• چهار شنبه 6 تیر 1403
  • الأرْبِعَاء 19 ذی الحجه 1445
  • 2024 Jun 26
یکشنبه 20 خرداد 1403
کد مطلب : 226981
+
-

رکوردها را شکست و رفت؟

رکوردها را شکست و رفت؟

اوسمار ویرا در حالی پرسپولیس را ترک می‌کند که با عملکردی عالی در طول نیم‌فصل دوم، علاوه بر قهرمان‌کردن پرسپولیس، بخش زیادی از رکوردهای لیگ برتر ایران را جابه‌جا کرده است. او با 12برد، 2مساوی و فقط یک باخت 38امتیاز گرفت و در راه ثبت رکورد بهترین نیم‌فصل تاریخ لیگ برتر فقط یک رقیب داشت. همین فصل گذشته تیم سپاهان با هدایت ژوزه مورایس در نیم‌فصل دوم به 38امتیاز رسید و جالب اینکه با این امتیاز هم قهرمان نشد. در این فصل اوسمار ویرا به محض انتخاب به‌عنوان سرمربی پرسپولیس، این رکورد امتیازی را تکرار کرد و به جز این دو نفر هیچ سرمربی دیگری با هیچ تیمی موفق به ثبت این رکورد نشده است. این در حالی بود که پرسپولیس در نیم‌فصل اول از 15بازی فقط 30امتیاز گرفته بود و در نیم‌فصل دوم با کسب 38امتیاز رشدی 27درصدی را در امتیازگیری نشان داد. 26گل زده و 8گل خورده حاصل کار خط حمله و دفاع پرسپولیسی‌ها در نیم‌فصل دوم بوده که عنوان بهترین خط حمله این نیم‌فصل را به آنها می‌بخشد. پرسپولیسی که اوسمار ویرا ساخته بود، در تمامی آیتم‌های هجومی گوی سبقت را از رقبا ربوده و به‌عنوان برترین تیم در این بخش معرفی شده است. مجموع امید گل سرخپوشان طی 15بازی نیم‌فصل دوم 28.71 بوده است. آنها 7215پاس ردوبدل کردند و دقت این پاس‌ها 89.9درصد بوده است. در تمام این بخش‌ها پرسپولیس صاحب بهترین آمار نیم‌فصل دوم لیگ در میان تمامی تیم‌ها بوده است. مجموع 205شوت ازجمله 69شوت داخل چارچوب و 26گل، پرسپولیس را در تمام این زمینه‌ها رکورددار نیم‌فصل دوم می‌کند. ضمن اینکه 63درصد مالکیت توپ باعث شده پرسپولیس همانطور که در زمان یحیی بالاترین مالکیت را داشت در دوران اوسمار هم از این لحاظ برترین تیم لیگ باشد. یحیی در نیم‌فصل اول به ذوب‌آهن، ملوان، صنعت‌نفت، سپاهان، استقلال، استقلال خوزستان و مس رفسنجان امتیاز داده بود که اوسمار 5تیم از این 7تیم را شکست داد و باخت به سپاهان را هم تبدیل به مساوی کرد. تنها نقطه تاریک کارنامه او شکست مقابل آلومینیوم بود که در نخستین بازی رخ داد و البته بعدا به شکل دیگری در جام‌حذفی نیز تکرار شد.

مازاد منجی

گولسیانی در حالی گل قهرمانی پرسپولیس را زد که اول فصل تا جدایی فاصله‌ای نداشت
فصل پرپیچ و خم سرخ‌ها در حالی با کسب عنوان قهرمانی برای این تیم به پایان رسید که گل سرنوشت‌ساز پرسپولیس را در بازی پایانی مقابل مس رفسنجان گئورگی گولسیانی زد. مدافع گرجستانی قرمزها به‌طور کلی این فصل، داستان‌های عجیب و غریبی داشت؛ به قدری که شاید بشود از روی آن یک فیلم سینمایی جذاب ساخت. گئورگی در طول این فصل به تیم ملی گرجستان دعوت شد و همراه با همبازیانش، برای نخستین بار به مرحله نهایی جام ملت‌های اروپا صعود کرد. به این ترتیب او نخستین نماینده تاریخ فوتبال باشگاهی ایران در مسابقاتی به اعتبار یورو خواهد بود. در طول همین فصل اما یکی از فاجعه‌بارترین روزهای زندگی حرفه‌ای گولسیانی هم رقم خورد؛ زمانی که او در بازی آخر مرحله گروهی لیگ قهرمانان آسیا پنالتی سرنوشت‌سازش را مقابل الدحیل از دست داد و بعدتر با اشتباهش پایه‌گذار گل پیروزی تیم حریف شد. هرچند همه اینها با گل او به مس رفسنجان از ذهن اغلب هواداران پاک شد؛ گلی به ارزش نهمین قهرمانی سرخ‌ها در تاریخ لیگ برتر.
گولسیانی اما داستان جالب‌تری هم دارد؛ اینکه زننده مهم‌ترین گل فصل سرخپوشان، ابتدای فصل حتی ممکن بود از این تیم جدا شود. در پنجره نقل‌وانتقالاتی تابستان و در شرایطی که قرمزها مرتضی پورعلی‌گنجی را در اختیار داشتند، محمدحسین کنعانی‌زادگان هم به این تیم برگشت. در چنین شرایطی خیلی‌ها گفتند دیگر جایی برای گولسیانی نمانده و مدافعی در این سطح هم نمی‌تواند برای یک دوره طولانی روی نیمکت بنشیند. تیم به‌طور همزمان مدافعان نیمکت‌نشینی همچون علی نعمتی و فرشاد فرجی را هم در اختیار داشت. به این ترتیب حرف و حدیث‌هایی در مورد جدایی احتمالی گولسیانی مطرح شد اما این داستان به جایی نرسید تا اینکه خیلی زود و با پارگی رباط صلیبی پورعلی‌گنجی، اهمیت حفظ او روشن شد؛ بازیکنی که از دم درهای خروجی برگشت و جام قهرمانی را برای تیمش به ارمغان آورد!

2هزار دقیقه، بدون پاس گل

آمار ناامیدکننده سعید صادقی؛ بازیکنی که در مسیر جدایی از پرسپولیس قرار گرفته است
حضور اوستون اورونوف در پرسپولیس 2خاصیت برای این تیم داشت؛ یکی بازی کردن خودش بود که در این مورد زیاد صحبت شده و همه هم در جریان کیفیت این بازیکن قرار دارند و دیگری نیمکت‌نشین شدن سعید صادقی! حقیقت آن است که صادقی ازجمله کم‌اثرترین بازیکنان پرسپولیس در نیم‌فصل اول به شمار می‌آمد. او که ابتدای لیگ بیست‌ودوم با سر و صدای فراوان سرخپوش شده بود، در فصل دوم بازی‌اش برای این تیم واقعا کف توقعات را هم برآورده نکرد. صادقی در مجموع مسابقات این فصل چیزی حدود 2هزار دقیقه برای قرمزها به میدان رفت و عجیب آنکه به‌عنوان یک وینگر، حتی یک پاس گل هم به نامش ثبت نشد؛ نه در لیگ، نه در آسیا و نه در مسابقات حذفی! این بازیکن البته در مسابقات لیگ یک گل برای پرسپولیس زد که بابت آن هم باید ممنون اشتباه وحشتناک حسین پورحمیدی و خالی ماندن دروازه تراکتور در مسابقه رفت باشد. در لیگ قهرمانان آسیا هم شاید تنها نمایش مقبول صادقی بازی رفت با استقلال تاجیکستان بود که او دبل کرد. این آمار و عملکرد برای یک بازیکن اصلی پرسپولیس هرگز قابل‌قبول نیست و دور از تصور نخواهد بود اگر این بازیکن بعد از تقریبا یک نیم‌فصل نیمکت‌نشینی، از جمع سرخ‌ها جدا شود.


 

این خبر را به اشتراک بگذارید