• شنبه 2 تیر 1403
  • السَّبْت 15 ذی الحجه 1445
  • 2024 Jun 22
یکشنبه 27 خرداد 1403
کد مطلب : 227575
+
-

بررسي ابعاد مختلف بازي همستر كامبت كه اين روزها به سرگرمي خيلي‌ها تبديل شده است

به‌نام همستر، به کام ...

گزارش
به‌نام همستر، به کام ...

«ضربه‌هاي پي‌در‌پي روي صفحه گوشي براي كسب درآمد از همستر كامبت» اين روزها به سرگرمي تازه‌اي براي بخشي از مردم تبديل شده و حتي در گروه‌هاي فاميلي و دوستانه هم خيلي‌ها درباره اين بازي جديد صحبت مي‌كنند؛ بازي‌ای كه خيلي‌ها به اميد پولدار‌شدن آن را انجام مي‌دهند، بدون آنكه چشم‌انداز روشني درباره اين بازي وجود داشته باشد. اما اين بازي ناشناخته ممكن است چه خطرات و آسيب‌هايي داشته باشد؟ افرادي كه همستر كامبت بازي مي‌كنند چه زماني ممکن است به پول برسند؟ اصلا اين بازي چقدر ارزش دارد؟

اين روزها پيام‌رسان تلگرام بار ديگر محبوب شده اما اين بار نه به‌خاطر فرستادن فيلم و عكس و ارتباط بلكه براي بازي و به دست‌آوردن پول.
از چند هفته قبل پيام‌هايي در تلگرام دست به دست مي‌شود كه روشن‌ترين مشخصه آن تصوير يك همستر است. كاربران تلگرام با فرستادن اين پيام، يكديگر را براي پيوستن به اين بازي جديد دعوت مي‌كنند. اما ماجرا چيست؟ اين بازي همستر كامبت نام دارد و كاربران بعد از پيوستن به آن بايد چند نفر ديگر را دعوت كنند. به همين دليل پيامِ دعوت را براي چند نفر ديگر ارسال مي‌كنند و همين موضوع باعث گسترش ناگهاني اين بازي شده است. اما اشتياق كاربران براي پيوستن به اين بازي فقط محض سرگرمي نيست و اولويت اصلي كاربران به‌دست‌آوردن درآمد است؛ طوري كه هرقدر روي صفحه گوشي خود ضربه بزنند امتياز بيشتري مي‌گيرند و آنطور كه اعلام شده در نهايت با به دست‌آوردن سكه، درآمدشان از اين كار را در قالب رمزارز دريافت مي‌كنند. هرچند هنوز هيچ موردي از كلاهبرداري با انجام اين بازي گزارش نشده، اما انجام اين بازي بستر مناسبي براي كلاهبرداران سايبري و ممكن است آنها همستربازها را غافلگير و از آنها كلاهبرداري كنند.

قدم اول
از زمانی که روی لینک بازی که دوستان‌تان برایتان ارسال کرده بزنید، وارد فضای بازی شده و مرحله اول را با پایه 5 هزار سکه‌ای که همستر به شما جایزه داده شروع مي‌كنيد. در نوار ابزار پایین بازی هم بخش‌های مختلفی وجود دارد که با ورود به هر یک می‌توانید کار خاصی مانند دعوت از دوستانتان، خریدن کارت‌های استخراج و... انجام دهید. اما مهم‌ترین بخش برای گردانندگان بازی، قسمت «به‌دست‌آوردن» است. شما با واردشدن به این قسمت می‌توانید با عضویت در کانال یوتیوب، کانال تلگرام، صفحه‌ ایکس (توییتر سابق) و... سکه‌های اضافه به‌عنوان پاداش دریافت کنید؛ پاداشی که البته معلوم نیست اگر این سکه‌ها نقد نشود برای شما چه عایدی به دنبال دارد، اما باعث می‌شود روزبه‌روز به خیل دنبال‌کنندگان صفحات این بازی در بسترهای مختلف اضافه شود.

لينك‌های آلوده
اما مهم‌ترين ترفندهاي كلاهبرداران در اين حوزه چيست؟ يكي از ترفندهاي متداول كلاهبرداران سايبري، هك‌كردن حساب كاربران است. آنها با اين كار اطلاعات شخصي و مالي افراد را به دست مي‌آورند و در ادامه به آن دستبرد زده و سوء‌استفاده كرده و باج‌گيري مي‌كنند. اين كار از طريق ارسال لينك‌هاي آلوده انجام مي‌شود. به اين طريق كه مثلا لينكي كاملا شبيه به لينك همستر كامبت براي كاربران ارسال مي‌شود اما در واقع يك لينك جعلي است. كافي است فرد دريافت كننده لينك روي آن ضربه بزند تا فرد هكر كه لينك را طراحي يا ارسال كرده به اطلاعات شخصي كاربر دسترسي پيدا كند. هكرها همچنين ممكن است با لينك‌هاي جعلي و آلوده، كاربران را به صفحات جعلي متصل كنند كه در اين صفحات با شگردهاي مختلف به اطلاعات شخصي و مالي افراد دسترسي پيدا مي‌كنند.

همستر از كجا آمد؟
دليل این حجم از گسترش بازی همستر کامبت به آبان ۱۴۰۲ برمی‌گردد که نسخه اولیه نات‌کوین به عنوان نوعی روبات تلگرامی عرضه شد؛ روباتی که به کاربران اجازه می‌داد با ضربه‌زدن روی یک سکه، ارز دیجیتالی استخراج کنند و بعد از چند ماه که توسعه‌دهندگان این بازی را روی بلاکچین عرضه کردند، خرید و فروش ارز نات کوین در صرافی‌ها آغاز شد؛ موضوعی که باعث شد نات کوین خیلی زود معروف شود و راه را برای معرفی یک بازی جدیدتر باز کند.
همستر کامبت از فروردین امسال معرفی شد و به مرور کاربرانی را جذب کرد تا اینکه سرانجام به واسطه تجربه نقد‌کردن سکه‌های نات کوین در صرافی‌ها، این بازی هم به یکباره سر و صدای زیادی به پا کرد. همستر کامبت یک بازی تلگرامی است که کاربر در آن می‌تواند فقط با ضربه‌زدن ساده روی صفحه گوشی خود، سکه‌های مجازی کسب کند؛ سکه‌هایی که صرفا، احتمال می‌رود که بتوان آنها را به پول واقعی تبدیل کرد چون قیمت همستر کامبت تا زمانی‌ که این پروژه در صرافی‌ها تعریف نشود، مشخص نخواهد بود و حتی معلوم نیست این بازی هم به سرانجام خوش «نات کوین» برسد یا نه.

بازی مرموز
درباره همستر كامبت هنوز اطلاعات چنداني وجود ندارد و معلوم نيست اين بازي براي كاربرانش چه نقشه اي دارد. همستر چند ابهام بزرگ دارد. اول اينكه ابعاد دسترسی‌های این بازی به اطلاعات شخصی افراد هنوز کاملا مشخص نیست. همینطور معلوم نیست در آینده این سکه‌ها به پول تبدیل می‌شوند یا خیر؟ در نهایت آیا همستر کامبت امکان پشتیبانی حضور این تعداد کاربر را دارد؟ همچنين امنيت اين بازي و حواشي آن باعث شده كه خيلي‌ها نسبت به ورود به همستر ترديد داشته باشند و درباره آن با احتياط رفتار كنند.

بهانه‌ای برای تازه‌کردن رفاقت‌ها!
با این حال و با وجود ابهاماتی که درباره سرنوشت این بازی وجود دارد، اما به محض اینکه سراغ موبایل‌هایمان می‌رویم یا سر و کله یک همستر پیدا می‌شود یا می‌بینیم دوستی که مدت‌هاست از او خبری نداریم لینک دعوتنامه این بازی را حتی بدون سلام و احوالپرسی برایمان فرستاده تا اگر ما از طریق لینکِ او وارد بازی شدیم بتواند ۵۰۰۰ سکه از همستر کامبت بگیرد!

روبات‌های كلاهبردار
يكي از مهم‌ترين ويژگي‌هاي بازي همستر كامبت اين است كه كاربران بايد روي صفحه گوشي‌شان ضربه بزنند. هرچه ضربه بيشتري بزنند درآمد بيشتري هم كسب مي‌كنند. اين شيوه بازي سبب شده تا خيلي‌ها براي كسب درآمد به فكر استفاده از روبات‌ بيفتند تا بتوانند چند برابر روي صفحه گوشي‌شان ضربه بزنند. در اين شرايط افراد كلاهبردار به تبليغ انواع روبات‌ها براي درآمدزايي بيشتر در بازي همستر مي‌پردازند و از كاربران اين بازي دعوت مي‌كنند تا از روبات‌هاي آنها استفاده كنند؛ غافل از اينكه اين روبات‌ها ترفندي براي كلاهبرداري است و هكرها با استفاده از اين ترفند حساب‌شان را هك مي‌كنند.

دسترسی به اطلاعات محرمانه
يكي ديگر از خطرات احتمالي نصب يا عضويت در چنين بازي‌هايي دسترسي به اطلاعات شخصي است. زماني كه در حال نصب يك اپليكيشن روي گوشي موبايل‌تان هستيد از شما براي دسترسي به برخي بخش‌هاي گوشي اجازه گرفته مي‌شود. مثلا وقتي قرار است روي گوشي‌تان يك مسيرياب نصب كنيد طبيعي است كه مسيرياب بايد به موقعيت مكاني شما دسترسي پيدا كند. اما وقتي قرار است يك بازي روي گوشي‌تان نصب كنيد، چه دليلي دارد مجوز دسترسي به دفترچه تلفن، دوربين، موقعيت مكاني، گالري يا ... را به آن اپليكيشن بدهيد؟ در بازي همستر كامبت نيز يكي از نكات مهم و البته مبهم دسترسي‌دادن به اطلاعات شخصي است كه ريسك كار را بالا مي‌برد. پس بهتر است اين بار با هوشياري بيشتري عمل كنيد.

کد مورس همستر کامبت
يكي از راه‌هايي كه كاربران در بازي همستر كامبت مي‌توانند امتياز بيشتري به دست آورند، استفاده از كد‌هايي به نام كد مورس است. خيلي از سايت‌ها در حوزه ارزهاي ديجيتال روزانه چنين كدهايي را در سايت‌هاي خود قرار مي‌دهند. اين كدها هنوز به طور دقيق راستي‌آزمايي نشده و امنيت آنها تاييد نشده اما آنطور كه ادعا شده کد مورس مي‌تواند روزانه يك‌ميليون سکه به كاربر پاداش دهد. خيلي از سايت‌ها با اين ادعا كاربران را به صفحه خود مي‌كشانند و از آنها مي‌خواهند تا روي لينك‌هاي آنها كليك كنند و يا كدهايي كه مي‌فرستند در تلگرام يا گوشي‌شان وارد كنند. اين درست همان جايي است كه ممكن است افراد وارد صفحه‌هاي جعلي شوند يا اينكه روي لينك‌هاي آلوده كليك كنند و حساب كاربريشان هك شود و در نهايت ضرر كنند. 

کارت‌های بازی
كارت‌هاي بازي يكي ديگر از راه‌هايي است كه كاربران همستر كامبت از آن استفاده مي‌كنند تا روزانه سكه‌هاي بيشتري دريافت كنند. ادعا شده اين كارت‌ها در ازای پیداکردن سه‌کارت ویژه در هر روز به بازيكنان 5 ميليون سكه پاداش می‌دهد. همچنين ممكن است نياز باشد بازيكنان برای دریافت کارت‌ها یک یا چند بازیکن جدید را با استفاده از لینک ریفرال خود به بازی دعوت کنند یا اینکه کارت‌های دیگری را ارتقا دهند و به سطح مشخصی برسانند. همه اين اقدامات در شرايطي انجام مي‌شود كه هنوز هيچ كس به درستي از پشت پرده اين بازي و سود احتمالي كه قرار است به كاربران داده شود اطلاعي ندارد. با اين وجود باز هم عده‌اي با اشتياق اين بازي مرموز را دنبال مي‌كنند.

پشتيبانی جعلی
كلاهبرداران هميشه در حال طراحي نقشه تازه‌اي هستند تا افراد بيشتري را به دام بيندازند. هميشه وقتي مدت‌ها پس از استفاده از شگردي خاص براي كلاهبرداري، همه متوجه آن مي‌شوند، زماني است كه كار از كار گذشته و افراد زيادي به مالباخته تبديل شده‌اند. به همين دليل است كه گفته مي‌شود همیشه كلاهبرداران يك قدم جلوتر هستند. يكي ديگر از شگردهاي كلاهبرداران در فضاي مجازي كه ممكن است درباره همستر كامبت نيز از آن استفاده شود، موضوع پشتيباني جعلي است. به اين شكل كه ممكن است يك حساب ناشناس مثلا در تلگرام به شما پيام بدهد و مدعي شود از مسئولا پشتيباني همستر است. او ممكن است وعده و وعيدهايي به شما بدهد كه در صورتي كه فلان مبلغ را واريز كنيد يا وارد فلان سايت شويد يا روي لينك ارسالي كليك كنيد سكه و پول و امتياز نصيب‌تان مي‌شود. به ياد داشته باشيد كه به هيچ‌وجه نبايد به چنين پيام‌هايي توجه كنيد؛ چرا‌كه در پشت پرده اكثريت قريب به اتفاق اين پيام‌ها تبهكاران سايبري قرار دارند كه هدف‌شان چيزي جز سركيسه كردن شما نيست. 

اشتیاق كاربران برای پیوستن به این بازی فقط محض سرگرمی نیست و اولویت اصلی كاربران به‌دست‌آوردن درآمد است؛ طوری كه هرقدر روی صفحه گوشی خود ضربه بزنند امتیاز بیشتری می‌گیرند و آنطور كه اعلام شده در نهایت با به دست‌آوردن سكه، درآمدشان از این كار را در قالب رمزارز دریافت می‌كنند. هرچند هنوز هیچ موردی از كلاهبرداری با انجام این بازی گزارش نشده، اما انجام این بازی بستر مناسبی برای كلاهبرداران سایبری است و احتمال داردآنها همستربازها را غافلگیر و از آنها كلاهبرداری كنند

  همستر كامبت از كجا آمد؟
همستر کامبت از فروردین امسال معرفی شد تا اینکه به واسطه تجربه نقدکردن سکه‌های نات کوین، این بازی هم سر و صدای زیادی به پا کرد. همستر کامبت بازی تلگرامی است که کاربر می‌تواند با ضربه‌زدن ساده روی صفحه گوشی خود سکه‌های مجازی کسب کند؛ سکه‌هایی که صرفا، احتمال دارد بتوان آنها را به پول واقعی تبدیل کرد.

   پول همستر چه زماني نقد مي‌شود؟
پرسش اساسی درباره همستر كامبت اين است كه چه زمانی این سکه‌های مجازی به پول تبديل می‌شوند؟ تبدیل سکه‌های مجازی به پول، نیازمند لیست‌شدن آن در صرافی‌های ارز‌های دیجیتال است و طبق اعلام اين پروژه، در بازه زمانی اواسط تیر تا اواسط مرداد توکن همستر کامبت در صرافی‌های ارز دیجیتال لیست خواهد شد.

  قیمت احتمالی همستر چقدر است؟
بسیاری از کاربران اميدوارند همستر كامبت هم به سرنوشت نات‌کوین دچار شده و آنها را به پول برساند. حالا مهم‌ترين سوال اين است كه همستر كامبت چقدر ارزش دارد؟ قیمت نات کوین در ابتدای لیست‌شدن در صرافی‌ها ۰.۰۰۶۸ دلار اعلام شد و درباره همستر باید منتظر ماند تا پس از لیست‌شدن در صرافی‌ها قیمت آن مشخص شود.

  نظر دفتر‌رهبري درباره درآمد از همستر
دفتر مقام معظم رهبری در پاسخ به سؤالی درباره نات کوین و همستر نوشتند: به دست آوردن ارز‌های دیجیتال از راه‌های مذکور و همچنین تبدیل آن به پول، علاوه بر رعایت ضوابط شرعی، تابع قوانین و مقررات نظام جمهوری اسلامی ایران است و اگر فعالیت در فضای خاص یا تبدیل آن در شرایط خاص، غیرقانونی و جرم تلقی شود، باید از آن اجتناب کرد.



 

این خبر را به اشتراک بگذارید