• پنج شنبه 31 خرداد 1403
  • الْخَمِيس 13 ذی الحجه 1445
  • 2024 Jun 20
سه شنبه 22 خرداد 1403
کد مطلب : 227152
+
-

نیمه دوم جدول

بررسی 3گروه بعدی رقابت‌های یورو 2024

نیمه دوم جدول

دیروز با 3گروه نخست مسابقات یورو 2024آشنا شدیم. امروز نوبت 3گروه دوم است که نسبت به 3گروه اول مدعیان کمتری را در خود جای داده است اما غیراز فرانسه و پرتغال باید بلژیک و حتی هلند را در میان مدعیان قهرمانی یا راهیابی به نیمه‌نهایی تلقی کرد.

گروه D
فرانسه |   خروس‌ها به‌طور طبیعی مدعی قهرمانی هر تورنمنتی محسوب می‌شوند و با دیدیه دشان، ادعایشان بیشتر است. دشان توانسته تیمش را به یک قهرمانی و یک‌نایب‌قهرمانی در جام‌جهانی، یک قهرمانی لیگ ملت‌ها و یک نایب‌قهرمانی یورو برساند. آنها بعد یا شاید مثل انگلیس پرستاره‌ترین تیم رقابت‌ها هستند. با امباپه و دیگر ستاره‌ها همه‌‌چیز شدنی است. امباپه که به‌تازگی‌ با رئال‌مادرید قرارداد بسته، در کنار گریزمان تأثیر زیادی روی گل‌های تیم دارد. کیلیان در مسابقات مقدماتی 9گل به ثمر رساند و 5پاس گل داد و در این مرحله تنها روملو لوکاکو (15گل برای تیم ملی بلژیک) در گلزنی بیشتر از او نقش داشت. در تیم فرانسه گریزمان هم نقش مؤثری دارد، او از یورو2016تا به امروز، بیش از هر بازیکن اروپایی دیگری به‌طور مستقیم در گلزنی (18) نقش داشته است و در 25بازی جام‌جهانی و یورو 11گل و 7پاس گل به ثبت رسانده. بدی برنامه‌ریزی این دوره این است که فرانسه و انگلیس اگر در گروه‌هایشان صدرنشین شوند، در نیمه‌نهایی به تور هم می‌خورند. دشان می‌خواهد نخستین کسی باشد که هم به‌عنوان بازیکن و هم به‌عنوان سرمربی فاتح جام‌جهانی و یورو شده است.

هلند |   کومان پس از آنکه تیم ملی را رها کرد و به بارسلونا پیوست و آبروی جمع کرده خودش را آنجا برد، دوباره به تیم ملی هلند برگشته تا تیمی را که دی‌بوئر به بیراهه کشانده بود، درست کند. او خاطره خوبی از جام ملت‌ها در خاک آلمان دارد. تنها قهرمانی هلند در سال 1988در همین کشور به‌دست آمد و کومان آن روز بازیکن تیم هلند بود. کومان دومین دوره را به‌عنوان سرمربی کشورش می‌گذراند. او پیش از این نارنجی‌ها را به فینال لیگ ملت‌های اروپا2019و مقام سوم همان رقابت‌ها در تابستان2023رساند. 2مدافع وسط بزرگ (ویرجیل و دلیخت)، 2وینگ‌بک راست عالی (دومفریز و فریمپونگ) و یک دی‌یونگ ناآماده در وسط میدان و چند بازیکن نسبتا خوب و متوسط؛ اینها تقریبا همه‌‌چیزی است که کومان برای موفقیت در اختیار دارد. هلند در 39بازی خود در ادوار یورو 65گل به ثمر رسانده که با میانگین 1.67گل در هر بازی، بالاترین آمار را در این مسابقات دارد.

اتریش |   اخیرا تیم خوبی شده‌اند. آنها در دوره قبلی بهترین عملکرد خود را در ادوار جام ملت‌ها به نمایش گذاشتند ولی در یک‌هشتم پایانی به‌دست ایتالیا حذف شدند و حالا با رالف رانگنیک، جاه‌طلبی‌هایشان بیشتر هم شده است. رانگنیک استاد مربیان بزرگی چون کلوپ، ناگلزمان و توخل است. تیم رانگنیک فقط 13درصد شانس صعود به دور بعدی را دارد اما در رقابت‌های انتخابی در فاز هجومی و دفاعی، به‌ویژه پرس از جلو و ایجاد موقعیت در بازی باز، جزو بهترین‌ها بود. پیش از رانگنیک 3مربی دیگر اتریش را به این رقابت‌ها برده بودند؛ هیکرزبرگر 2008، مارسل کولر 2016و فرانکو فودا 2020.همه پیروزی‌های تیم با فودا به‌دست آمده است. از 3باری که اتریش در این رقابت‌ها حاضر بوده، یک‌بار آن به لطف میزبانی مشترک در سال 2008بوده. آنها فقط 10بازی در یورو انجام داده‌اند که حاصل آن 2پیروزی، 2تساوی و 6شکست بوده.

لهستان |   این تیم پس از غلبه بر ولز در پلی‌آف و در ضربات پنالتی، راهی دور نهایی یورو2024شد. این در حالی بود که لخ‌ها حتی یک شوت هم در طول 120دقیقه به سمت دروازه ولز نزدند. لهستانی‌ها سابقه خوبی در این رقابت‌ها دارند. آنها یکی از 8کشوری هستند که به هر یک از 5تورنمنت گذشته راه یافته‌اند اما در 14مسابقه خود فقط 2بار به پیروزی رسیده‌اند (5شکست و 7تساوی). نسبت برد 14درصدی آنها پس از رومانی (6درصد، یک برد در 16بازی) کمترین نسبت برد بین تیم‌هایی است که بیش از 10بازی در این رقابت‌ها انجام داده‌اند. این یورو می‌تواند آخرین تورنمنت بهترین گلزن تاریخ تیم ملی لهستان یعنی لواندوفسکی باشد. لوا با 11بازی و 5گل زده در این رقابت‌ها، بهترین رکورددار کشورش در این دو زمینه است.

گروه E
بلژیک |   معمولا تیم پرستاره‌ای است و در هر تورنمنتی جزو مدعیان است اما در نهایت راه به جایی نمی‌برد. این‌بار بلژیک در گروهی بسیار ساده قرار گرفته‌ و هیچ بهانه‌ای برای اول نشدن ندارد. با دی‌بروینه، دوکو، لوکاکو، تروسار و باکایوکو در خط حمله، باید در انتظار گلباران شدن حریفان شیاطین سرخ باشیم. رومانی و اسلواکی بین 40کشور اول رنکینگ فیفا هم نیستند. دومینیکو تدسکو، سرمربی آلمانی- ایتالیایی بلژیک جانشین مارتینس اسپانیایی شده که هدایت پرتغال را در دست دارد. با6 برد و 2تساوی در مرحله انتخابی، تعداد بازی‌های بدون شکست این تیم در مراحل گروهی مسابقات مقدماتی یا نهایی رقابت‌های ملی بزرگ (جام‌جهانی و یورو) به 40مسابقه رسید (35برد و 5تساوی). آخرین شکست آنها در مرحله مقدماتی یک تورنمنت ملی به سال2015برمی‌گردد که یک بر صفر به ولز باختند.

اوکراین |   این چهارمین حضور متوالی اوکراین در یورو است درحالی‌که آنها فقط در دوره قبلی بود که توانستند تا یک‌چهارم بالا بیایند. اوکراین گزینه دوم شدن در این گروه است. این تیم در دور انتخابی در گروهی سخت قرار گرفته بود اما توانست در حضور انگلیس و ایتالیا به پلی‌آف برسد. شاگردان سرگئی ربرو، بازیکن سابق تیم ملی اوکراین که بهترین گلزن تاریخ لیگ برتر این کشور هم هست، جنگنده هستند؛ دقیقا شبیه جنگندگی مردم این کشور. آنها در 6بازی از 10مسابقه خود در مرحله انتخابی از حریفان عقب افتادند اما توانستند 4بار جبران کنند و کام‌بک بزنند. آنها در این دوره با لونین، زینچنکو، مودریک، یارمولنکو و آرتم داوبیک که اخیرا آقای گل لالیگا شده، تیم خوبی دارند.
رومانی |   در جام‌جهانی1994آنگل یوردانسکو سرمربی و گئورگی هاجی ستاره تیم رومانی بودند و توانستند آرژانتین پرستاره آن سال را در مرحله یک‌هشتم پایانی حذف کنند. حالا دقیقا 30سال بعد، پسران این دو همان نقش را برای رومانی دارند؛ ادوارد یوردانسکو، پسر آنگل یوردانسکو سرمربی و یانیس هاجی، پسر گئورگی هاجی بازیکن تیم ملی است. رومانی برای صعود باید تاریخ مسابقات خود را برعکس کند. نرخ برد آنها در مسابقات یورو فقط 6درصد و بدترین است (یک برد در 16مسابقه). آنها همچنین کمترین میانگین گل (0.63) را در بین کشورهایی که بیش از 10بازی در این رقابت‌ها انجام داده‌اند، دارند؛ 10گل در 16مسابقه. رومانی در 16بازی خود در مسابقات نهایی قهرمانی اروپا تنها یک برد (5تساوی و 10شکست) داشته که تنها بردشان به سال 2000و پیروزی مقابل انگلیس (3بر2) برمی‌گردد. آنها در مرحله انتخابی حتی یک بازی را هم نباختند. بیشتر موفقیت رومانی پشت دفاعی سرسخت شکل گرفته؛ جایی که در 10بازی فقط 5گل خوردند؛ نیم‌گل در هر مسابقه. فقط پرتغال(0.20) و فرانسه(0.38) میانگین گل خورده کمتری نسبت به رومانی داشتند. رومانی این موفقیت را مدیون 2مدافع میانی خود رادو دراگوشین و آندری بورکاست.

اسلواکی |   احتمالا تیم فرانچسکو کالزونای ایتالیایی در رده آخر این گروه قرار خواهد گرفت. کالزونا دستیار مائوریتزیو ساری و اسپالتی بوده. بازی اول مقابل بلژیک می‌تواند اسلواک‌ها را حسابی عقب بیندازد، بازی دوم هم با اوکراین است. آنها 7بازی‌شان در مقدماتی یورو2024را بردند که رکوردی عالی است و بیشترین پیروزی این تیم در مسابقات انتخابی یک تورنمنت بزرگ بود. البته آنها هر دو بازی رودررو را به پرتغال باختند و حریفان دیگرشان بوسنی، ایسلند، لیختن اشتاین و لوکزامبورگ حریفانی آسان و خارج از 70کشور برتر رده‌بندی فیفا بودند. اما این را هم درنظر بگیریم که همین ایسلند هفته گذشته موفق شد انگلیس را در خاک این کشور شکست دهد. اگر این کشور را در قالب چکسلواکی درنظر بگیریم، سال1976سابقه قهرمانی جام ملت‌ها را دارد. آنها تاکنون 5بار در این رقابت‌ها حضور داشته‌اند و یک مقام سومی هم سال 1960به‌دست آوردند، زمانی که تیم ملی چکسلواکی یکی از قدرت‌های برتر فوتبال جهان بود. البته چک هم به یورو2024صعود کرده و احتمالا این افتخارات را در بخش مربوط به این تیم هم خواهید خواند.

گروه F
پرتغال |   بازی بدون کریستیانو رونالدو را از این تیم دیدیم. آنها این هفته در خانه خودشان 2بر یک به کرواسی باختند و شانس آوردند شکستشان بدتر نشد. تیمی که با روبرتو مارتینس همه بازی‌های خودش را می‌برد، خواست بازی بدون رونالدو را هم امتحان کند اما جواب نگرفت. سرمربی اسپانیایی که وارث تیمی پرستاره شده، اعلام کرد که به رونالدو بازی می‌دهد و این ستاره می‌تواند ششمین یوروی خودش را هم تجربه کند. کریستیانو رونالدو رکورد بیشترین بازی (25) و بیشترین گل (14) را در ادوار یورو دارد و البته با 6پاس گل که این رکورد هم از سال 1972بی‌تکرار است. او در هر 5 دوره قبلی یورو موفق به گلزنی شده و حالا نوبت گلزنی در یوروی ششم است. رونالدو با 47حضور در بین بازیکنان اروپایی، رکورددار بیشترین حضور در تورنمنت‌های مهم (جام‌جهانی و یورو) است. از سال 1972، او دوبرابر هر بازیکن دیگری در این مسابقات در گل‌ها مشارکت داشته؛ در مجموع 20گل (14گل و 6پاس گل)، 10گل بیش از میشل پلاتینی که در رتبه دوم (9گل، یک پاس گل) است.
پرتغالی‌ها 2دوره قبل از اینکه رونالدو را داشته باشند، به جام ملت‌ها راه پیدا کردند و حالا برای هشتمین بار پیاپی است که این رقابت‌ها را تجربه می‌کنند. با کمک گل‌های مهاجم النصر، پرتغال تنها تیمی است که در 7یوروی اخیر به مرحله حذفی رسیده است، این روند از سال 1996آغاز شد. آنها رکوردی عالی در صعود از مرحله گروهی در تمام ادوار خود دارند و می‌خواهند این رکورد صددرصدی را به 9دوره افزایش دهند. پرتغال تنها تیمی است که همه بازی‌های خود در دور مقدماتی را برد و در این 10پیروزی بیش از هر تیم دیگری گل زد (36)، این در حالی بود که با 2گل خورده بهترین رکورد دفاعی را نیز در دست داشت.

ترکیه |   ترک‌ها با معجزه وینچنتزو مونتلای ایتالیایی، به دور نهایی یورو راه یافتند. این نخستین بار است که آنها برای 3بار پیاپی رنگ این رقابت‌ها را می‌بینند و البته برای ششمین بار در ادوار این مسابقات. مونتلا دومین سرمربی غیرترکی است که هدایت تیم ملی این کشور را پس از هموطن خودش، ساندرو پوپو (جام‌جهانی 1954) در یک تورنمنت بزرگ بر عهده می‌گیرد. سرمربی ناموفق سابق میلان، فیورنتینا و سویا امیدوار است که در آلمان ترکیه را به موفقیتی بهتر از عملکرد قبلی‌شان در سال 2008که تا نیمه‌نهایی بالا رفته بودند، برساند. ترکیه در جام‌جهانی2002هم سوم شده بود.
عملکرد ترکیه در یورو چندان خوب نبوده. آنها این هفته با ایتالیا بدون گل مساوی کردند اما در 6بازی از 7بازی اخیر خود در مسابقات قهرمانی اروپا (یک برد) شکست خورده‌اند، ازجمله مقابل همین ایتالیا در دوره قبلی. آنها همچنین در 12بازی اخیر خود در این تورنمنت تنها یک‌بار دروازه خود را بسته نگه داشته‌اند که پیروزی 2بر صفر در مرحله گروهی مقابل جمهوری چک در یورو 2016بود. هاکان چالهان اوغلو، هافبک ترکیه در بازی‌های انتخابی 47موقعیت در سکانس‌های باز در یک‌سوم پایانی حریفان خلق کرد و در 5.43موقعیت گل موردانتظار نقش داشت. ترکیه این تورنمنت را در دورتموند و مقابل گرجستان در 18ژوئن آغاز می‌کند و شانس زیادی برای صعود دارد.

چک |   جمهوری چک با یورو بیگانه نیست، این دوره یازدهمین حضور و هشتمین دوره متوالی آنها در این مسابقات (همچنین چکسلواکی) است. جمهوری چک از زمان رسیدن به فینال سال1996، به‌طور متناوب بین صعود به مرحله حذفی و حذف در مرحله گروهی یورو در نوسان بوده است. آنها که به مرحله یک‌چهارم نهایی یورو2020رسیده بودند، می‌خواهند این روند را باطل کنند و دوباره از گروه صعود کنند. پاتریک شیک در آن تورنمنت در فرم خوبی بود و 5گل از 6گل کشورش را به ثمر رساند و پس از میلان باروش در سال2004(با 5گل) به دومین بازیکن چک تبدیل شد که به تنهایی یا مشترک در یک دوره یورو آقای گل می‌شود.
یاروسلاو شیلگاوی، سرمربی تیم ملی جمهوری چک پس از پیروزی 3بر صفر مقابل مولداوی و کسب رده دوم گروه و صعود این تیم به مرحله پایانی جام ملت‌های اروپا2024از سمت خود استعفا کرد و جای خود را به ایوان هاشک داد.

گرجستان |   گرجی‌ها تنها تیم این دوره هستند که در تاریخ 33ساله استقلال خود از شوروی، هرگز حضور در مرحله نهایی این رقابت‌ها را تجربه نکرده‌اند. گئورگی گولسیانی، مدافع پرسپولیس که با زدن گل قهرمانی سرخ‌ها در کنار آلن ویتل با 18گل به بهترین گلزن تاریخ باشگاه تبدیل شد، یکی از مدافعان تیم ملی گرجستان در این مسابقات خواهد بود و تنها نماینده لیگ برتر خلیج‌فارس ایران در یورو2024.
سرمربی گرجی‌ها یک چهره آشناست، ویلی سانیول، مدافع فرانسوی سابق بایرن‌مونیخ. او نخستین فرانسوی تاریخ خواهد بود که یک کشور خارجی را در مسابقات قهرمانی اروپا هدایت می‌کند. از گرجستان حتما با نام سخت اما بازی زیبای کواراتسخلیا آشنا هستید، بازیکن تکنیکی ناپولی که با آمدن کونته احتمالا در تابستان به تیمی بزرگ‌تر فروخته می‌شود. او در مرحله مقدماتی 4گل و یک پاس‌گل ثبت کرد و در کنار ژرمی دوکو از بلژیک با 88دریبل موفق‌ترین بازیکن این مسابقات از این لحاظ بود.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید