• چهار شنبه 6 تیر 1403
  • الأرْبِعَاء 19 ذی الحجه 1445
  • 2024 Jun 26
شنبه 26 خرداد 1403
کد مطلب : 227439
+
-

فراتر از فساد

کاری که در باشگاه مس رفسنجان انجام شده و در برخی باشگاه‌ها هنوز انجام می‌شود یک رسوایی بزرگ تاریخی است

پرونده بزرگ فساد در فوتبال ایران هر روز ابعاد جدیدی پیدا می‌کند. این پرونده که خیلی‌ها آن را «رفسنجان‌گیت» نامیده‌اند متهمان زیادی دارد که بخشی از آنها مسئولان فدراسیون هستند، تعدادی از آنها مدیران و دست‌اندرکاران باشگاه مس رفسنجان بوده‌اند و تعدادی هم اهالی رسانه‌اند که یا در سایت‌ها و یا در برنامه‌های تلویزیونی شاغل هستند. طی 2روز گذشته، برنامه‌ای که در رسانه فوتبال360-متعلق به عادل فردوسی‌پور- ساخته شد اطلاعات جدیدی درباره تخلفات انجام‌شده فاش کرد که حتی پای برخی از اهالی تلویزیون را هم به این پرونده باز کرد. در این برنامه رضا جاودانی -عضوکمیته انضباطی فدراسیون- به همراه عادل فردوسی‌پور و هیوا یوسفی به فاش کردن تخلفاتی پرداختند که اعداد و ارقام مطرح‌شده در برخی از آنها شگفت‌انگیز و باورنکردنی بود.

   آنها 7نفر بودند
به ادعای این برنامه در حال‌حاضر 7متهم درگیر این پرونده هستند. عادل فردوسی‌پور در ابتدای برنامه عنوان کرد که بسیاری از دست‌اندرکاران فوتبال و افراد ذیربط در این خصوص اطلاعاتی به برنامه او داده‌اند اما به جهت فاش نشدن اسم و عنوان آنها، روایت این دوستان توسط صداهای دیگری بازخوانی شده است. ظاهرا در سالی که اغلب این تخلفات رخ داده بودجه باشگاه مس رفسنجان 163میلیارد تومان بوده اما دوستان بیش از 300میلیارد تومان به طرق مختلف هزینه کرده‌اند.

   سکه در کویر، ویلا در کیش
طبق اطلاعاتی که در این برنامه مطرح شد، در یکی از این تخلفات، کسی که متخصص نبوده برای بازرسی استادیوم و زمین چمن رفسنجان و کسب مجوز این ورزشگاه 4میلیارد تومان دریافت کرده است. همچنین 20میلیارد تومان از باشگاه خارج شده که حالا بعد از پیگیری مشخص شده این پول به یک طلافروش در شهر یزد پرداخت شده تا سکه‌های طلا برای پرداخت هدیه و رشوه خریده شود. آمار کلی سکه‌هایی که در آن زمان از طرف باشگاه مس پرداخت شده 231سکه بوده است؛ سکه‌هایی که از عنوان «هدیه» برای آنها استفاده شده اما اغلب آنها رشوه بوده‌اند. در همین زمینه 3خانه و 3ویلا هم در جزیره کیش خریداری شده است.

   اهالی تلویزیون هم هستند
رضا جاودانی به‌عنوان عضو کمیته انضباطی اطلاعات جالبی از این پرونده دارد. به‌گفته او باشگاه مس در آن مدت 6میلیارد تومان برای دستمزد جادوگر هزینه کرده و 750سکه توسط علی علیزاده و به دستور سرمربی وقت آن تیم پرداخت شده است. برای همین سرمربی یک پنت‌هاوس ساخته  که البته جاودانی تأکید می‌کند به این اتهامات هنوز رسیدگی نشده است. برای یکی از اهالی رسانه هم یک خانه در شهر کرج و یک اتومبیل پژو2008خریده شده است. 2خودروی پژو207هم به اهالی رسانه داده شده و نهایتا یکی از تهیه‌کننده‌های برنامه‌های تلویزیونی یک ساعت به ارزش 600میلیون تومان از این باشگاه هدیه گرفته است.

   مغازه برای آقای تهیه‌کننده
جاودانی در جریان ویدئوکست فوتبال360 همچنین فاش کرد که از قبل اطلاع داشته یک واحد تجاری در میدان پالیزی به همان تهیه‌کننده تلویزیون اهدا شده اما چون اینگونه پرونده‌ها در حوزه اختیارات کمیته انضباطی نبوده به آن ورود نکرده است. ماجرای ورزشگاه مس و تأیید چمن مصنوعی آن هم به‌گفته جاودانی 70میلیارد تومان هزینه داشته است.

   داور موبایل‌فروش در کرج
ادعای دیگر در این برنامه این بود که پول‌هایی که به داوران پرداخت شده از طریق حساب‌های شخصی اقوام آنها منتقل می‌شده است. در این زمینه 3صرافی مورد بازجویی قرار گرفته و اقرار کرده‌اند که 400سکه بهار آزادی را از باشگاه مس دریافت کرده و بعد از تبدیل به دلار و یورو به افراد مورد نظر پرداخت کرده‌اند. در زمینه رشوه به داوران، فردوسی‌پور هم به این نکته اشاره کرد که رئیس کمیته داوران از تیم‌ها دلار می‌گرفته و پول‌ها توسط یک داور که در شهر کرج موبایل‌فروشی داشته بین داوران موردنظر تقسیم می‌شده است.

   سکه لای پسته
پرداخت به داوران، فقط محدود به سال‌های گذشته و دوران «رفسنجان‌گیت» نیست. این پول‌ها در همین هفته‌های جاری هم پرداخت می‌شده و به‌عنوان مثال در یکی از هفته‌های نیم‌فصل دوم همین امسال 860میلیون تومان به همان 3حسابی که در کرج از طریق آن اقدام می‌کردند، واریز شده است. مدل دیگری از رشوه به داوران هم از طریق گذاشتن سکه لابه‌لای بسته‌های پسته و پته بوده است.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید