• یکشنبه 3 تیر 1403
  • الأحَد 16 ذی الحجه 1445
  • 2024 Jun 23
چهار شنبه 23 خرداد 1403
کد مطلب : 227259
+
-

پیام الیاس‌کردی، کارشناس سرمایه‌گذاری در گفت‌وگو با همشهری :

سرمایه‌گذاری یک داستان است

در داستان سرمایه گذاری نمی‌توان فقط ایده را دید

سرمایه‌گذاری یک داستان است

در دنیای پرشتاب امروز، سرمایه‌گذاری به‌عنوان راهی برای حفظ و افزایش ارزش پول، نقشی حیاتی ایفا می‌کند. اما این مسیر پیچیدگی‌ها و چالش‌های خاص خود را نیز دارد. پیام الیاس‌کردی، کارشناس سرمایه‌گذاری در این گفت‌وگو، شما را با زوایای مختلف سرمایه‌گذاری ازجمله ریسک، بازده و نقش هوش مصنوعی آشنا می‌کند.

  مهم‌ترین نکاتی که افراد در شروع سرمایه‌گذاری باید به آنها توجه کنند، چیست؟
سرمایه‌گذاری یک داستان است، داستانی که فرد باید در نقشه مالی‌ای که می‌خواهد انجام بدهد آن را به خوبی ترسیم و تعریف کند. بحث بازدهی و ریسک، دو فاکتور بسیار مهم در سرمایه‌گذاری محسوب می‌شوند. اینکه فرد سرمایه‌گذار چه ریسکی را می‌پذیرد و چه نوع بازدهی را انتظار دارد. فاکتور مهمی که در مرحله دوم قرار دارد، فاکتور زمان است.

برنامه‌ریزی درست در این فاکتورهای مهم می‌تواند در موفقیت فرد سرمایه‌گذار، بسیار مؤثر باشد. هر سرمایه‌گذاری‌ای را که بخواهیم در هر کشوری انجام بدهیم، ابتدا از خودمان می‌پرسیم که این سرمایه‌گذاری چه خطراتی را می‌تواند برای ما داشته باشد؟ آیا اصل سرمایه من را از بین می‌برد؟‌آیا من می‌توانم نسبت به تورم، بازدهی خاصی را کسب کنم یا نمی‌توانم؟
نکته بعدی این است که این سرمایه‌گذاری تا حصول نتیجه چقدر زمان خواهد برد. آیا سرمایه‌گذار حاضر است در یک روند و دوره 10یا 15ساله سرمایه‌گذاری کند یا اینکه در پی یک بازه یک‌هفته‌ای است؟ تمام این مسائل (بازدهی، ریسک و زمان) بر یکدیگر تاثیرات مختلفی می‌گذارند. وقتی سرمایه‌گذار به این 3 سؤال پاسخ بدهد، یعنی اینکه مقدمه داستان خود را نوشته است و حالا دنبال بازار مورد علاقه خود می‌گردد و سپس در این بازار در پی یک سرمایه‌گذاری مناسب خواهد بود تا بتواند بهترین نتیجه را بگیرد.

  رایج‌ترین اشتباهاتی که افراد هنگام سرمایه‌گذاری مرتکب می‌شوند، چیست؟
اکثر سرمایه‌گذاران در بخش مقدمه داستان خود با مشکل روبه‌رو می‌شوند. یعنی آنجایی که ریسک را نمی‌بینند و فقط چشم به بازدهی می‌دوزند، این مسئله در سرمایه‌گذاری یک خطای ذهنی و مغزی است که از ابتدای خلقت تا  امروز، بشر درگیر آن بوده است، بازدهی بسیار شیرین بدون دیدن ریسک.
احتمال داردکه سرمایه‌گذار به بازده بسیار خوبی هم برسد، اما مادامی که سرمایه‌گذار به ریسک توجه نکند، احتمال اینکه به بازدهی نرسد خیلی زیاد خواهد بود.

   راه دیگری وجود ندارد؟
اول داستان سرمایه‌گذاری با ریسک آغاز می‌شود، اگر فرد توانایی ساختن این داستان را نداشته باشد، تنها سه‌راه برای او باقی می‌ماند، اول اینکه خود سرمایه‌گذار با گذراندن دوره‌های آموزشی توانایی لازم را در این زمینه کسب کند. یا اینکه به‌عنوان دومین راه‌حل به مشاوران رجوع و با آنها مشورت کند، یا راه مابین را انتخاب کند، یعنی اینکه در این راه توانایی کسب کند و بعد به‌دنبال ابزارهایی برود که در مدت طولانی توانسته‌اند ریسک‌ها را خنثی کنند تا به بازدهی مناسب  برسند.

  در حال حاضر بهترین گزینه‌های سرمایه‌گذاری چیست؟
وقتی که ریسک ما در بازارها بالا می‌رود و اوضایمان دچار عدم‌اطمینان می‌شود و با توجه به  وضعیتی که کشور در حال حاضر دارد، به‌نظر می‌رسد پخش کردن دارایی بین بازارهای مختلفی مانند بازار سرمایه، طلا و سکه، صندوق‌های طلا و سکه، ملک، خودرو، رمز‌ارزهای خارجی و... بهترین راه ممکن برای سرمایه‌گذاری باشد.هر چقدر که بتوانیم سرمایه را در این بخش‌ها به تناسب پخش کنیم، ممکن است در یک بازه زمانی دو، سه ساله به موفقیت برسیم و اگر دارایی را در یک بازار متمرکز کنیم، ریسک سرمایه‌گذاری بیشتر خواهد شد. ما در حال حاضر در یک وضعیت خاص قرار داریم و به‌نظر می‌رسد در این  وضعیت، پخش کردن دارایی بین گزینه‌های سرمایه‌گذاری، امن‌ترین روش برای رسیدن به سود با ریسک کمتر خواهد بود.

مکث
در آینده چه تحولاتی در حوزه سرمایه گذاری رخ خواهد داد؟

با توجه به اینکه زمان انتخابات ریاست‌جمهوری بسیار نزدیک است و احتمالا بعد از هشتم تیرماه رئیس‌جمهور جدید انتخاب و کار خود را آغاز خواهد کرد، دو اتفاق می‌تواند بازار سرمایه‌گذاری را به سمت شرایط بهتر و بالاتر رفتن ببرد. اول نگاهی است که ریاست‌جمهوری جدید به روابط بین‌الملل خواهد داشت، همین مسئله روابط بین‌الملل در یک دوره‌ای باعث شد تا رونق را در بازار سرمایه‌گذاری تجربه کنیم، اگر این اتفاق مشابه آن سال‌ها باشد به‌طور حتم بازار سرمایه‌گذاری هم واکنش مثبتی خواهد داشت.نکته دوم این است که اصلا شرایط اقتصادی ایران به کدام سمت خواهد رفت، ریاست‌جمهوری همواره تأثیرات بسیار زیادی بر اقتصاد داشته و شرایط را تغییر داده است. مدل اقتصادی دولت‌های گذشته مانند دولت دهم، یازدهم یا دولت هشتم و نهم با هم تفاوت‌های زیادی داشتند، این تفاوت‌ها شاید در سال اول ریاست‌جمهوری خیلی واضح و مشخص نباشد، اما بعد از گذشت یکی دوسال تأثیرات خود را نمایان می‌کند.اگر به این سمت برویم که بازار سرمایه تبدیل به محلی برای درآمدزایی دولت از راه فروش دارایی‌ها به مردم با قیمت مناسب باشد و دولت از بنگاه‌داری فاصله بگیرد و اقتصاد ایران به سمت خصوصی شدن پیش برود، در اقتصاد شاهد شکوفایی خواهیم بود. اگر رئیس‌جمهور آینده دولت را کوچک کند، بازار سرمایه رونق می‌گیرد و اگر بخواهد دولت را به‌صورت بزرگ حفظ کند و همین کسری بودجه‌ها را داشته باشد بازار سرمایه‌ زمین می‌خورد.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید