• سه شنبه 5 تیر 1403
  • الثُّلاثَاء 18 ذی الحجه 1445
  • 2024 Jun 25
چهار شنبه 30 خرداد 1403
کد مطلب : 227769
+
-

ایران از نظر زنجیره ارزش زعفران رتبه اول دنیا را دارد

با توجه به مطلب منتشرشده در روزنامه 21خرداد سال‌ جاری با عنوان «این کشورها زعفران ایران را صادرات مجدد می‌کنند؛ بازار طلای سرخ ایران در تصاحب رقبا»، وزارت جهاد کشاورزی توضیحاتی ارسال کرده است.

یکی از محصولاتی که کشورمان ایران در حال حاضر رتبه اول تولید و صادرات را با فاصله زیاد از کشورهای رقیب دارد زعفران است. در حال حاضر بیش از ١٢٣هزار هکتار زعفرانکاری در کشور وجود دارد و سالانه در شرایط مساعد و در غیاب عوامل غیرمترقبه طبیعی بین ٤٠٠ تا ٥٠٠تن زعفران
تولید می‌شود.
طی سال‌های اخیر، بیشتر سطوح زیر کشت این محصول به‌صورت مکانیزه درآمده و ایران در طول زنجیره ارزش زعفران، چه از نظر علمی و چه از نظر کاربردی، در رتبه اول دنیا قرار دارد.
با توجه به بارش‌های اتفاق‌افتاده در سال١٤٠٣ به ‌نظر می‌رسد میزان تولید در سال١٤٠٣ به‌طور قابل توجهی افزایش یابد.
در مورد خبر مؤسسه بین‌المللی مزه در بلژیک که جایزه طعم برتر سال٢٠٢٤ را با 3ستاره طلایی به زعفران هرات اهدا کرد، به استحضار می‌رساند این مؤسسه هر ساله با برگزاری مسابقه‌ای بین شرکت‌های مواد غذایی شرکت‌کننده به شرکت‌کنندگان برتر جوایزی اهدا می‌کند. در سال٢٠٢٤ شرکت‌های ایرانی در این مسابقه حضور نداشتند، ولی در سال‌های گذشته، به‌ویژه 2017 و ٢٠١٨ شرکت‌های ایرانی موفق به کسب رتبه برتر در این خصوص شده‌ بودند.



 

این خبر را به اشتراک بگذارید