، در واقع، روزهای زمین 1.8میلی ثانیه در قرن طولانی‌تر شده است. این یعنی یک دقیقه افزایش در هر 3.3میلیون سال، به این معنی که ممکن است 200میلیون سال طول بکشد تا یک ساعت دیگر به روز اضافه شود.
به‌نظر می‌رسد در طولانی‌تر شدن یک روز کامل،‌ ماه مقصر است؛ چرا که اصطکاک ناشی از جزر و مد باعث کاهش چرخش زمین در طول زمان شده است. از آنجایی که زمین سریع‌تر از‌ ماه به دور خود می‌چرخد، به‌اصطلاح «برآمدگی جزر و مدی» جلوتر از موقعیت نسبی ‌ماه حرکت می‌کند. این کار توده‌ ماه را به جلو می‌کشد و باعث ایجاد اصطکاک در امتداد بستر دریا می‌شود که مانع از چرخش سیاره می‌شود.
دانشمندان می‌گویند: طولانی شدن روزها در واقع قرن‌هاست که مشاهده شده است. کنستانتین باتیگین، پروفسور علوم سیاره‌ای در کال‌تک، گفت: «تغییر در سرعت چرخش زمین به‌قدری تدریجی اتفاق می‌افتد که فرایندهای تکاملی می‌توانند در طول زمان با تغییرات سازگار شوند.» در واقع، طول روزها برای سال‌ها متفاوت بوده است و یک میلیارد سال پیش، یک روز تنها حدود 19ساعت بود. باتیگین توضیح داد: «تغییر نسبی در سرعت مداری در زندگی روزمره قابل توجه نخواهد بود.» وقتی انتظار می‌رود روزها ۲۵ساعت طول بکشد، باید برای یک سال هم به‌جای 365روز ۳50روز در نظر گرفته شود. طول یک سال با تعداد چرخش‌های زمین که در یک مدار خورشیدی رخ می‌دهد، تعیین می‌شود. از آنجا که این سیاره در یک مسیر تقریباً دایره‌ای خورشید را دور می‌زند، در هر سال 365.25بار در محور خود می‌چرخد.

این خبر را به اشتراک بگذارید