• پنج شنبه 31 خرداد 1403
  • الْخَمِيس 13 ذی الحجه 1445
  • 2024 Jun 20
یکشنبه 27 خرداد 1403
کد مطلب : 227536
+
-

حاجی‌ها‌سوارتاکسی‌هوایی شدند

عربستان سعودی تلاش کرده است تا در مراسم حج امسال، آخرین فناوری‌ها را در اختیار زائران خانه خدا قرار دهد

گزارش
حاجی‌ها‌سوارتاکسی‌هوایی شدند

زهرا خلجی-روزنامه‌نگار

عربستان سعودی گام بزرگی را برای آسایش و سهولت امور حجاج در روزهای برگزاری مراسم حج در این کشور برداشته است. در اتفاقی تاریخی، نخستین تاکسی هوایی بدون خلبان که برای جابه‌جایی زائران خانه خدا در نظر گرفته شده، اولین پرواز آزمایشی خود را با موفقیت در مکه انجام داده است. این ابتکار بخشی از تلاش گسترده‌ برای ادغام راه‌حل‌های فناوری پیشرفته در بخش‌های مختلف است که نشان‌دهنده جهش قابل توجه به سمت مدرن‌سازی حمل‌ونقل زیارتی در طول حج است.

تاکسی هوایی بدون خلبان
اولین تاکسی هوایی بدون خلبان eVTOL (برخاست و فرود عمودی الکتریکی) که شرکت خودروسازی چینی ‌ای هانگ آن را ساخته است، در عربستان سعودی پرواز آزمایشی خود را با موفقیت سپری کرده است؛ این شاید جذاب‌ترین فناوری خدماتی برای حجاج باشد. هدف از پرواز این تاکسی هوایی برقی، جابه‌جایی زائران، تسهیل انتقال سریع فوریت‌ها و لوازم پزشکی و تحویل کالاست. به‌گفته صالح الجاسر، وزیر حمل‌ونقل و خدمات لجستیکی عربستان، این ابتکار دارای مجوز سازمان هواپیمایی کشوری در جهان است. خودروساز چینی از سوی اداره کل هواپیمایی کشوری عربستان سعودی، وزارت حمل‌ونقل و خدمات لجستیک، وزارت حج و وزارت کشور پشتیبانی می‌شود.

سرعت در عین امنیت
عبدالعزیز الدوائلی، رئیس اداره کل هواپیمایی کشوری عربستان درباره این تاکسی پرنده گفت: «بر تعهد به حفظ بالاترین استانداردهای ایمنی و اطمینان از ادغام یکپارچه با سیستم‌های ترافیک هوایی موجود پایبندیم.» او همچنین سهم این کارآزمایی در ابتکارات مختلف نقشه راه و نقش آن را به‌عنوان اثبات مفهومی برای موارد استفاده چندگانه تصدیق کرد. هواژی هو، بنیانگذار و مدیرعامل ‌ای هانگ، درباره این پرواز موفق آزمایشی گفت: نخستین پرواز eVTOL بدون خلبان در عربستان سعودی نقطه عطف مهمی در بین‌المللی‌شدن مداوم شرکت ما و یک گام مهم رو به جلو در پیشبرد اصلاحات پیشرفته جهانی است که پتانسیل محصولات eVTOL بدون خلبان و راه‌حل‌هایی را برای پذیرش گسترده در میانه راه نشان می‌دهد.



 

این خبر را به اشتراک بگذارید