• یکشنبه 3 تیر 1403
  • الأحَد 16 ذی الحجه 1445
  • 2024 Jun 23
چهار شنبه 23 خرداد 1403
کد مطلب : 227277
+
-

کشف تعدادی از فرش‌های مفقودشده سعدآباد در دستگاه‌های دولتی

۴۸تخته‌فرش نفیس و ارزشمند در سبک‌های مشهدی (عمواوغلی)، اصفهان و تودشک، به ارزش ۱۲۷میلیارد تومان متعلق به ساختمان حافظیه مجموعه تاریخی–فرهنگی سعدآباد که محل دیدارهای رؤسای جمهوری با مقامات خارجی است و مدیریت آن در اختیار نهاد ریاست‌جمهوری است، در فاصله سال‌های 1392 تا 1395 از ساختمان حافظیه به بیرون منتقل شدند تا آنکه سال گذشته ماجرای سرقت فرش‌های سعدآباد داغ شد و دستگاه قضایی پرونده سعدآباد را در دستور کار قرار داد.
صبح دیروز اما با گذشت یک سال از انتشار این خبر اصغر جهانگیر، سخنگوی قوه قضاییه، از ‌یافتن تعدادی از فرش‌های نفیس سعدآباد خبر داد و گفت: برخی فرش‌های کاخ سعدآباد در دستگاه‌های دولتی پیدا شدند.
او گفت: برخی مدعی بودند این فرش‌ها به سرقت رفته است؛ اما سرقت اتفاق نیفتاده و تنها رعایت تشریفات قانونی و ضوابط به دلیل سهل‌انگاری انجام نشده بود که شائبه سرقت را مطرح کرد.
اصغر جهانگیر اعلام کرد: افرادی نیز به‌عنوان مطلع احضار شدند و تحقیقات مقدماتی به عمل آمد و امیدواریم با پیگیری‌های بعدی نسبت به مابقی فرش‌ها نیز اقدامات مقتضی صورت بگیرد.
سازمان بازرسی کل کشور سال گذشته در گزارشی اعلام کرد که ۴۸تخته‌فرش نفیس و ارزشمند ساختمان حافظیه سعدآباد مفقود شده و معلوم نیست در منزل کدام فرد یا در دست کدام نهاد است؟ ۹فرد مظنون در این پرونده وجود دارند که ۲نفر آنها یک مقام ارشد دولت دوازدهم و فرزندش هستند.
وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی نیز در پاسخ به پیگیری ها برای مشخص‌شدن سرنوشت فرش‌ها اعلام کرده بود: ساختمان حافظیه سعدآباد در اختیار نهاد ریاست‌جمهوری است و این وزارتخانه اطلاعی از سرنوشت فرش‌ها ندارد.
محمد دهقان، معاون وقت حقوقی دولت سیزدهم مفقودشدن فرش‌های نفیس سعدآباد را افشا و اعلام کرد که به محض اطلاع با مرجع قضایی مکاتبه شد تا دستگاه قضایی رأی را صادر کند.
همان زمان ‌محمود واعظی، رئیس وقت دفتر حسن روحانی به صدای میراث گفت: دولت یازدهم گزارش‌ مفقودشدن چند تخته‌فرش ساختمان حافظیه را دریافت و  نهاد ریاست‌جمهوری به‌عنوان مدعی توسط بازرسی ویژه پرونده را به نهاد نظارتی ارسال کرد.
حالا سخنگوی قوه قضاییه خبر داده است که تعدادی از فرش‌های مفقودشده ساختمان حافظیه سعدآباد در برخی دستگاه‌های دولتی یافت شده است.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید