• چهار شنبه 6 تیر 1403
  • الأرْبِعَاء 19 ذی الحجه 1445
  • 2024 Jun 26
یکشنبه 27 خرداد 1403
کد مطلب : 227613
+
-

ثمره دیپلماسی مقتدرانه

حمید نوری، کارمند سابق قوه قضاییه پس از هزار و 680روز بازداشت غیرقانونی به ایران بازگشت

گزارش
ثمره دیپلماسی مقتدرانه

بهاره محبی-روزنامه‌نگار

کاظم غریب‌آبادی، دبیر ستاد حقوق بشر جمهوری اسلامی ایران دیروز (شنبه) از آزادی و بازگشت حمید نوری، شهروند ایرانی‌ای که در سوئد به‌طور غیرقانونی بازداشت شده بود به کشور خبر داد. آزادی نوری و پیش از آن، طرد و برخورد با فرقه رجوی در آلبانی و پاریس را باید در فهرست بلندبالای دیپلماسی عزتمندانه جمهوری اسلامی که شهید امیرعبداللهیان سکاندار آن بود، به‌شمار آورد.
کاظم غریب‌آبادی در پیامی نوشت: «خرسندم به اطلاع ملت عزیز ایران برسانم که آقای حمید نوری که از سال ۹۸ در سوئد در بازداشت غیرقانونی به سر می‌برد، آزاد و به کشور بازخواهد گشت. این موفقیت مرهون تلاش همکارانم در قوه قضاییه، وزارت اطلاعات، وزارت امور خارجه، به‌ویژه برادرم، شهیدامیرعبداللهیان است.»‌
پیش‌تر نیز مجید نوری، فرزند حمید نوری از آزادی پدرش در آستانه اعیاد قربان و غدیر پس از هزار و ۶۸۰روز اسارت خبر داده بود.

حمید نوری کیست؟
حمید نوری، شهروند ایرانی و کارمند سابق قوه قضاییه ۱۸آبان سال 1398حین ورود به فرودگاه استکهلم توسط پلیس سوئد بازداشت شد. اتهام حمید نوری براساس ادعاهای واهی و متناقض گروهک تروریستی منافقین طراحی شد و آنها مدعی‌ شدند که نوری در مقطعی، زندانبان منافقین در ایران بوده است. این موضوع که مبنای محکمه سوئدی قرار گرفت، سبب شد تا اصل برائت و حق آزادی رفت‌وآمد این شهروند ایرانی از سوی مقام‌های سوئدی نقض‌ شود. این تبعه ایرانی پس از 20جلسه دادگاه در ۲۸ آذر سال 1402در دادگاه تجدیدنظر و در اقدامی سیاسی و به دور از روند عادلانه به حبس ابد محکوم شد.
حمید نوری در مصاحبه‌ای با انتقاد از روند دادگاهی خود و سیستم قضایی سوئد گفته بود: «خودشان کیفرخواست را تهیه کردند، دفاع را تعیین کردند، آنها دعاوی شفاهی و کتبی شاکیان را پذیرفتند، ادعا‌های شاهدان را شنیدند که در اصل شاکی بودند، اما به من اجازه شهادت ندادند و بالاخره مرا محکوم کردند. شما به این چه می‌گویید؟»


روزهای سخت حبس
نوری تقریبا بیشتر دوران حبس خود را در سلول انفرادی به سر ‌برده است. همچنین مقامات سوئدی در طول بیش از 4سال گذشته بدون دلیل موجه در تماس‌ها و ملاقات‌های او با خانواده‌اش اخلال ایجاد کرده و گاه تماس‌های تلفنی او با خانواده را تا چندین‌ماه قطع می‌کردند. عدم‌حق انتخاب وکیل و محدودیت دسترسی به وکلا، در دسترس نبودن به‌موقع مترجم و عدم‌ارائه مراقبت‌های بهداشتی و پزشکی کافی در طول بازداشت نیز ازجمله مواردی بود که خانواده نوری و مقام‌های ایرانی بارها به آن اعتراض کردند. تعویض مداوم بازداشتگاه، نگهداری او در سلول زندانیانی که دچار اختلالات شدید روحی و روانی بودند و همچنین ضبط یادداشت‌های مورد نیاز برای دادگاه در آستانه برگزاری آن نیز ازجمله موارد نقض حقوق این شهروند ایرانی در زندان‌های سوئد بوده است.

حمید نوری چطور آزاد شد؟
دولت عمان دیروز (شنبه) اعلام کرد که در نتیجه درخواست دولت‌های ایران و سوئد از پادشاهی عمان برای میانجیگری در پرونده زندانیان موجود در ۲کشور، تلاش‎های این کشور به توافق ۲طرف برای تبادل زندانیان منجر شده است. دولت عمان همچنین از فضای مثبت در مذاکرات 2طرف ایرانی و سوئدی در مسقط تمجید و تأکید کرده است که خواهان حل و فصل این پرونده انسانی بوده‌اند. طبق گزارش خبرگزاری رسمی عمان، زندانیان ۲طرف از تهران و استکهلم به مسقط انتقال داده شدند تا اقدامات لازم برای بازگشت آنها به کشورهایشان انجام شود.

زندانیان تبادل‌شده چه کسانی هستند؟
آسوشیتدپرس، نیویورک‌تایمز و واشنگتن‌پست شنبه با اشاره به خبر آزادی حمید نوری نوشتند که تهران در ازای آزادی حمید نوری، یوهان هنریک نیلز فلودروس، تبعه سوئدی را که در ایران به اتهام جاسوسی بازداشت شده بود، آزاد کرده است.
 گفته شده متهم در حوزه جمع‎آوری اطلاعات به نفع رژیم‎صهیونیستی در قالب پروژه‌های برانداز‌اند با محوریت مؤسسات آمریکایی، اسرائیلی و اروپایی شناخته شده فعال در این حوزه، علیه جمهوری اسلامی ایران فعالیت می‌کرده است.
 بنابر اعلام نماینده دادستان، فلودروس با عوامل و عناصر اتحادیه اروپا و نمایندگان مرتبط با گروهک تروریستی منافقین ارتباط داشته و در حوزه‌های مذکور با هدایت عوامل اسرائیل، پروژه براندازی را دنبال می‌کرده است.

نوری: اکنون پیش خانواده‌ام هستم؛ منافقین کجا هستند؟
حمید نوری در حالی که بغض داشت، در فرودگاه مهرآباد اظهار کرد: من حمید نوری هستم و هم‌اکنون در ایران؛ تهران و کنار خانواده ام هستم. وی با بیان اینکه دو پیام یکی برای خانواده و مردم کشورم ‌و دیگری برای منافقان دارم، افزود: در این پرونده که می‌دانم مهم، حساس و پر استرس بود و زمان فراوانی طول کشید، دعاهایی که خانواده و دوستانم کردند، موثر بود و خدا کمک کرد. نوری گفت: در نامه‌ای که برای خانواده ام نوشتم گفتم کار من بسیار سخت است؛ خرمشهر را خدا آزاد کرد و من را فقط خدا می‌تواند آزاد کند. پیام اولم تشکر است و پیام دومم کوتاه برای تروریست‌ها و منافقین و برای اسرائیل جنایتکار و کودک‌کش است که به این پرونده دل خوش کرده بودند. نوری ادامه‌داد: پیام دیگرم هم به منافقین آواره و بیچاره که هم اکنون در آلبانی پناهنده هستند و پول بگیر و وطن فروش هستند، من حمید نوری هستم و اکنون ایرانم و پیش خانواده ام هستم. وی خطاب به منافقین گفت: دلخوش کرده بودید اما شما کجایید و من کجایم؛ کسانی که گفته بودید خدا هم نمی‌تواند من را آزاد کند ، دیدید که خدا من را آزاد کرد.





 

این خبر را به اشتراک بگذارید