• یکشنبه 10 تیر 1403
  • الأحَد 23 ذی الحجه 1445
  • 2024 Jun 30
چهار شنبه 23 خرداد 1403
کد مطلب : 227308
+
-

شکوه فیروزه‌ای

یک مجله گردشگری، مسجد امام اصفهان را در میان شگفتی‌های کمتر دیده شده جهان فهرست کرده است

شکوه فیروزه‌ای

سیدسروش طباطبایی‌پور

تا حرف از بناهای شگفت‌انگیز جهان می‌شود، ذهن‌ها به طرف برج ایفل، معبد پانتئون رم یا تاج‌محل هند می‌رود؛ اما چشم‌نوازترین بناهای جهان، لزوما آنهایی نیستند که مردم به آنها بیشتر توجه می‌کنند. اخیراحساب
 World View در توییتر(ایکس)، در رشته توییتی، به تعدادی از این بناها اشاره کرده که کمتر مورد توجه مردم قرار گرفته است؛ بناهایی مثل مسجد امام اصفهان، کلیسای جامع کلن و میناکشی هندکه تا دیروز از این رشته توییت، حدود یک میلیون نفر بازدید کرده اند. در اینجا برخی از این بناها را از نظر می‌گذرانیم.

مسجد امام دراصفهان
مسجدی در ضلع جنوبی میدان نقش‌جهان اصفهان که از شاهکارهای معماری‌ قرن یازدهم قمری به‌حساب می‌آید. درکاشی‌کاری‌های آن، از قوانین ریاضی پیچیده‌ای استفاده شده که با رنگ فیروزه‌ای خود، چشم‌ها را به‌خود خیره می‌کنند.

معبد میناکشی درهند
این معبد 2500ساله، در کنار رود ویگای هند قد کشیده که بنای آن، شامل مجسمه‌هایی از الهه‌ها، شیاطین و حیوانات است که به‌دلیل رنگ‌آمیزی متنوع، ظاهری چشم‌نواز دارد.

معبد بوروبودر دراندونزی
این بنای عظیم، به بزرگ‌ترین معبد بودایی جهان شهرت دارد که در چند طبقه به شکل هرم ساخته شده و حجاری‌های روی آن، بیشتر به زندگی انسانی اشاره دارد. در ساخت این بنا، بیش از 2میلیون قطعه سنگ آتشفشانی به نام آندزیت به‌کار رفته است.

کاخ الحمرا دراسپانیا
این مجموعه به‌خاطر معماری پیچیده و کاشی‌کاری‌های ظریفش مشهور است که اوج هنر اسلامی در اسپانیا را نشان می‌دهد. این بنا 8قرن قدمت دارد و به‌خاطر نمای بیرونی سرخ‌رنگش، الحمرا نامیده می‌شود.

قلعه بخارا در ازبکستان
گوهر نادیده‌گرفته شده در آسیای مرکزی که در سطح زیرین آن، شبکه‌ای از تونل‌ها قرار دارند که به اتاق‌های مخفی ختم می‌شوند و یکی از بناهای مرکز تاریخی بخاراست.



 

این خبر را به اشتراک بگذارید