• چهار شنبه 6 تیر 1403
  • الأرْبِعَاء 19 ذی الحجه 1445
  • 2024 Jun 26
یکشنبه 27 خرداد 1403
کد مطلب : 227564
+
-

هشدارقطع‌برق با مصرف بالا

به‌رغم هشدارهای متعدد توانیر، مصرف برق در آستانه تابستان همچنان رکورد می‌زند

گزارش
هشدارقطع‌برق با مصرف بالا

رضا کربلایی- روزنامه‌نگار

وزارت نیرو هر چه در توان داشته  رو کرده تا جلوی قطع برق را بگیرد اما گرم‌تر شدن هوا و رشد مصرف باعث شده تا امید این وزارتخانه به همکاری مردم باشد؛ چراکه برخلاف پیش‌بینی‌ها، میزان مصرف برق در روزهای اخیر نسبت به‌مدت مشابه سال گذشته 10درصد بیشتر شده است. به گزارش همشهری، شرکت توانیر می‌گوید: این رشد بسیار سنگین است و تامین برق را دشوار می‌کند اما همراهی شهروندان می‌تواند به رفع این شرایط کمک کند.

تبعات عدم ‌صرفه‌جویی در برق
شرکت توانیر تأکید می‌کند كه با رشد کم‌سابقه مصرف، 3اتفاق رخ می‌دهد:
تأمین برق صنایع به مشکل برمی‌خورد.
احتمال قطع برق خانوارها افزایش می‌یابد.
 ممکن است نیروگاه‌ها به‌دلیل افزایش مصرف، با مشکل مواجه و برخی از آنها از مدار تولید خارج شوند.
واقعیت این است که به‌رغم تلاش 30ماهه اخیر دولت سیزدهم، میزان ناترازی بین تولید و مصرف برق در روزهای اوج بار مصرف تشدید می‌شود. با این حساب تنها کاری که از دست وزارت نیرو برمی‌آید تلاش برای تولید برق بیشتر و کنترل شدید مصرف است.

سازمان‌های دولتی همکاری نمی‌کنند
یکی از راه‌های پیش‌روی وزارت نیرو قطع برق ادارات و سازمان‌های دولتی و عمومی است. تاکنون براساس اعلام شرکت توانیر 10دستگاه بدمصرف برق در تهران تذکر شدید گرفته‌اند و برق 16اداره هم در پایتخت قطع شده است.به‌گفته مصطفی رجبی‌مشهدی مدیر شبکه برق کشور، نهادهای عمومی، غیردولتی و شهرداری‌ها و بانک‌ها بیشترین میزان تخطی را داشته‌اند. بد‌عهدی دولتی‌ها هم دردسرساز شده چراکه وزارت نیرو حساب کرده بود با تغییر ساعت کار ادارات دولتی میزان برق مصرفی آنها به‌طور میانگین 1500مگاوات کم شود اما شرکت توانیر می‌گوید آنچه در عمل رخ داده 541مگاوات در روز کم شده؛ درحالی‌که در ساعت کار اداری باید 30درصد و پس از تعطیل شدن ادارات 60درصد از مصرف برق آنها کاسته شود.

مکث
فشار مضاعف فوتبال و انتخابات به صنعت برق

در روزهایی که همه نگاه‌ها به تلویزیون دوخته شده و بسیاری پیگیر برنامه نامزدهای انتخابات ریاست‌جمهوری هستند و عده‌ای هم مسابقات فوتبال یورو 2024 را تماشا می‌کنند، حواس‌مان به کنتورهای برق باشد چراکه روند مصرف در این روزها به اوج خود می‌رسد و در اين شرايط نه‌تنها ممکن است با قبض‌های نجومی در ماه‌های آینده مواجه شویم که حتی شاید هنگام تماشای لحظات حساس مناظرات انتخاباتی یا مسابقه فوتبال، برق‌مان هم قطع شود.

راز قطع پراکنده برق چیست؟
طي روزهای اخیر برق خانه‌ها در برخی مناطق شهر تهران و دیگر شهرها به‌صورت موقت قطع و دوباره وصل می‌شود. این قطع و وصل پراکنده ناشی از فشار به شبکه توزیع است که باعث از مدار خارج شدن برق می‌شود. اما  اگر شهروندان از مصرف خود کم کنند، فشار بر شبکه توزیع کاهش خواهد يافت و روند تأمین برق پایدار خواهد شد.




 

این خبر را به اشتراک بگذارید