• شنبه 27 مرداد 1403
  • السَّبْت 11 صفر 1446
  • 2024 Aug 17
پنج شنبه 24 خرداد 1403
کد مطلب : 227375
+
-

یوروشناسی

نگاهی به تمامی آمارها و رکوردهایی که در دوره‌های قبلی و مرحله انتخابی جام ملت‌های اروپا ثبت شده

یوروشناسی

بیشترین بازی
در این بخش هم رونالدو رکورددار است. او در 25بازی در ترکیب پرتغال حضور داشته. حاصل این همه بازی، یک قهرمانی (2016) و یک نایب‌قهرمانی
(2004) است.

بهترین برد
هلند به‌عنوان میزبان مشترک یورو2000، به تماشاگران حاضر در روتردام گل‌های زیادی هدیه داد و یوگسلاوی را 6بر یک برد. این بازی، تنها بازی در تاریخ قهرمانی اروپا بود که یک تیم 6گل یا بیشتر به ثمر می‌رساند. 4تیم دیگر، ازجمله اسپانیا در یورو2020 با نتیجه 5 بر صفر پیروز شده‌اند.

ضربات پنالتی
تاکنون نتیجه 22مسابقه در ضربات پنالتی مشخص شده است که آخرین مسابقه این رقابت‌ها در فینال دوره پیش را هم شامل می‌شود. نخستین بار در فینال سال1976 بود که آنتونین پاننکا پنالتی چیپ را اختراع کرد و باعث قهرمانی چکسلواکی شد.

قهرمانان گذشته
ایتالیا، مدافع عنوان قهرمانی است که در دوره قبلی توانست با روبرتو مانچینی، انگلیس را در ضربات پنالتی شکست دهد. هدایت تیم امسال آتزوری در دست اسپالتی است. اسپانیا و آلمان با 3قهرمانی و ایتالیا و فرانسه با 2جام، پرافتخارترین تیم‌های یورو (یا جام ملت‌های اروپا) هستند.

پرگل‌ترین مسابقه
پرگل‌ترین بازی در تاریخ یورو نیز بازی افتتاحیه1960 بود که یوگسلاوی 5 بر 4 فرانسه میزبان را شکست داد. بعد از آن بازی هیچ بازی دیگری در یورو 9گل نداشته است. در بازی، 2 تیم در نیمه‌اول یک‌ - یک مساوی بودند و در وقت دوم 7گل دیگر به ثمر رسید. در تاریخ یورو فقط یک بازی دیگر بیش از 7گل داشته است؛ در یورو2020 بود که اسپانیا در پارکن در کپنهاگ، کرواسی را 5 بر 3 شکست داد. در 5 مسابقه پرگل یورو، یوگسلاوی در 3مسابقه حضور داشته است و به‌جز یک بازی بقیه را باخته.

بهترین گلزنان مقدماتی
14گلی که روملو لوکاکو در مرحله مقدماتی یورو2024 برای بلژیک زد، بیشترین گلی است که یک بازیکن در یک دوره مقدماتی قهرمانی اروپا به ثمر رسانده است. این مهاجم قرضی چلسی در آاس‌رم، فقط در یک مسابقه موفق نشد به گل برسد. او تنها بازیکنی هم بود که در این مرحله در یک بازی 4گل به‌ثمر رساند. این 4گل او هم روز 19نوامبر2023 در بازی با آذربایجان و از روی 4شوت به ثمر رسید. روملو در این بازی دومین هت‌تریک خودش را در مسابقات مقدماتی یورو2024 ثبت کرد. او در بازی با سوئد که روز 24مارس2023 برگزار شد، به 3گل رسیده بود. لوکاکو تنها بازیکنی بود که در مسابقات مقدماتی یورو2024 بیش از یک‌بار هت‌تریک کرد. در لیست بازیکنانی که بیشترین گل را در مرحله مقدماتی داشتند، نام ستارگان بزرگ‌تری دیده می‌شود؛ کریستیانو رونالدو 10گل در 9بازی برای پرتغال، امباپه 9گل در 8بازی برای فرانسه، هری کین 8گل در 8مسابقه برای انگلیس، هویلوند و مک‌تامینای بازیکنان منچستریونایتد 7گل در 8بازی برای دانمارک و اسکاتلند داشتند.

بیشترین پاس‌گل
برونو فرناندز از پرتغال بیشترین پاس‌گل را در مقدماتی یورو2024 داد و درمجموع 7پاس گل را برای هم‌تیمی‌های خود ثبت کرد. هافبک منچستریونایتد همچنین برای پاس‌های موردانتظار (6.1) و مجموع موقعیت‌های ایجادشده (37) پیشتاز بود.دنزل دومفریز از هلند، تیمو پوکی از فنلاند و امباپه با 5پاس‌گل، تادیچ، تورستنسون، دوکو، ویند، برناردو سیلوا و مورتان با 4پاس‌گل در رده‌های بعدی ایستاده‌اند.

بهترین گلزن تاریخ یورو
کریستیانو رونالدو در 5دوره یورو حضور داشته و با 14گل رکورد‌دار بهترین گلزن این تورنمنت است. او 2گل در یورو2004 زد و یک گل هم در یوور2008. رونالدو در هر 2تورنمنت‌ 2012 و 2016 به 3گل رسید ولی 2020 با 5گل و مشترک با پاتریک شیک از جمهوری چک، جایزه بهترین گلزن جام را دریافت کرد.
نفر دوم لیست بهترین گل‌زن‌ها میشل پلاتینی است که هر 9گل خود را در یک دوره و در قهرمانی فرانسه در جام ملت‌های (8تیمی) سال1984 به‌ثمر رساند. او مقابل بلژیک و یوگسلاوی هت‌تریک کرد و در فینال هم به اسپانیا گل زد. هیچ‌کس تا به حال بیش از 6گل در یک تورنمنت قهرمانی اروپا به ثمر نرسانده است.

جوان‌ترین بازیکن
کاپر کوزلوفسکی، هافبک لهستان در رقابت‌های یورو2020 در بازی با اسپانیا با 17سال و 246روز سن، جوان‌ترین بازیکن تاریخ قهرمانی اروپا شد. در آن تورنمنت که سال2021 برگزار شد، کوزلوفسکی دومین بازیکنی بود که بعد از یوور2012، این رکورد را می‌شکست. 3بازیکن از 5بازیکن جوان تاریخ یورو، در یورو2020 بازی کردند. احتمالا لمینه یامال بازیکن 16ساله اسپانیا این دوره این رکورد را بهبود می‌بخشد.

عملکرد میزبان‌ها
فقط 3کشوری که از جام ملت‌های اروپا میزبانی کرده‌اند، موفق شده‌اند جام قهرمانی را هم ببرند. آخرین میزبانی که به قهرمانی رسید، فرانسه در یوور1984 بود. ایتالیا (1968) و اسپانیا (1964) هم از میزبانی استفاده کردند و جام را بالای سر بردند. سوئد، میزبان سال1992 هم در تورنمنت 8تیمی به نیمه‌نهایی رسید که با توجه به نخستین حضورشان در این رقابت‌ها دستاورد خوبی بود.

آفت در گروه فرانسه
هنوز یورو آغاز نشده، مصدومیت‌ها شروع شده است. فرنکی دی‌یونگ به‌دلیل آسیب‌دیدگی از فهرست تیم ملی هلند خط خورد و جای خود را به ماتسن از دورتموند داد. از طرفی، همبازی دی‌یونگ در بارسلونا یعنی لواندوفسکی هم به‌دلیل مصدومیت در دیدار دوستانه با ترکیه، بازی اول لهستان مقابل هلند را از دست داد اما احتمالا به بازی‌های بعدی می‌رسد. در لهستان بازیکن سرشناس دیگری به نام آرکادیوش میلیک که فصل خوبی را در یوونتوس سپری کرده بود، پیش از آغاز فیفادی اخیر به‌دلیل مصدومیت از لیست تیم ملی خط خورد.
اصلا این خوش‌شانسی فرانسوی‌هاست که بازیکنان کلیدی تیم‌های همگروهی‌شان یکی پس از دیگری مصدوم می‌شوند. به این فهرست نگاه کنید؛ داوید آلابا (اتریش)، آرکادیوش میلیک، کارول سویدرسکی و روبرت لواندوفسکی (لهستان)، فرنکی دی‌یونگ و تئون کوپماینرس (هلند) همگی به‌دلیل مصدومیت در رقابت‌های این گروه غایب خواهند بود.

جوان‌ترین گلزن
یوهان فونلانتن، عنوان جوان‌ترین گلزن تاریخ قهرمانی اروپا را دارد. او با 18سال و 141روز سن در یورو2004 در بازی با فرانسه برای سوئیس گل زد. این اتفاق تنها چند روز پس از آن رخ داد که وین رونی (با 18سال و 237روز سن) عنوان جوان‌ترین گلزن رقابت‌ها را به‌خود اختصاص داده بود. به هرحال رونی نخستین گلزن 18ساله این رقابت‌هاست.

هت‌تریک‌ها
در 674 مسابقه که از سال1960 و از آغاز مسابقات قهرمانی اروپا برگزار شده، فقط 8هت‌تریک ثبت شده که 2تا از آنها متعلق به پلاتینی است. او تنها بازیکنی است که در یک دوره 2بار هت‌تریک کرده.

حیوان جدید پیشگو
قبلا هشت‌پا، فیل و... بازی‌ها، قهرمان جام ملت‌ها، یورو و جام‌جهانی را پیشگویی می‌کردند و این‌بار هوش مصنوعی این وظیفه را به‌عهده دارد. یورو2008 یک هشت‌پا به نام پل با انتخاب یکی از 2جعبه مربوط به پرچم تیم‌ها برنده را پیش‌بینی می‌کرد. پل 4بازی از 6بازی آلمان را درست پیش‌بینی کرده بود. با این پیش‌بینی‌ها او برای جام‌جهانی2010 هم دست به‌کار شد و قهرمانی اسپانیا را به‌درستی پیشگویی کرد. او که 14تا از 16مسابقه را درست حدس زده بود، پس از جام‌جهانی درگذشت. جانشین پل یک فیل به نام سیتا بود که قهرمان لیگ قهرمانان اروپا در سال2012 را درست حدس زد و طبق پیش‌بینی او چلسی به قهرمانی رسید. با این‌حال در یورو2012 تقریبا بیشتر پیش‌بینی‌های سیتا برعکس از آب در آمد و او از دور خارج شد. بعدا یک فیل دیگر به نام نلی پیشگوی فوتبال شد. این فیل اصرار داشت که پرتغال با شکست فرانسه در فینال یورو2016 به قهرمانی خواهد رسید و همینطور هم شد. در این یورو همزمان یک سگ دریایی به‌نام واتسون هم دستی بر این کار داشت و همه بازی‌های تیم ملی فرانسه را به درستی پیش‌بینی کرد اما این سگ سال2018، دچار جراحت شد و سال2019 جانش را از دست داد. یک لاک‌پشت به نام زیگموند هم پیشگوی قهرمانی ایتالیا در یورو2020 بود.

پیک شادی در تعطیلات
یامال، پدیده نوجوان بارسلونا در این فصل یکی از امیدهای اسپانیا برای قهرمانی در یورو محسوب می‌شود. این بازیکن 16ساله البته علاوه بر فوتبال، باید روی درس‌هایش هم متمرکز باشد. یامال همزمان به‌صورت آنلاین درس می‌خواند و مشق می‌نویسد. ستاره بارسا و اسپانیا در این‌باره می‌گوید: «تا چند وقت پیش من درحالی‌که کنار مادرم روی مبل خانه‌مان نشسته بودم، یورو را از تلویزیون تماشا می‌کردم ولی الان قرار است به میدان بروم. ما برای قدم زدن در پارک به آلمان نیامده‌‌ایم، آمده‌ایم که تاریخ‌سازی کنیم. یورو با امتحان نهایی همزمان شده. من تکلیف‌های مدرسه را با خودم آورده‌ام چون حتما می‌دانید که سال آخر دبیرستان هستم. کلاس‌های درس را آنلاین می‌گذرانم و درسم خیلی خوب است. امیدوارم معلم خیلی به من سخت نگیرد چون قرار است در یورو بازی کنم.»

سریع‌ترین گل
دیمیتری کریچنکو تنها یک بازی در جام ملت‌های اروپا انجام داد اما جاودانه شد. نام او با ضربه‌ای که به سمت دروازه یونان در یورو2004 زد، در کتاب رکوردها ثبت شد. گل او برای روسیه در ثانیه65 بازی (01:05) بعد از سوت آغاز مسابقه به ثمر رسید. در رده‌های بعدی، این گل‌ها سریع‌ترین گل‌های تاریخ یورو بوده‌اند:







 

این خبر را به اشتراک بگذارید
در همینه زمینه :