• چهار شنبه 6 تیر 1403
  • الأرْبِعَاء 19 ذی الحجه 1445
  • 2024 Jun 26
دو شنبه 21 خرداد 1403
کد مطلب : 227081
+
-

مادر مقتول بعد از 6سال قاتل پسرش را بخشید

2شرط مهم برای بخشش قاتل

گزارش
2شرط مهم برای بخشش قاتل

محمد جعفری- روزنامه‌نگار

مردی که در حمایت از خواهرش با مرد دیگری درگیر شده و او را با ضربات چاقو به قتل رسانده بود 6سال پس از این جنایت با 2شرط از سوی اولیای دم بخشیده شد.
به‌گزارش همشهری، فروردین‌ماه سال97 به بازپرس جنایی تهران خبر رسید که مرد جوانی که بر اثر اصابت ضربات چاقو به‌شدت مجروح شده بود، پس از انتقال به بیمارستان جانش را از دست داده است. در این شرایط گروهی از کارآگاهان پلیس آگاهی تحقیقات در این‌باره را آغاز کردند. شواهد اولیه حاکی از این بود که مرد جوان در جریان یک درگیری خیابانی جانش را از دست داده است. افسران پلیس در تحقیقات محلی موفق شدند چند شاهد را شناسایی کنند. یکی از آنها به مأموران گفت: ‌در حال عبور از خیابان بودم که مقتول را دیدم که با جوان دیگری گلاویز شده بود. من و چند نفر دیگر تلاش کردیم که بین آنها میانجیگری کنیم، اما یکی از آنها ناگهان چاقو کشید و ما هم جلو نرفتیم. او چند ضربه به مقتول زد و فرار کرد. ما هم با دیدن این صحنه با اورژانس تماس گرفتیم و پیکر نیمه‌جان مرد جوان به بیمارستان منتقل شد، اما بعد فهمیدیم که او جانش را از دست داده است.
کارآگاهان همچنین در تحقیقات میدانی با بازبینی تصاویر دوربین‌های مداربسته‌ای که در محل حادثه وجود داشت، موفق شدند چهره عامل این جنایت را شناسایی کنند. هرچند اطلاعات به‌دست آمده نشان می‌داد که او در یکی از محله‌های تهران زندگی می‌کند، اما وقتی مأموران قصد دستگیری‌ او را داشتند، پی بردند که بعد از قتل به مکان نامعلومی گریخته است. تحقیقات پلیس در این‌باره ادامه داشت تا اینکه سرانجام مأموران موفق شدند قاتل فراری را در مخفیگاهش دستگیر کنند.

قتل در هواداری از خواهر
وقتی متهم در پلیس آگاهی تحت بازجویی قرار گرفت به قتلی که مرتکب شده بود، اعتراف کرد و گفت به هواداری از خواهرش دست به جنایت زده است. او گفت: مدتی قبل فهمیدم که خواهرم به‌طور پنهانی با مقتول در ارتباط است. خواهرم می‌گفت مدتی قبل با او آشنا شده و مبلغی پول به او داده تا سرمایه‌گذاری کند. خواهرم می‌گفت چند وقت گذشته، اما مرد جوان پول‌هایش را پس نمی‌دهد و مدام وعده و وعید می‌دهد. وقتی نگرانی خواهرم را دیدم با مرد جوان تماس گرفتم و خواهش کردم پول خواهرم را بدهد. او امروز و فردا می‌کرد تا اینکه روز حادثه با هم قرار گذاشتیم تا این مشکل را برطرف کنیم. آن روز فکر می‌کردم پول خواهرم را می‌دهد، اما وقتی فهمیدم دست خالی آمده است با او درگیر شدم و با چاقویی که همراه داشتم ضربه‌ای به او زدم و فرار کردم.

در یک‌قدمی چوبه دار
به‌دنبال اعترافات متهم، او صحنه جنایت را بازسازی کرد و در نهایت پرونده‌اش با صدور کیفرخواست به دادگاه کیفری یک استان تهران فرستاده شد. از آنجا که همه شواهد و مدارک به‌دست آمده علیه متهم بود، قضات دادگاه او را به قصاص محکوم کردند و این رأی مدتی بعد در دیوان‌عالی کشور تأیید شد. همه‌‌چیز برای اجرای حکم آماده بود و پرونده به شعبه سوم اجرای احکام دادسرای امور جنایی تهران فرستاده شد و در اختیار قاضی شیما جعفری قرار گرفت. در چنین شرایطی بود که تلاش‌ها برای ایجاد صلح و سازش در این پرونده آغاز شد.

2شرط برای بخشش
هرچند مادر مقتول به‌عنوان ولی‌دم حاضر به بخشش نبود، اما با ادامه یافتن رایزنی‌ها سرانجام او با 2شرط حاضر شد که قاتل پسرش را ببخشد. این زن گفت قاتل باید دیه پسرش را بپردازد تا او این پول را صرف امور خیریه کند. دومین شرط هم این است که قاتل باید قول بدهد بعد از آزادی از زندان زندگی شرافتمندانه‌ای داشته باشد و دیگر مرتکب کارهای خلاف نشود و به افراد نیازمند کمک کند. براساس این گزارش با منتفی شدن قصاص در این پرونده، قرار است متهم به‌زودی به لحاظ جنبه عمومی جرم محاکمه شود.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید