• چهار شنبه 6 تیر 1403
  • الأرْبِعَاء 19 ذی الحجه 1445
  • 2024 Jun 26
چهار شنبه 23 خرداد 1403
کد مطلب : 227282
+
-

شیر لرستان آمده

خيبر خرم‌آباد که از دهه60 با حذف‌کردن پرسپوليس از جام‌حذفي به شهرت رسيد امسال با رکوردشکني در ليگ‌يک بعد از چند سال تلاش راهي ليگ برتر شد

تیتر یک
شیر لرستان آمده

خیبر خرم‌آباد با کسب 77امتیاز و رسیدن به‌عنوان قهرمانی لیگ دسته‌اول بالاخره توانست بعد از سال‌ها مجوز حضور در لیگ برتر فوتبال ایران را به‌دست بیاورد. این تیم در سال‌های اخیر همواره از مدعیان صعود بود اما در روزهای پایانی رقابت را به تیم‌های دیگر می‌باخت و در لیگ آزادگان ماندگار می‌شد. طی همین 2فصل گذشته خیبری‌ها در رتبه‌های چهارم و پنجم لیگ دسته‌اول قرار گرفته بودند اما امسال با یک برنامه‌ریزی دقیق و بستن یک تیم باکیفیت زیرنظر رضا مهاجری بالاخره به رتبه اول رسیدند و راهی لیگ برتر شدند. خیبر البته نخستین تیم لرستانی حاضر در لیگ برتر نیست و پیش از این گهر دورود (گهر لرستان) هم به لیگ برتر رسیده بود که حضور ناموفقی داشت و فقط یک فصل در لیگ برتر دوام آورد. گهر دورود فصل 92-1391در دوازدهمین دوره لیگ برتر حضور داشت و در آن لیگ 18تیمی به رتبه هجدهم رسید و سقوط کرد. جالب اینکه یک رتبه بالاتر از گهر دورود، تیم پیکان قرار داشت که با کسب رتبه ماقبل‌آخر راهی دسته‌اول شد و امسال هم دوباره همین اتفاق برای این تیم تکرار شده است. حالا 11سال بعد از سقوط گهر دورود، تیم خیبر خرم‌آباد جواز صعود را به‌دست آورده تا دومین تیم لرستانی در تاریخ این لیگ باشد که در بیست‌وچهارمین دوره این رقابت‌ها به جمع 16تیم حاضر اضافه خواهد شد. خیبر همچنین چهل‌وپنجمین تیم حاضر در لیگ برتر خواهد شد چون پیش از این 44تیم در ادوار مختلف این مسابقات از یک تا 23دوره حضور داشته‌اند. تیم شماره44 شمس‌آذر قزوین بود که سال گذشته به لیست اضافه شد و خیبر و چادرملو تیم‌های شماره 45 و 46 هستند.

   سوژه کری‌های قرمز و آبی
خیبر خرم‌آباد اگرچه نخستین‌بار است که به لیگ برتر می‌رسد اما اسم ناآشنایی در فوتبال ایران نیست. سوای حضور چندین‌ساله در سطوح دوم و سوم فوتبال ایران، خیبر بیش از هر چیز با خاطره درخشش در سال65 و صعود تا فینال جام‌حذفی شناخته می‌شود. در آن سال خیبری‌ها توانستند پرسپولیس را که تنها نماینده تهران در جام‌حذفی بود با یک گل شکست دهند و در مرحله یک‌چهارم از دور رقابت‌ها حذف کنند. در مسابقه‌ای که علی پروین با تمام یارانش در میدان بود، خیبر با گل رضا محمدی‌اصل پیروز شد و بزرگ‌ترین شگفتی آن رقابت‌ها را رقم زد. خرم‌آبادی‌های شگفتی‌ساز در نیمه‌نهایی هم پاس بوشهر را شکست دادند تا به فینال برسند و روبه‌روی ملوان انزلی قرار بگیرند. فینال نخستین جام‌حذفی بعد از انقلاب، در ورزشگاه شهیدشیرودی تهران برگزار شد و ملوان با گل‌های محمد احمدزاده و سیروس قایقران بر خرم‌آبادی‌ها چیره شد. نماینده لرستان فینال را باخت اما نام خیبر در فوتبال ایران شهرت جالبی پیدا کرد و به کری‌های هواداری میان سرخابی‌ها راه یافت.

   رکوردشکنی با سبک خیبر
خیبر امسال به 77امتیاز رسید تا علاوه بر قهرمانی و صعود، رکورد امتیازگیری در یک فصل از لیگ دسته‌اول را هم جابه‌جا کند. تیم رضا مهاجری نتایج خیره‌کننده‌ای در این فصل گرفت و جالب‌ترین نکته درباره این تیم تعداد خیلی کم مساوی‌ها بود. نماینده لرها تا روز پایانی مسابقات از 33بازی‌اش فقط یک مساوی داشت که با مساوی روز آخر این آمار به 2تساوی رسید. 25برد، 2مساوی و 7باخت، حاصل کار تیمی بود که در این فصل هرگز برای مساوی بازی نکرد؛ حتی در خانه حریفان نزدیک و بالای جدولی. تیم مهاجری سیاست خاص خودش را داشت و بر این اساس همه بازی‌هایش را یا می‌برد و یا می‌باخت. این سیاست در سیستم 3امتیازی معمولا کارآمدتر از سیاست تیم‌هایی است که به بازی محتاطانه با هدف نباختن و مساوی‌کردن رو‌می‌آورند. خیبر 77امتیاز گرفت که فاصله بسیار زیادی با امتیاز قهرمان‌های لیگ آزادگان در سال‌های گذشته داشت. تا پیش از این، رکورد در اختیار ملوان بود که 2فصل قبل با 71امتیاز صعود کرد. مس رفسنجان هم با 67امتیاز صعود کرده بود که 4سال بعد از آن صعود پرونده فساد مالی این باشگاه این روزها به جریان افتاده است! جالب است حتی پیکان که در سال95 از یک لیگ 20تیمی صعود کرد و 4بازی بیشتر از امروزی‌ها انجام داد 7امتیاز کمتر از امتیازات این فصل خیبر گرفت و از عدد 70بالاتر نرفت.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید