• یکشنبه 3 تیر 1403
  • الأحَد 16 ذی الحجه 1445
  • 2024 Jun 23
چهار شنبه 23 خرداد 1403
کد مطلب : 227271
+
-

کاهش تولدهای لاکچری در بیمارستان‌های دولتی

وزارت بهداشت مکلف شده سالانه ۵درصد از میزان زایمان‌های سزارین را کاهش دهد و حالا بررسی‌ها نشان می‌دهد که این سیاستگذاری نه‌تنها در بیمارستان‌های تحت پوشش دانشگاه‌های علوم‌پزشکی شهیدبهشتی محقق شده که حتی آمار سزارین‌های لاکچری هم روند کاهشی داشته. صابر جباری، رئیس اداره جوانی جمعیت وزارت بهداشت اواخر سال گذشته آمار رسمی سزارین در ایران را بیش از دوبرابر میانگین جهانی (۱۵درصد) عنوان و ابراز امیدواری کرده بود با ابلاغ قانون جوانی جمعیت این آمار روند کاهشی به‌خود بگیرد؛ روندی که به‌نظر می‌رسد با صفر شدن هزینه‌های زایمان در بخش‌های دولتی تا حدودی محقق شده و آمار سزارین‌ها در مراکز بیمارستانی شهیدبهشتی ۱.۱۶درصدی کاهش داشته‌ است.

زایمان بدون هزینه
محمدرضا سهرابی، معاون بهداشت دانشگاه علوم‌پزشکی شهیدبهشتی درباره این روند کاهشی می‌گوید: هم کاهش 1.16درصدی سزارین‌ها رقم خورده و هم رشد شاخص زایمان‌های طبیعی نخست‌زا، زایمان بی‌درد و کاهش اندکس مورتالیتی و همینطور افزایش کیفیت در مراقبت‌های بارداری.
او ادامه می‌دهد: رایگان شدن زایمان طبیعی با اجرای قانون جوانی جمعیت هم عامل دیگر این روند کاهشی سزارین‌ها بوده است. البته پیش از اجرای این قانون هم هزینه زایمان طبیعی بالا نبود و ۱۰درصد فرانشیز پرداخت می‌شد، اما اکنون تمام هزینه‌ها از سوی بیمه پوشش داده می‌شود. به‌گفته این مسئول یکی از دلایل تمایل مادران به سزارین، ترس آنها از زایمان طبیعی است و بر این اساس کلاس‌های آموزشی برای روش‌های مختلف زایمان برای مادران برگزار می‌شود که منجر به کاهش ترس‌ آنهاست.

نظارت بر سزارین‌ها
معاون بهداشت دانشگاه درباره اقداماتی که منجر به کاهش سزارین‌های تقویمی هم شده، می‌گوید: مهم‌ترین دلیل این مسئله نظارت‌هایی است که از سوی حوزه درمان بر بیمارستان‌ها صورت گرفته است. سزارین‌ها در بیمارستان‌ها در طول سال آمار مشخصی دارد که البته کمی هم دچار تغییر می‌شود، اما اگر این اعداد در روزهای خاص افزایش داشته باشند، در اعتباربخشی و ارزیابی معاونت درمان ثاثیرگذارند. در این‌باره تذکرات کتبی و در برخی موارد برخوردهای قانونی با بیمارستان‌های متخلف دراین حوزه انجام می‌شود.

این خبر را به اشتراک بگذارید