• یکشنبه 3 تیر 1403
  • الأحَد 16 ذی الحجه 1445
  • 2024 Jun 23
دو شنبه 21 خرداد 1403
کد مطلب : 227059
+
-

میزبان و قهرمان

میزبان و قهرمان

بررسی گروه به گروه یورو 2024
با گروه‌بندی مسابقات این دوره ممکن است آشنایی داشته باشید اما می‌خواهیم این گروه‌ها را بررسی کنیم و ببینیم کدام تیم‌ها چه جایگاهی در تاریخ یورو دارند و چه نکته‌های ویژه‌ای درباره آنها چشمگیر است تا بتوانیم حدس بزنیم کدام‌یک صعود می‌کنند.

گروه A
آلمان |  توقع این است که آلمان به‌عنوان تیم اول صعود کند اما ژرمن‌ها در 2دوره اخیر یورو و 2دوره جام‌جهانی سابقه بدی از خود بر جای گذاشته و هیچ موفقیتی نداشته‌اند. آنها از یورو2016به این‌سو در هیچ مسابقه حذفی‌ای برنده نبوده‌اند و 2جام جهانی پیاپی را بدون کسب پیروزی به پایان برده‌اند. آلمانی‌ها این‌بار با تیم‌های مجارستان، سوئیس و اسکاتلند همگروه شده‌اند که برای یک تیم میزبان خیلی هم گروه ساده‌ای نیست. مشکل اینجاست که از سال 1984(یورو فرانسه) یعنی از 40سال پیش تاکنون هیچ کشور میزبانی قهرمان یورو نشده؛ حتی در دوره‌هایی که میزبانی‌ها مشترک بوده. آلمان فقط یک‌بار در سال1974از امتیاز میزبانی استفاده کرد و قهرمان جهان شد. آنها در جام‌جهانی2006سوم شدند و در یورو1988هم راه به جایی نبردند.

سوئیس |  شاگردان مورات یاکین برای ششمین بار است که در این رقابت‌ها شرکت می‌کنند و برای سومین بار پیاپی. آنها در دوره قبلی موفقیت نسبی داشتند و پیش از آنکه در پنالتی‌ها به‌دست اسپانیا حذف شوند، فرانسه را در همین ضربات حذف کرده بودند. عجیب اینکه سوئیس و فرانسه تنها تیم‌های اروپایی هستند که در هر 5 دوره اخیر یورو یا جام‌جهانی، دور گروهی را با موفقیت پشت‌سر گذاشته و به مرحله‌حذفی صعود کرده‌‌اند.

مجارستان |  تیم مارکو روسی پیش از شکست هفته گذشته در دیدار دوستانه مقابل ایرلند، 13بازی بدون شکست متوالی را تجربه کرده بود. آنها در 8بازی رقابت‌های انتخابی یورو بدون باخت بودند (5برد و 3تساوی)؛ نتیجه‌ای که بعد از جام‌جهانی 1974برای این کشور بی‌سابقه بود. در دوره قبلی یورو مجارها در گروه مرگ بودند و با مصدومیت ژوبوسلای نتوانستند پیروز شوند اما تیمی پر از استعداد را معرفی کردند.

اسکاتلند |   این چهارمین بار است که اسکاتلندی‌ها در این مسابقات شرکت می‌کنند. آنها هرگز رنگ مرحله حذفی را ندیده‌اند. ابررایانه ‌های اپتا در این دوره به آنها 58.9درصد شانس صعود می‌دهد. تیم استیو کلارک در دور انتخابی پایین‌تر از اسپانیا جواز یورو را به دست آورد و نروژ پرستاره را حذف کرد. آنها اسپانیا را هم 2بر صفر شکست دادند. هر 2گل اسکاتلند را اسکات مک‌تامینای زد. هافبک دفاعی منچستریونایتد در این رقابت‌ها 7گل به ثمر رساند. امتیاز اسکاتلندی‌ها این است که همواره در کنار هم بازی می‌کنند. 12بازیکن این تیم 25بازی یا بیشتر زیرنظر کلارک انجام داده‌اند و از سال2021، هر سال حداقل یک بازیکن به رکورد 50بازی ملی برای اسکاتلند رسیده است. در یک بازی دوستانه‌ای که آنها اواخر سال 2022مقابل لیتوانی انجام دادند، 11بازیکن اصلی تیم در مجموع 422بازی ملی داشتند که بیشترین تعداد بازی برای یک تیم ملی است. در این مقطع اسکاتلند 15برد در 21بازی به‌دست آورده‌ است و بین همه تیم‌های اروپایی فقط از پرتغال (20برد در 27مسابقه) آمار ضعیف‌تری دارد.

گروه B
اسپانیا |   گروه مرگ یعنی اسپانیا و ایتالیا، قهرمانان سابق اروپا در کنار کرواسی‌ای قرار گرفته‌اند که در جام‌جهانی2022سوم شد. در این گروه فقط آلبانی است که به‌نظر می‌رسد زنگ تفریح است. لوییس دلافوئنته همان لوییس انریکه است؛ بازیکنان نوجوان بارسلونا را به تیم ملی دعوت می‌کند و همان تیکی‌تاکای دستمالی شده را ارائه می‌دهد، با پاس‌های زیاد و گاهی غیرضروری. اسپانیا باید به‌طور منظم به محوطه جریمه حریف خود راه پیدا کند. 50گل آخر آنها در یورو همگی از داخل محوطه جریمه به ثمر رسیده است. آخرین گلی که آنها از بیرون محوطه جریمه زدند، به 24سال پیش برمی‌گردد، ضربه‌ای که رائول در مرحله گروهی یورو 2000به اسلوونی زد. قهرمان 3دوره اروپا نخستین بازی‌اش را مقابل کرواسی انجام می‌دهد که سخت است. لاروخا بدون احتساب ضربات پنالتی، فقط 2بازی از 22بازی اخیر خود در یورو را باخته است (13برد و 7تساوی) اما شاید موضوع نگران‌کننده برای آنها 2شکستی باشد که در یورو2016مقابل کرواسی و ایتالیا داشته‌اند. ماتادورها فقط سال2004از مرحله گروهی صعود نکردند. دلا فوئنته نخستین سرمربی اسپانیایی پس از خاویر کلمنته (جام‌جهانی 1998) خواهد بود که هدایت لاروخا را در یک تورنمنت بزرگ به‌عهده می‌گیرد، درحالی‌که هرگز به‌عنوان بازیکن در تیم ملی حضور نداشته است.

ایتالیا |   در دوره قبلی یورر قهرمان شدند اما در 2جام‌جهانی قبل و بعد از آن غایب بودند. با رفتن مانچینی و آمدن اسپالتی، تیم تغییرات زیادی نداشته، فقط لوکاتلی خط خورده است. آنها در بازی دوستانه با ترکیه نشان دادند شباهتی به تیم جذاب اسپالتی (ناپولی) که قهرمان سری‌آ شد، ندارند و شبیه ایتالیایی‌های قبلی تیم ملی هستند؛ نه علاقه‌ای به گل زدن دارند و نه به گل خوردن. 45بازی ایتالیا در مسابقات قهرمانی اروپا به‌طور میانگین 1.84گل (52گل زده در مقابل 31گل خورده) داشته است که کمترین میانگین بین 25تیمی است که بیش از 10بازی در این رقابت‌ها انجام داده‌اند.مدافع عنوان قهرمانی راه سختی برای دفاع از عنوان خود دارد. در واقع تنها اسپانیا یک‌بار توانسته از قهرمانی خود در دوره بعدی دفاع کند. اسپالتی یازدهمین سرمربی ایتالیا در یورو (جام ملت‌ها) خواهد بود و این تیم هرگز مربی خارجی نداشته است. درصورت قهرمانی، ایتالیا در کنار آلمان به بیشترین عناوین در تورنمنت‌های بین‌المللی بین کشورهای اروپایی می‌رسد. لاجوردی‌ها 6جام (4جام‌جهانی‌ و 2قهرمانی اروپا) دارند و آلمان 7جام (4جام‌جهانی و 3یورو).

کرواسی |   کروات‌ها در 50درصد دوره‌هایی که در جام‌جهانی (3بار از 6دوره) حضور داشته‌اند به نیمه‌نهایی رسیده‌اند اما هنوز در 6دوره حضور در یورو طعم رسیدن به جمع 4تیم نهایی را نچشیده‌اند. زلاتکو دالیچ، نخستین سرمربی‌ای خواهد بود که کرواسی را در 4تورنمنت مهم متوالی هدایت می‌کند. کرواسی از سال 2017که او به‌عنوان سرمربی انتخاب شد، 2بار (مقام دوم در سال 2018و مقام سوم در سال 2022) به جمع 4تیم نهایی جام‌جهانی رسیده و یک‌بار در مرحله یک‌هشتم نهایی یورو 2020حذف شده است.

آلبانی |   آنها در گروه مرگ کمترین ‌شانس‌ را برای صعود دارند. پس از اینکه جانی دی‌بیازی آنها را به یورو2016برد، سیلوینیو دومین تورنمنت بین‌المللی مهم را به آلبانی هدیه داد. مدافع چپ سابق آرسنال و بارسلونا نخستین سرمربی برزیلی در مسابقات قهرمانی اروپا از زمان هدایت فیلیپه اسکولاری پرتغال در سال2008خواهد بود.این تیم به‌عنوان صدرنشین در یک گروه آسان بلیت سفر به آلمان را به‌دست آورد. آلبانی در گروه مقدماتی یورو 2024بالاتر از جمهوری چک و لهستان صدرنشین شد و جاسر اسانی در این امر بیشترین کمک را کرد، زیرا بیش از هر بازیکن دیگر آلبانی در مسابقات مقدماتی روی گل‌های تیمش تأثیر داشت (3گل و 2پاس گل). 3گل او از روی 4شوت به سمت دروازه به ثمر رسید. آنها همچنین یک استعداد دیگر به نام ری مانای دارند که در این فصل برای تیم گمنام بورسا اسپور در سوپرلیگ ترکیه 18گل به ثمر رسانده است.

گروه C
انگلیس |    سه‌شیرها هرگز در یورو و جام ملت‌ها توفیقی به‌دست نیاورده‌اند. آنها دوره قبلی در خانه خودشان چیزی نمانده بود به جام برسند اما در نهایت پنالتی‌ها را به ایتالیا واگذار کردند. شاید این طلسم هری کین باشد که خرافاتی‌ها به آن معتقد و مدعی‌اند هیچ تیمی با این بازیکن جام نمی‌گیرد. با این حال کین بهترین گلزن این فصل اروپا بوده و فصلی عالی در آلمان سپری کرده است. مهاجم بایرن‌مونیخ در طول مسابقات مقدماتی در 10گل (8گل و 2پاس گل) مشارکت داشت و در هر 7بازی ابتدایی خود گل زد یا پاس گل داد. کین در 16بازی اخیر خود در مسابقات مقدماتی یورو (20گل و 8پاس گل) حداقل روی یک گل در هر بازی مشارکت داشته. هیچ بازیکن اروپایی غیراز امباپه (12گل) در 3تورنمنت مهم بین‌المللی گذشته بیشتر از کین گل نزده (6گل در جام‌جهانی 2018، 4گل در یورو 2020 و 2گل در جام‌جهانی 2022). انگلیس حتی بالاتر از فرانسه و پرتغال، پرستاره‌ترین تیم این رقابت‌هاست. آیا این یازدهمین دوره برای انگلیس شانس می‌آورد؟ انگلیس از 18بازی اخیر خود در مسابقات قهرمانی اروپا تنها یکی را باخت (10برد و 7تساوی) که تنها شکست آنها هم در مرحله یک‌هشتم نهایی سال 2016زیرنظر روی هاجسون و مقابل ایسلند (2بر یک) بود. همین شکست، جمعه‌شب گذشته در دیداری دوستانه مقابل ایسلند تکرار شد. انگلیس در دور انتخابی با 6 امتیاز اختلاف بالاتر از ایتالیا صعود کرد و این هشتمین صعود مقدماتی متوالی آنها به یک تورنمنت بزرگ بود، پس از ناکامی در راهیابی به یورو2008.

دانمارک |    این تیم می‌خواهد انتقام شکست 2بر یک در نیمه‌نهایی یورو 2020را از انگلیس بگیرد. دانمارک از زمان قهرمانی یورو در سال1992، فقط در 2نوبت به مرحله حذفی مسابقات رسیده است؛ مرحله یک‌چهارم نهایی سال 2004و نیمه‌نهایی سال 2020.مردان کسپر هولمند با 22امتیاز در صدر گروه مقدماتی خود قرار گرفتند و در هر 5بازی خانگی پیروز شدند. راسموس هویلوند در منچستریونایتد به توفیقی دست نیافت اما در تیم ملی بازیکن دیگری است. هت‌تریک در دیدار مقابل فنلاند در‌ ماه مارس، او را به جوان‌ترین (20سال و 47روز) گلزن دانمارک تبدیل کرد. هویلوند پس از مایکل لادروپ 19ساله در سال 1983(مقابل لوکزامبورگ) به 3گل در یک بازی رسید.بازی‌های دانمارک در اروپا معمولا پرگل می‌شود. در 33بازی دانمارک در مسابقات قهرمانی اروپا به‌طور متوسط 2.79گل (42گل زده و 50گل خورده) رد و بدل شده است و این تیم بین 12تیمی که بیش از 20بازی در این رقابت‌ها انجام داده‌اند، بالاترین میانگین گل را دارد.

صربستان |    این نخستین حضور آنها در مسابقات قهرمانی اروپا به‌عنوان یک کشور مستقل خواهد بود.‌ آنها در 5دوره قبلی با نام یوگسلاوی در این رقابت‌ها شرکت کرده بودند. صربستان با میتروویچ و ولاهوویچ تیم گلزنی است. آنها در هر 8مسابقه دور مقدماتی گل زدند (15). صربستان در همه بازی‌های مراحل مقدماتی جام‌جهانی2022و یورو2024، در 22بازی اخیر خود (به استثنای بازی‌های پلی‌آف) از زمان شکست 5بر صفر مقابل اوکراین در ژوئن 2019، گل زده است. دراگان استویکوویچ، سرمربی تیم، بیشترین بازی را در بین هر بازیکن صربستانی در مسابقات قهرمانی اروپا داشته و 7بار در تورنمنت‌های 1984و 2000برای یوگسلاوی بازی کرده و یک گل زده است. او هم جوان‌ترین (19سال و 102روز) و هم مسن‌ترین (35سال و 114روز) بازیکنی است که در یورو برای صربستان (یا یوگسلاوی) در این رقابت‌ها بازی کرده و چهارمین بازیکن جوانی است که در یورو گل‌زده(19سال و 108روز).

اسلوونی |    آنها هرگز در مسابقات قهرمانی اروپا پیروز نشده‌اند و تنها حضور‌شان در این تورنمنت، در یورو2000بود که در مرحله گروهی 2تساوی و یک باخت داشتند، ازجمله تساوی 3-3مقابل یوگسلاوی. اسلوونی با مربیگری ماتیاژ کک در مقدماتی خوش درخشید و 7بازی را برد و 22امتیاز کسب کرد که هر دو رکوردی برای این تیم است. آنها در گروه H پس از دانمارک با تفاضل گل دوم شدند. ستاره اسلوونی بنجامین ششکو، مهاجم فوق‌العاده و قدرتمند لایپزیش است؛ کسی که گزینه مورد نظر آرتتا برای تقویت خط حمله آرسنال است. او در 9بازی مرحله مقدماتی 5گل و 2پاس‌گل داشت و در لایپزیش در 7بازی متوالی موفق به گلزنی شد و رکورد رودی فولر را شکست. ششکو در 2بازی رفت و برگشت مقابل رئال‌مادرید، قهرمان لیگ قهرمانان اروپا هم خوش درخشید.





 

این خبر را به اشتراک بگذارید