• پنج شنبه 7 تیر 1403
  • الْخَمِيس 20 ذی الحجه 1445
  • 2024 Jun 27
یکشنبه 20 خرداد 1403
کد مطلب : 226958
+
-

چرا رژیم غذایی مهم است؟

رژیم غذایی مسئله‌ای‌حیاتی برای وزن مناسب و سلامت کلی است. با تمرکز بر غذاهای غنی از مواد مغذی، کنترل اندازه وعده‌ها و تمرین غذا خوردن آگاهانه، افراد می‌توانند وزن ایده آلی داشته باشند و آن را حفظ کنند. یک رژیم غذایی متعادل نه‌تنها به کاهش وزن کمک می‌کند بلکه می‌تواند به افزایش سلامت متابولیک بدن، سطح انرژی و آرامش ذهنی هم كمك كند. نقطه مقابل هم عادات غذایی و رژیم نادرست است که می‌تواند منجر به افزایش وزن، کمبود مواد مغذی و بیماری‌های مزمن شود و برخی افراد بدون آگاهی از عوارض این رژیم‌ها، سلامت ‌شان را در معرض تهدید چنین رژیم‌هایی غیراصولی قرار می‌دهند. انتخاب‌ رژیم غذایی نامناسب می‌تواند منجر به کمبود مواد مغذی شود که نتیجه آن شرایطی مانند کم‌خونی، پوکی‌استخوان و عملکرد ضعیف سیستم ایمنی است. همچنین رژیم‌های غذایی سرشار از غذاهای فرآوری‌شده، قندها و چربی‌های ناسالم خطر ابتلا به بیماری‌های مزمن مانند دیابت نوع2، بیماری‌های قلبی و عروقی و فشارخون را افزایش می‌دهد. رژیم‌های غذایی‌اي هم که تحت نظر پزشک یا کارشناس تغذیه نباشند، باعث کاهش ویتامین، پروتئین، کربوهیدرات، اسیدهای چرب و مواد معدنی در بدن می‌‌شوند. تغییرات این مواد ضروری در بدن باعث به‌وجود آمدن عوارض جدی است و حتی غذاهای کم‌ارزش می‌توانند سلامت و شادابی روزمره فرد را هم مختل کنند. از سوی دیگر کمبود ویتامین، پروتئین، کربوهیدرات، اسیدهای چرب و مواد معدنی در بدن حتی در بازه زمانی کوتاه‌ هم می‌تواند باعث استرس، خستگی مفرط و ضعف جسمانی شود و با گذشت زمان احتمال ابتلا به برخی بیماری‌ها را افزایش دهد؛ بیماری‌هایی ازجمله پوسیدگی دندان، پوکی‌استخوان، برخی سرطان‌ها، افسردگی، اختلال اشتها، تغییرات فشارخون و کلسترول كه همگي از عوارض رژیم غذایی نامناسب هستند.
رژیم غذایی اگر مناسب نباشد، شاید در ابتدای راه کمی کاهش وزن براي شخص به‌همراه داشته باشد، اما در ادامه تغییری در وزن  فرد ایجاد نمی‌شود و منجر به خستگی از رژیم و بازگشت به عادت غذایی سابق
مي شود. در این وضعیت سوخت‌وساز و جذب بدن ناگهان شدت می‎گیرد و وزن حتی از قبل هم بیشتر می‌شود. برای آگاهی از ضرورت‌های رژیم غذایی مناسب و راهکارهایی که رعایت‌شان برای شما اين فضا را آسان‌تر مي‌کند، این شماره از ضمیمه تندرستی همشهری را برايتان آماده كرده‌ايم.

این خبر را به اشتراک بگذارید