• پنج شنبه 7 تیر 1403
  • الْخَمِيس 20 ذی الحجه 1445
  • 2024 Jun 27
چهار شنبه 30 خرداد 1403
کد مطلب : 227743
+
-

بازسازی منزل، زیر سقف قانون

مفاد قانونی و مجوزهای لازم برای بازسازی خانه چیست؟

بازسازی منزل، زیر سقف قانون

شاید از خودتان پرسیده باشید که آیا برای بازسازی خانه‌ام به مجوز نیاز دارم؟ پاسخ هم آری است و هم خیر! اخذ مجوز از شهرداری برای انجام بازسازی آپارتمان منوط به این است که بازسازی شامل چه مواردی است و چه میزان تغییر را در ساختمان ایجاد می‌کند. اگر تعمیرات جزئی باشد به دریافت مجوز نیازی نیست، اما برای انجام تعمیرات غیراساسی، تعمیرات اساسی، تخریب ساختمان یا تغییر کاربری اخذ مجوز از شهرداری الزامی است. طبق ضوابط و مقررات ساختمان‌های مسکونی در 3حالت برای بازسازی خانه باید مجوز بگیرید:



مسیر درخواست مجوز بازسازی
در شهر تهران برای انجام بیشتر امور مربوط به شهرداری‌ها اعم از اخذ پروانه‌باید به دفاتر خدمات الکترونیک شهر مراجعه کنید.

 زمان صدور مجوز بازسازی
به‌طور متوسط اخذ مجوز تعمیرات غیراساسی، در شهر تهران بین یک تا ۴ روز کاری طول می‌کشد. دریافت مجوز بازسازی و تعمیرات اساسی بین ۲ تا ۷ روز کاری در شهر تهران زمان می‌برد.

 مخالفت برخی از واحدها
یکی از مسائل رایج در مجتمع‌های مسکونی در نوسازی آپارتمان‌های چندطبقه و چندواحده، رضایت نداشتن تمام مالکان ساختمان به بازسازی است.
مطابق قوانین جاری بازسازی آپارتمان، امکان بازسازی با وجود مخالفت برخی واحدها وجود دارد. طبق ماده ۱۳ قانون تملک آپارتمان‌ها درصورتی‌که به تشخیص 3نفر از کارشناسان رسمی دادگستری عمر مفید ساختمان به پایان رسیده باشد، اگر اقلیت مالکان موافق با بازسازی نباشند، آن دسته از مالکان که قصد بازسازی مجموعه را دارند می‌توانند براساس حکم دادگاه نسبت به تجدید بنای مجموعه اقدام کنند.

 سروصدای بازسازی
هنگام تعمیر یا بازسازی یک واحد آپارتمانی ممکن است جابه‌جایی مصالح و نخاله‌های ساختمانی، عبور و مرور کارگران و سروصدای ناشی از تخریب و عملیات ساختمانی برای همسایگان ایجاد مزاحمت کند. اگر تعمیرات و بازسازی ضروری باشد مالک از لحاظ حقوقی و قانونی اجازه تعمیر آپارتمانش را دارد، اما در مواردی پیش می آید که بازسازی بیش‌ازحد متعارف طول می‌کشد یا در ساعت‌های نامناسب سروصدای زیاد باعث آزار و اذیت همسایگان می‌شود که این موضوع با ماده 59قانون آپارتمان‌نشینی مغایرت دارد.به همین دلیل در بسیاری از آپارتمان‌ها و مجتمع‌های مسکونی، هیأت‌مدیره قوانینی خاص در این مورد وضع می‌کند که اغلب حاوی اطلاعات دقیقی درباره بازسازی برای واحدهای آپارتمانی است تا آسایش و ایمنی همه ساکنان در مجتمع آپارتمانی حفظ شود. پس تنها به قوانین رسمی اکتفا نکنید و با مدیریت آپارتمان خود نیز پیش از شروع بازسازی هماهنگی‌های لازم را انجام دهید.


 

این خبر را به اشتراک بگذارید